Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش پاتوق‌های جدولی، شگرد جدید رمال‌ها و گدایان وارداتی در همدان

پاتوق‌های جدولی، شگرد جدید رمال‌ها و گدایان وارداتی در همدان

همزمان با فرارسیدن بهار طبیعت و مساعد شدن شرایط آب و هوایی، گویی شگردها و ترفندهای متکدیان در همدان نیز تغییر فصل داده و آنها با شیوه‌های جدید اقدام به درآمدزایی می‌کنند.

به گزارش "همدان نیوز"، نظارت گشت‌های بازرسی در سطح شهر همدان به ویژه نقاط پرتردد هر چند باعث ناامنی متکدیان برای هرگونه فعالیت شده اما آن‌ها دست به شگردهای جدید زده‌اند.

"پاتوق‌های جدولی" تازه‌ترین شیوه تکدی گری در همدان به شمار می‌رود، به گونه‌ای که گدایان به جداول دوربرگردان‌های بلوارها تکیه زده و نه تنها منجر به اخلال در تردد خودروها می‌شوند، بلکه آن‌ها را با حرکات فریبنده اعم از معلولیت و عقب ماندگی به پرداخت وجه نقد مجاب می‌کنند.

بازدید میدانی نشان می‌دهد که شمار افراد با پوشش چادر در این شگرد جدید بیش از مردان است و اغلب مردم نیز عنوان می‌کنند دستی که به سوی آن‌ها دراز شده، بیشتر حالت مردانه داشته تا اینکه زن باشند.

گدایان وارداتی

خیز متکدیان از سایر استان‌ها به همدان، پدیده گدایان وارداتی و حضور آن‌ها در سر چهار راه‌ها، پشت چراغ قرمز و درب مغازه‌ها چهره ناخوشایندی به شهر داده است.

این روزها در جداول اکثر خیابان‌ها با گدایان زن و کودک در بغل مواجه می‌شویم که از نظر وضعیت ظاهری اعم از نوع پوشش و رنگ و زبان نه تنها هیچ شباهتی به ساکنان منطقه‌ای ندارد، بلکه ایرانی بودن آن‌ها نیز شبهه برانگیز است و گفته می‌شود از کشورهای همجوار به این منطقه آورده شده‌اند.

تصویر نامبارکی که می‌تواند به خدشه دار شدن وجهه فرهنگی و اجتماعی پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین که آوازه جهانی دارد، بیانجامد.

براساس اطلاعات به دست آمده اغلب این گداها از استان‌های جنوبی کشور آمدند که از حس انسان دوستی استفاده کرده و در ایام اوج مسافرت‌ها به این شهر گردشگر پذیر سفر می‌کنند تا گدایی کنند.

جولان رمال‌ها در همدان

رسم بوستان گردی شهروندان همدانی در این روزهای خوش آب و هوای بهاری در کنار بهره‌مندی گردشگران از این فضای دلنشین و سبز و وجود متکدیان و جولان رمال‌ها و فالگیرها این طبیعت زیبا را به تصویر ناخوشی تبدیل کرده است.

این روزها پارک‌ها و بوستان‌های شهر همدان به ویژه در روزهای تعطیلی مملو از دوره گردهایی است که به شکل‌های مختلف به تامین درآمد می‌پردازند.

فارغ از فعالیت همیشگی دستفروشان دوره گرد، جولان متکدیان، رمال ها، دعانویسان، خنیاگران و آوازه خوان‌های دوره گرد و نوازندگان، هیاهوی کاذب را در سطح معابر پرتردد، بوستان‌ها و پارک‌های همدان ایجاد کرده است.

تکدی گری، رمالی و دعانویسی از سایر شغل‌های کاذب به ویژه در ساعات غروب در بوستان‌ها اوج گرفته و جوانان پارک نشین را هدف قرار می‌دهند.

محصول اصلی برای فروش این افراد در واقع زبانشان است و با چرب زبانی و بکار بردن الفاظ محبت آمیز، به جلب رضایت مشتری خود برای دست به جیب شدن می‌پردازند.

«فالت بگیروم»، «نازخانم، آقای خوشتیب فالت بگیروم»، «فال بگیروم، بختت باز بشه» بیشترین عباراتی است که رمال‌ها در مواجه با مردم و مسافران حاضر در پارک‌ها و بوستان‌ها بکار می‌برند.

مشاهده‌های عینی نشان می‌هد که برخی از این رمال‌ها که به صورت تیمی و گروهی به بوستان‌ها می‌روند، با یک کودک و جابجایی آن در بغل یکدیگر، دست به کاسبی با ترفند کمک به «طفل معصوم» می‌کنند.

اغلب آن‌ها دارای گرداننده ارشد هستند که نسبت به تقسیمشان در سطح پارک و بوستان‌ها و چرخش‌های دوره‌ای برنامه‌ریزی و اقدام می‌کنند.

گویش آن‌ها نیز نشان می‌دهد که بومی نبوده و اغلب از استان‌های جنوبی راهی همدان شده‌اند.

۱۳۷همراه همیشگی برای گزارش‌های مردمی

مدیر خدمات شهری شهرداری همدان در این خصوص گفت: مدیریت شهری همدان مسوول جمع آوری متکدیان و دوره گردهای مرد از سطح شهر است و در حوزه بانوان بهزیستی مسوولیت دارد.

مرتضی رضایی افزود: در حوزه مردان، همه روزه گشت عوامل نظارتی شهر در حال انجام است و در صورت رویت افراد دوره گرد و معتاد اقدام قانونی برای جمع آوری آن‌ها صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این افراد در صورتی که نخستین بار اقدام به این فعالیت کرده‌اند، تحویل خانواده خود می‌شوند، بار دومی‌ها نیز تحویل کمیته امداد امام خمینی (ره) می‌شوند تا تحت حمایت قرار بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه دار باشند، برای تشکیل پرونده و اعمال قانونی، تحویل مراجع قضایی خواهند شد.

رضایی یادآور شد: در حوزه بانوان و کودکان، مسوولیت با اداره بهزیستی است که باید نسبت به جمع آوری افراد بزهکار در سطح شهر اقدام کند.

وی با بیان اینکه سامانه ۱۳۷ در ۲۴ ساعت آماده دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص پرسه زنی و فعالیت افراد متکدی است، گفت: در صورتی که این افراد آقا باشند، به محض گزارش‌های مردمی اقدام قانونی برای جمع آوری آن‌ها صورت می‌گیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن