Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی خطر مسموميت شديد با مصرف بي‌رويه ويتامين‌ها

خطر مسموميت شديد با مصرف بي‌رويه ويتامين‌ها

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه در مورد خطر مسموميت شديد ناشي از مصرف بالاي ويتامين‌ها هشدار داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دكتر مجيد حنيفه، منظور از مصرف مكمل را جبران كمبود بعضي از مواد معدني و آنزيم در بدن به علت دريافت نكردن از راه تغذيه بيان كرد و افزود: كاربرد مكمل‎ها بیشتر به منظور بهبود است و نه جايگزين شدن به جای برنامه غذايي صحيح؛ زیرا بيشتر مواد معدني و ويتامين‌ها در انواع غذا‌ها موجود هستند.

وي اظهار كرد: ويتامين‌ها با توجه به دوز مصرفي درج شده بر روي آنها جزو فرآورده‌هاي مكمل محسوب مي‌شوند؛ بدين معني كه اگر دوز مصرفي توصيه شده روزانه باشد به عنوان مكمل و اگر بالاتر از اين مقدار باشد به عنوان دارو شناخته مي‎شود كه مصرف آنها حتماً بايد با مشورت پزشك انجام شود.

دكتر حنيفه با اشاره به امكان دريافت نكردن همه مواد معدني از غذا در همه افراد گفت: افرادي كه مبتلا به كمبود شديد ويتامين‌ها هستند مي‌توانند با دستور پزشك از مكمل‌ها با دوز بالاتر استفاده كنند و افرادي كه دچار كمبود شديد نيستند، براي جبران كمبود بعضي مواد معدني و آنزيم بدن با راهنمايي دكتر داروساز از ويتامين‌هايي با دوز مصرفي روزانه استفاده كنند.

وي یکی از مسائل مبتلابه روز در مورد ویتامین‎ها و مواد معدنی را مصرف بیش از حد آنها دانست و افزود: سال‌هاست که در مورد خطرات مصرف بیش از حد ویتامین‌ها و مواد معدنی هشدار داده مي‏شود؛ بخصوص در مورد ویتامین‎های محلول در چربی (A ،D ،E و K) که براحتی از بدن دفع نمی‎شوند و افراد را در معرض ابتلا به مسمومیت‌های شدید با ویتامین و مواد معدنی قرار مي‎دهند.

كارشناس تجويز و مصرف منطقي داروي دانشگاه در خصوص مولتي‌ويتامين‌ها گفت: مصرف روزانه یک عدد مولتی‌ویتامین مي‎تواند تا حدودي نياز بدن شما را برطرف کند و شما را در معرض خطر مسمومیت قرار نمی‌دهد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن