Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی دیابتی‌ها در مصرف دارو احتیاط کنند

كارشناس دانشگاه علوم پزشکی همدان:
دیابتی‌ها در مصرف دارو احتیاط کنند

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان، نقش داروها در پيدايش ديابت و يا تشديد آن را شرح داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومي معاونت غذا و داروي دانشگاه، دكتر مجيد حنيفه گفت: ديابت يك بيماري مزمن است كه با كمبود نسبي يا نبود انسولين (هورمون تنظيم‌‏كننده قند خون در بدن) مشخص مي‎شود.

وي افزود: مشخصات باليني اين بيماري شامل عدم تحمل به گلوكز و بالا رفتن قند خون، اختلال در سوخت و ساز چربي‌‏ها و پروتئين‏‎ها در بدن است و تداوم اين اختلالات در طولاني مدت مي‎‏تواند موجب عوارض چشمي، كليوي، عصبي و عروقي شود.

حنيفه، مصرف منظم داروهاي پايين‏‎آورنده قند خون در رفع اين اختلالات و پيشگيري از بروز عوارض احتمالي را موثر بيان كرد.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروی دانشگاه در پاسخ به اينكه آيا خود داروها نيز مي‌‏توانند در پيدايش ديابت يا تشديد آن نقش داشته باشند، اظهار كرد: بعضي از داروها مي‎توانند باعث ايجاد يا تشديد بالا رفتن قند خون شوند و بايد با احتياط فراوان در افراد ديابتي مصرف شوند.

وي، كورتيكواستروئيدها بويژه دگزامتازون، داروهاي ضدجنون مانند الانزاپين، بعضي از داروهاي ضد ايدز، داروهاي سوكوبگر سيستم ايمني شامل سيكلوسپورین و تاكروليموس، نياسين، داروهاي ضد فشارخون مانند پروپرانولول، آتنولول، متوپرولول و... و فني‌‏تويین را ازمهمترين اين داروها برشمرد.

حنيفه تأكيد كرد: در صورت ضرورت، مصرف يكي از اين داروها به تشخیص پزشک معالج در این گروه از بیماران، قند خون بايد به طور مرتب پايش شود؛ چرا که ممكن است افزايش دز داروهاي ضد ديابت ضروري باشد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن