Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری عوارض مرمت خانه‌های تاریخی همدان رایگان شد

عوارض مرمت خانه‌های تاریخی همدان رایگان شد

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان گفت: برای نخستین‌بار در سال ۱۴۰۲ یک بند در تعرفه شهرداری مصوب شده است که هیچ عوارضی برای مرمت، نگهداری، باز زنده‌سازی و احیای خانه های تاریخی به ثبت رسیده، نباید دریافت شود.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شورای شهر همدان، حمید بادامی‌نجات در آیین آغاز عملیات اجرایی و کلنگ زنی پروژه های بازآفرینی و عمران شهرداری همدان در محل خانه تاریخی پوستی‌زاده با تاکید بر اینکه ضوابط کاری برای تغییر کاربری خانه های تاریخی همدان تسهیل شود ادامه داد: اگر مردم به مرمت، بازسازی و احیای خانه های تاریخی تشویق نشوند این خانه ها تخریب می شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به اینکه بازآفرینی خانه پوستی‌زاده برای ثبت جهانی هگمتانه کلید خورد افزود: احیای خانه پوستی زاده یکی از گام‌هایی است که برای ثبت جهانی برداشته شده است.

بادامی‌نجات اظهار داشت: تلاش در حوزه گردشگری و ثبت آثار تاریخی و فرهنگی یکی از اقدامات بزرگی است که نباید از آن غافل شد و خانه پوستی زاده که سال ها پیش تملک شده بود، امروز به مکانی تاریخی برای مردم و بازدیدکنندگان تبدیل شده است.

این عضو شورا گفت: حدود ۱۷۰ خانه تاریخی در سطح شهر همدان وجود دارد که می توان با ایجاد ارزش افزوده برای آنها، به مکانی دیدنی برای مردم تبدیل شود.

وی با بیان اینکه امسال قرار است هگمتانه به عنوان یک اثر فاخر و بازمانده از گذشتگان ثبت جهانی شود ادامه داد: میراث فرهنگی به تنهایی نمی‌تواند در این راستا اقدام کند بلکه شورا، شهرداری و استانداری باید به کمک بیایند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای شهر همدان با بیان اینکه جداره سازی تمام پیاده روهای همدان در بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده است اظهار داشت: تمام پیاده رو ها از جمله پیاده رو بوعلی، اکباتان، خیابان شهدا و میدان امام خمینی(ره) جداره سازی و ۲ خانه واجد ارزش با کمک میراث فرهنگی برای احیا تملک می شود.

بادامی‌نجات ادامه داد: امسال اقدامات اثربخشی از جمله ساماندهی بازار پرندگان و ماکیان در حال انجام است به طوریکه انجام این موارد سرمایه گذاری برای آیندگان محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در این آیین گفت: سیاست‌گذاری اثربخشی که در مجموعه شورای شهر و شهرداری همدان در حوزه حمایت از گردشگری شکل گرفته که به نگهداری و مرمت آثار تاریخی به منظور انتقال هویت همدان به نسل های آینده کمک می کند.

محسن معصوم‌علیزاده ابراز امیدواری کرد بتوانیم با محوریت ثبت جهانی فضاهایی چون خانه پوستی‌زاده را همچون پازل در کنار هم قرار دهیم و همدان را به عنوان شهری تاریخی و باقدمت به مردم و جهانیان بشناسانیم و شاهد جشن ثبت جهانی همدان در سال آینده باشیم.

شهردار همدان نیز اظهار داشت: سازمان عمران و بازآفرینی یکی از پروژه های عمده شهرداری همدان را پس از افتتاح بازار سینا انجام می دهد.

سیدمسعود حسینی افزود: در سال ۱۴۰۲ پروژه های عمرانی موثری در سازمان عمران تعریف شده است و اجرای عملیات احیای خانه پوستی زاده، پروژه محوطه فرهنگی، گردشگری و تجاری کبابیان و بازار پرندگان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه تا ۲ سال گذشته خانه پوستی زاده یک مکان اداری در اختیار مجموعه گردشگری و سازمان فرهنگی شهرداری بود گفت: ۱۷۰ خانه تاریخی دیگر واجد ارزش افزوده در همدان هست که بیشتر این خانه ها تخریب شده است.

حسینی ادامه داد: شهرداری به منظور ترغیب مالکان برای حفظ بناهای باقیمانده خود پیش‌قدم شد و با تخلیه خانه پوستی زاده یک بازآفرینی ایجاد و به مجموعه گردشگری اضافه خواهد شد که بخش خصوصی هم در آنها سرمایه گذاری می کند.

شهردار همدان با بیان اینکه ۲ خانه واجد شرایط دیگر در نظر گرفته شده که شهرداری آنها را تملک کند تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۲ شورای اسلامی شهر همدان بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است تا ۲ خانه تاریخی دیگر توسط شهرداری تملک و به ظرفیت خانه های تاریخی گردشگری افزوده شود.

حسینی با بیان اینکه محوطه کبابیان یک محوطه گردشگری و تجاری مناسب است گفت: مقرر شده تا در محوطه کبابیان یک بنای خوب گردشگری و تجاری با ۱۱ هزار متر زیربنا ایجاد شود و مجموعه ای با مساحت سه هزار و ۱۰۰ متری و در قالب ۲ طبقه پارکینگ و ۱۶ واحد تجاری مرتبط با گردشگری شکل گیرد و نیز ترمیم ۱۷۰ پارکینگ در دستور کار شهرداری است.

وی با بیان اینکه هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری به این چهار پروژه اختصاص یافته است گفت: زمینی برای پروژه بازار پرندگان اختصاص داده شده و سازمان عمران عملیات اجرایی را آغاز خواهد کرد و به عنوان بازار پرندگان زینتی و ماکیان در دستور کار قرار می گیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن