Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو بررسی در شهر زیرزمینی ارزانفود ادامه دارد

سرپرست کاوش در ارزانفود:
بررسی در شهر زیرزمینی ارزانفود ادامه دارد

به گفته کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان و سرپرست چهار فصل کاوش باستانشناسی در محوطه باستانی ارزانفود، دست یافتن به نتیجه قطعی در رابطه با گاهنگاری و کاربری این محوطه نیاز به پیگیری کاوش ها در فصل های آینده دارد.

علی خاکسار در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز" ، با بیان این مطلب افزود: کاوش در این محوطه با هدف کشف ارتباط با فضاهای به دست آمده در فصل های پیشین در پیش گرفته شد که بخشی از آن توسط دانشجویان رشته باستان شناسی دانشگاه بوعلی سینا و بخشی دیگر نیز توسط دانشجویان این رشته در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان صورت گرفت و بررسی و مطالعات آن همچنان ادامه دارد.

خاکسار با بیان اینکه کاوش در این مجموعه، همزمان در سطح محوطه و بخش زیر زمینی انجام شد، گفت: بخش زیرزمینی این مجموعه در اولین فصل در سال 1389 مورد کاوش قرار گرفت اما به دلیل ریزش سقف کاوش در این بخش متوقف و در فصل چهارم در پی گرفته شد که در این فصل دو نقطه ورودی دیگر جهت دسترسی به فضای زیر زمینی در قسمت شمالی تپه بازگشایی و منجر به کشف هشت فضای زیرزمینی جدید شد.

سرپرست چهار فصل کاوش باستانشناسی در محوطه باستانی ارزانفود در پاسخ به این سوال که "با توجه به کاوش های صورت گرفته، گاهنگاری این محوطه چگونه است؟"، یادآور شد: رسیدن به نتیجه قطعی در رابطه با کاربری و قدمت این محوطه نیاز به ادامه کاوش در فصل های آینده دارد و در حال حاضر نمی توانیم نتیجه قطعی در این رابطه مطرح کنیم.

علی خاکسار به کاوش در سطح محوطه نیز اشاره کرد و افزود: کاوش در سطح محوطه منجر به شناسایی یک بخش کارگاهی با پلانی استاندارد شد که در این کارگاه شاهد وجود معابر باریک، اتاق های مشابه و به احتمال زیاد کوره هایی در گوشه هر اتاق بودیم.

وی ادامه داد: در مجموع معماری به دست آمده در ترانشه های حفر شده، معماری منسجم با نقشه مشخص و هماهنگ بود که هنوز نمی توانیم نتیجه قطعی در رابطه به قدمت آن مطرح کنیم.

خاکسار گفت: فرضیاتی مبنی بر ایلخانی بودن این محوطه مطرح می شود اما به نظر می رسد قدمت این محوطه و معماری به دست آمده به اوایل دوران اسلامی بر می گردد و در دوران ایلخانی دستخوش تغییرات شده است.

سرپرست چهار فصل کاوش باستان شناسی در محوطه باستانی ارزانفود در پایان از ادامه بررسی ها، مطالعات و آزمایشات با بهره گیری از علوم میان رشته ای خبر داد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن