Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی پلمپ 48 ساعته اماکن عمومی مسقف عرضه قلیان/60 درصد خانواده‌ها در پارک‌ها قلیان به همراه دارند

پلمپ 48 ساعته اماکن عمومی مسقف عرضه قلیان/60 درصد خانواده‌ها در پارک‌ها قلیان به همراه دارند

مسؤول کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: امسال استان همدان در زمینه کنترل قلیان جزو استان پیشرو در کشور انتخاب شد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدانT مهدی خدابخشی با اعلام این مطلب اظهار کرد: در زمینه کنترل قلیان جای کار بسیار است اما اقدامات مقابله‌ای ما ما در اماکن سرپوشیده قابل توجه بوده است.

وی با بیان اینکه همدان در مبارزه با عرضه قلیان و کنترل آن در کشور زبانزد است، گفت: امسال همدان جزو پنج استان برتر در کشور نسبت به کنترل عرضه قلیان شناخته شد و معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز توسط وزیر بهداشت تقدیر شد.

مسؤول کنترل دخانیات دانشگاه با اشاره به اینکه در حال حاضر طبق قانون هیچ مرکزی اعم از سفرخانه، چایخانه، رستوران و قهوه‌خانه حق ندارد قلیان عرضه کند، خاطرنشان کرد: چنین اماکنی اجازه عرضه قلیان را ندارند و اگر چنین باشد ما جلوی آنها خواهیم گرفت و مراکز را پلمب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در صورت اطلاع مردم نسبت به عرضه قلیان در اماکن عمومی مسقف در مدت 48 ساعت پلمب خواهد شد، افزود: مشکل ما بیشتر مربوط به دستفروشان است که متاسفانه کنترل آن از دست ما خارج است.

خدابخشی با اشاره به اینکه ممکن است دستفروشان در مکان‌های گردشگری یا پایین شهر اقدام به عرضه قلیان کنند که از دید همکاران ما دور بماند، گفت: البته بیشتر دستفروشان از استان‌های همجوار به همدان آمده و چند شب بساط دارند و سپس از استان خارج می‌شوند که در این زمینه باید شهرداری، نیروی انتظامی و... ورود جدی داشته باشند چرا که نیاز به اقدام فوری است.

وی با بیان اینکه عرضه قلیان در مکان عمومی به این صورت است که قلیان‌ها ضبط و واحد حداقل به مدت یک هفته پلمب می‌شود، افزود: اگر تخلف واحدی برای بار چندم باشد، مدت زمان پلمب بیشتر خواهد بود.

مسؤول کنترل دخانیات دانشگاه با تاکید به اینکه متاسفانه دست ما در برخورد با دسفروشان عرضه قلیان کوتاه است، افزود: متاسفانه 50 تا 60 درصد خانواده‌هایی که به پارک‌ها و مراکز گردشگری مراجعه می‌کنند با خود قلیان به همراه دارند.

وی با اشاره به خطرات استفاده از قلیان در سلامتی افزود: موادی که در قلیان است در سیگار نیست و به دلیل پر ضرر بودن مصرف این ماده کارشناسان سلامت اظهار دارند ای کاش کسانی که قلیان مصرف می‌کنند، سیگار بکشند.

خدابخشی با بیان اینکه مصرف سیگار نیز برای سلامتی ضرر دارد اما مضرات قلیان چند برابر بیشتر است، با اهمیت به فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها نسبت به عدم مصرف قلیان، خواستار توجه به این موضوع شد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن