Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی آموزش یک میلیون و 746 هزار نفر ساعت در آموزشگاه‌های دولتی و خصوصی همدان

مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان خبر داد:
آموزش یک میلیون و 746 هزار نفر ساعت در آموزشگاه‌های دولتی و خصوصی همدان

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت: در سه ماه ابتدایی سال جاری آموزش فنی و حرفه ای به میزان یک میلیون نفر ساعت در آموزشگاه های دولتی و بیش از 746 هزار نفر ساعت در آموزشگاه های خصوصی ارائه شده است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، علیرضا مهرابی در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و لزوم ایجاد جنبش کارآفرینی توانمند در کشور، اظهار داشت: آموزش مهارت و فنی و حرفه ای می تواند در رشد اقتصادی عدالت محور، افزاش بهره وری، کاهش هزینه های تولید، رفاه اجتماعی و امید به جوانان اثرگذار و راهگشا باشد.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای مطرح شده در کشور 50 درصد از جوانان جویای کار هیچ گونه مهارتی را ندارند و اگر قرار باشد جوانان در بخش خصوصی به کار گرفته شوند، جز علم به مهارت نیز نیاز است.

مهرابی با بیان اینکه جوانان باید به علم و مهارت مجهز شوند، خاطرنشان کرد: در این صورت است که جوانان به رشد و توسعه خواهند رسید.

وی با اشاره به اینکه در آموزش مهارت های غیر رسمی، اداره کل آموزش فنی و حرفه ای پاسخگوی نیازها خواهد بود، یادآور شد: این نهاد با استفاده از توان بخش دولتی و آموزشگاه ها و همچنین تعامل با دستگاه های اجرایی، دوره هایی را طراحی و پس از ارزشیابی، گواهی مهارت اعطا می کند.

مهرابی همچنین تصریح کرد: رغبت دانشجویان به مراکز آموزش فنی و حرفه ای بسیار مطلوب است تا جایی که 70 تا  80 درصد از کارآموزان از دانشجویان هستند که این نشان می دهد فنی و حرفه ای بر اساس نیازهای استان و کشور قدم برمی دارد.

وی با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه ای پویا و کارآمد است، اظهار داشت: فنی و حرفه ای استان همدان با استفاده از مربیان کارآمد حرفهای بسیاری برای گفتن دارد و در بخش آموزش دولتی، خصوصی، المپیادهای ملی مهارت، اداری وپشتیبانی و روابط عمومی رتبه های خوبی را در کشور و استان دارد.

مهرابی با تأکید بر ارتقاء سطح مارت دانشجویان، اظهار داشت: توانمندسازی روستاییان، عشایر، افراد در معرض آسیب های اجتماعی، زنان بی سرپرست و بدسرپرست از جمله مجموعه هایی هستند که آموزش آن ها در دستور کار قرار دارد.

وی تدوین استاندارد شغل در شهرستان ها، استانها و کشور از دیگر دستور کارهای فنی و حرفه ای استان است، یادآور شد: واگذاری طرح ها به بخش خصوصی، پیگیری مدیریت عملکرد جامع در استان،  تجهیز مراکز سنجش آنلاین در تمام شهرستانها در راستای اجرای دولت الکترونیک،توسعه نخبگان مهارتی استان و تقویت بخش خصوصی از جمله مواردی است که در اولویت قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه در سه ماه ابتدایی سال جاری در آموزش های مهارتی 24 هزار و 649 نفر ساعت در پادگان ها تحت آموزش قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: یک میلیون نفر ساعت آموزش دولتی دیده اند که در کارگاه های ثابت شهری، تیم های سیار روستا، زندان، کارگاه های اصناف، استاد شاگردی، مرکز جوار دانشگاهی و پادگان ها بوده است.

وی با اشاره به آموزش 746 هزار نفر ساعت در آموزشگاه های آزاد، اظهار داشت: 162 نفر در 12 رشته به عنوان تکنسین در رشته های فنی و مهندسی استان همدان آموزش می بینند.

مهرابی با بیان اینکه 52 درصد از آموزش ها به خانم ها و 48 درصد به آقایان اختصاص داشته است، یادآور شد: این افراد در 365 رشته تحت پوشش آموزش های فنی و حرفه ای قرار گرفته اند.

وی به فعالیت 249 کارگاه در استان در سه ماه ابتدایی سال جاری اشاره و تصریح کرد: 12 هزار و 700 نفر به مرحله آزمون رسیده اند که 70 درصد از شرکت کنندگان در آزمون ها پذیرفته شده اند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت: در روز هفتم و هشتم مرداد ماه هفدهمین مسابقات استانی مهارت در 28 رشته و با حضور 137 هزار در استان برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش مشاغل خانگی، آموزش روستایی و اینترنتی در استان و به ویژه در نقاط آسیب پذیر در دستور کار اداره کل قرار گرفته که نتیاج خوبی را نیز به دنبال داشته است.

مهرابی با اشاره به آموزش یک هزار نفر در طرح تکاپو و در رشته طراحی کفش و مصنوعات چرمی، اظهار داشت: در راستای تدوین استاندارد شغل و شایستگی، فنی و حرفه ای استان یکصد استاندارد تدوین کرده است.

وی در ادامه یادآور شد: در حوزه آموزش های فنی و حرفه ای، همدان 60 درصد از میانگین کشوری بالاتر بوده است و در بخش روستایی نیز با توجه به عدالت اجتماعی، 3/35 درصد است و عملکرد استان 5/56 درصد است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان درصد تعداد روستاهای همدان از کشور را 1/74 درصد و روستاهای تحت پوشش را 7/36 درصد عنوان کرد و افزود: ضریب نفوذ در کشور 3/61 درصد و استان 12/45 درصد است.

وی همچنین تصریح کرد: سرانه آموزشی در کشور 0/7 درصد و در استان 7/3  درصد است.

مهرابی با بیان اینکه در طول سال در 500 تا 600 حرفه آموزش صورت می گیرد، اظهار داشت: اداره کل فنی و حرفه ای بر اساس نیازهای روز جامعه آموزش را انجام می دهد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با اشاره به اینکه آموزش در دو بخش شغل و شایستگی انجام می شود، خاطرنشان کرد: آموزش شغل زیر 300 یا 40 ساعت است و برای کسانی که جویای اشتغال هستند، ارائه می شود.

وی ادامه داد: 59 درصد از آموزش ها به شغل منجر شده که اشتغال مفید بوده است.

مهرابی به واگذاری 11 طرح به بخش خصوصی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر 184 آموزشگاه فعال در استان وجود دارد که نظارت بر این آموزشگاه به گونه ای است که تعدادی بازرس به صورت سالیانه انتخاب می شوند و حداقل چهار بار در سال بازرسی از آموزشگاه ها صورت می گیرد که در سال به 800 بازرسی می رسد.

وی با بیان اینکه تعرفه ها در کمیته تخصصی اداره کل بررسی می شود، گفت: پس از تأیید در هیئت عالی نظارت، تعرفه جدید به آموزشگاه ها ابلاغ می شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان با بیان اینکه کار در آموزشگاه ها سیستماتیک است، یادآور شد: خوشبختانه تخلف در این آموزشگاه ها از سوی مدرسین صورت نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه در آموزش به زنان، صنایع دستی مورد توجه است، اظهار داشت: در شهرستان بهار حرفه رنگ و لعاب روی سفال آموزش داده می شود.

علیرضا مهرابی با تأکید بر استقبال کارجویان از رشته های فنی و حرفه ای، گفت: فنی و حرفه ای زمینه ساز ایجاد اشتغال است نه متولی آن؛ خروجی آموزش در بخش خصوصی و کارخانجات مشخص می شود و آمار اشتغال در این بخش ها رصد می شود.

وی به انعقاد 90 تفاهم نامه با دستگاه ها و بخش خصوصی در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: آموزش فنی و حرفه ای استان امسال برای اولین بار به دنبال انعقاد تفاهم نامه با اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان است.

مهرابی با بیان اینکه آموزش فنی و حرفه ای 10 تا 15 برابر سایر آموزش ها هزینه دارد، گفت: مشکل آموزش فنی و حرفه ای، کمبود اعتبارات است هرچند امسال وضعیت خوبی درتخصیص اعتبارات مشاهده می شود.

وی افزود: کمبود نیروی انسانی نیز از دیگر مشکلات استان به شمار می رود.

مهرابی با بیان اینکه تا کنون 797 نفر معادل 90 هزار نفر ساعت در روستاهای تحت پوشش آموزش روستایی قرار گرفته اند، اظهار داشت: در سه ماه ابتدایی سال 47 نفر معادل شش هزار و 100 نفر ساعت از عشایر نیز تحت پوشش آموزش های فنی و حرفه ای قرار گرفتند.

وی به برنامه آموزش فنی و حرفه ای برای آموزش مجازی اشاره و تصریح کرد: در این خصوص دو درخواست از سوی بخش خصوصی به اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان ارائه داده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت: دوره آموزشی حرفه برق به صورت مشترک با آلمان در استان همدان برگزار می شود.

وی ادامه داد:519 نفر معادل 80 هزار  نفر ساعت در زندان ها تحت پوشش آموزش فنی و حرفه ای قرار گرفته اند.

مهرابی با تأکید بر توانمندسازی فقرا، اظهار داشت: 720 هزار نفر ساعت برای آموزش افرادی که از لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه هستند، در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن