Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی برخورد مسئولان به مهاجرت فارغ‌التحصیلان از همدان کمک می‌کند

رئیس دانشگاه صنعتی همدان:
برخورد مسئولان به مهاجرت فارغ‌التحصیلان از همدان کمک می‌کند

 

 

 

رئیس دانشگاه صنعتی همدان گفت: برخورد مسئولان به مهاجرت فارغ‌التحصیلان از همدان کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، محمود نیلی در اولین نشست تخصصی اعضای اتاق بازرگانی، کارآفرینان و مدیران صنایع برتر استان همدان اظهار داشت: در این همایش تعامل بین صنعت و دانشگاه مورد توجه قرار گرفته و از متخصصان در آن استفاده شده است.

وی ضمن انتقاد از رسانه ها و صدا و سیما در ارتباط با دانشگاه صنعتی، یادآور شد: برخی حتی نمی دانند که محل دانشگاه صنعتی همدان کجاست در حالیکه خانواده فرشچیان از اصفهان هزینه چند میلیارد تومانی برای دانشگاه خرج کرده است.

نیلی با بیان اینکه تصمیم بر این است که دانشگاه از برج عاج پایین بیاید و صنعتگران نیز متوجه وظایف خود شوند، خاطرنشان کرد: صنعتگران موظف به انتقال تجربیات هستند؛ چراکه از صفر وارد صنعت شده و از هزینه دولت و مردم تجربه کسب کردند باید تجربیات خود را منتقل کنند.

وی ادامه داد: برای انتقال این تجربیات کجا بهتر از دانشگاه صنعتی است که رتبه های علمی کمتر از هزار داشته است.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به تورم دانشجویان در دانشگاه ها، یادآور شد: اگر تعداد نیرو در دانشگاه‌های غیر تخصصی افزایش یافته و تحویل جامعه داده می شود که شاید چندان مهارتی نداشته باشند و این آگاهی نیز وجود دارد که آن دانشگاه ها ضعیف هستند نباید فضا را آنچنان مغشوش جلوه داد که فارغ التحصیلان چیزی بلد نیستند.

نیلی افزود: رئیس بخش صنعت نیز فارغ التحصیل دانشگاه است بنابراین می توان گفت صنعت از دل دانشگاه بیرون آمده و نمی توان آن را حذف و یا ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که در بخش های مختلف تبلیغاتی عمل می شود، اظهار داشت: برای بیکاری باید زحمت کشید و واکاوی کرد که امروز این واکاوی آغاز شده و ممکن است این اقدام مشکل ایجاد کند چون عده‌ای علاقه مند به بررسی مسائل نیستند چون سؤالاتی از این قبیل مطرح می شود که با این میزان صنعت پراکنده چرا باید بیکار وجود داشته باشد و فارغ التحصیلان از همدان بروند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان با اشاره به آغاز ارتباط صنعت و دانشگاه در استان، بیان کرد: خوشحالیم که صنعتگران دانشگاه را صریح، تیز و نیش دار متوجه می‌کنند که در چه مسیری پیش می رود و دانشگاه نیز باید به ارزیابی این مسائل بپردازد.

وی همچنین تصریح کرد: در این راستا سند توسعه دانشگاه برای اولین بار در حال بازیابی است و به نوعی تنظیم می‌شود که صنعتگران نقش اول آن باشند.

نیلی در ادامه سخنان خود گفت: باید به گونه ای عمل کنیم که همه به نظام بدهکاریم و اگر دیگران را بدهکار جلوه دهیم باید از فعالیت خداحافظی کنیم؛ همچون آلمان، ژاپن و کره جنوبی باید روح تعامل و صبوری در صنعت و روح پیروی دانشگاه از نیازهای جامعه را رواج داد.

وی با بیان اینکه مشکل این است که نمی دانیم چرا باید تعداد دانشگاه ها را افزایش دهیم، اظهار داشت: قرار بر این بوده که در برنامه ششم توسعه برخی دانشگاه ها منحل شوند که این کار باید صورت بگیرد؛ نه اینکه منحل شدن افتخار است اما باید دانشگاهی خوب و مورد نیاز جامعه بسازیم چراکه با افزایش تعداد دانشگاه ها و دانشجویان و افزایش رده مدرکی با جامعه بی مهرانه برخورد می کنیم.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه در تمام دنیا معبد است و همه با احترام از مقابل آن عبور می کنند، گفت: دانشگاه تنها جایی است که تمام فکر خود را متمرکز آینده جوانان کرده است؛ درآمد مشروع در اسلام اهمیت فوق العاده ای دارد اما دانشگاه فراتر از این عمل می کند و به دنبال تربیت نیرو است و شاید ارزش این کار دیر ثمر دهد اما اگر اراده‌ها ثمربخش باشد، نتیجه ای فوق العاده خواهد داشت.

وی با اشاره به وجود 977 بخش صنعتی در همدان، خاطرنشان کرد: با وجود این بخش ها نباید فرد بیکاری داشته باشیم که طرحی در این راستا برای خروج از رکود فارغ التحصیلان در دانشگاه صنعتی طراحی شده که اجرای آن از تابستان سال آینده آغاز خواهد شد.

محمود نیلی افزود: باید بتوان همدان را که می تواند مهد علم، دانش و تخصص و اشتغال باشد همچون زمانی که در صدر بازار چرم و کفش غرب بود، به وضعیت خوبی رساند.

وی با بیان اینکه مقابله با خودسانسوری را باید از رسانه ها آغاز کرد، اظهار داشت: وقتی اطلاعی به جامعه داده نمی شود، مردم ناامید می شوند و حتی نمی دانند دانشگاهی همچون دانشگاه صنعتی کجاست.

نیلی ادامه داد: 52 درصد از دانشجویان غیر بومی هستند و دانشجوی دارای رتبه هزار از استانی دیگر به همدان می آید اما دانشجویان رتبه هزار همدان به اصفهان رفته اند چون ما تبلیغ دانشگاه را نمی کنیم؛ باید به خانواده ها بگوییم که دانشگاه صنعتی همدان فرزندانشان را در کمال آرامش آموزش خواهد داد.

وی دانشگاه را همچون معدنی دانست که باید کشف شود و در این خصوص تصریح کرد: با برخورد سرد مسئولین در استان تنها به مهاجرت فارغ التحصیلان کمک می کنیم. باید این ظرفیت ها را حفظ کرد که در این راستا صنعت و مقامات استان باید به کمک ما بیایند چراکه دانشگاه رأس ضلعی است که نه دولتی و نه خصوصی بوده و به مردم وابسته است.

نیلی با بیان اینکه کار سختی برای واکاوی مسائل شروع شده و ممکن است بعضی خوشحال نشوند از این کار چون شفاف است، یادآور شد: دانشگاه به این موضوع می پردازد که چرا صنعت نیرو جذب نمی کند، فقط رکود پیدا می کند و بدهی به بار می آورد؟ آیا بدهی به این دلیل نیست که جذب نیرو ندارد؟

وی افزود: باید بانک ها را رها کرده و تنها در مرحله آخر از آنها کمک بگیریم و بیشتر از منابع انسانی استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان در ادامه یادآور شد: دانشگاه ام.آی.تی299میلیون دلار از ارتباطات صنعت درآمد داشته اما در آمریکا یک نفر به دانشگاه هاروارد 400میلیون دلار کمک مالی کرده چون دانش را کلید واژه پیشرفت می‌دانند و تا مسئولین متوجه نشوند که کلید واژه توسعه، آموزش است به رشد نخواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه فرصت های ما بسیار عالی است و فرهنگ و جغرافیا مناسب است اما فرصت ها از دست می رود، اظهار داشت: نظر ما این است که آینه ای مقابل دانشگاه و صنعت قرار داده شود و ظواهر را با هم هماهنگ کند و اقدام بعدی با مسئولین استان است.

نیلی با اشاره به تحصیل یک هزار و 500 دانشجو در دانشگاه صنعتی همدان، خاطرنشان کرد: تنها اشتغال فارغ التحصیلان یکی از رشته های دانشگاه بررسی شده که 73 درصد اشتغال را به دنبال داشته اما در بقیه رشته ها اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه آغوش صنعت باید باز باشد، یادآور شد: زیرساخت و فکر دانشجویان آماده شده تا یاد بگیرد؛ صنعتگران بدانند که اینها فرزندان ایران هستند که ذهن آنها بکر و آماده فراگیری است و آماده اند تا یاد بگیرند.

رئیس دانشگاه صنعتی همدان گفت: مشکل ارتباط پایان نامه ها با بخش صنعت بیشتر از سوی دانشگاه است اما هماهنگی و سازگاری موضوع پایان نامه ها با صنعت اجباری و الزامی شده که بر این اساس 30 درصد پروژه ها باید در ارتباط با صنعت باشد و البته باید آغوش خود را باز کند تا دانشجویان به در بسته نخورند.

وی در پایان یادآور شد: آزمایشگاه مرکزی دانشگاه صنعتی با یک میلیارد تومان اعتبار راه اندازی و با اختصاص 600 میلیون تومان تجهیزات آن خریداری شده است.

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن