Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری بیش از ۱۳ هزار گردشگر خارجی از جاذبه های تاریخی همدان بازدید کردند

بیش از ۱۳ هزار گردشگر خارجی از جاذبه های تاریخی همدان بازدید کردند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: ۱۳ هزار و ۸۸۱ گردشگر خارجی از ابتدای سال جاری تاکنون از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان بازدید کردند.

به گزارش "همدان نیوز"، محسن معصوم علیزاده روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای تقویت و توسعه گردشگری خارجی می توان از ظرفیت موسیقی کردستان و سایر ظرفیت ها در غرب کشور استفاده کرد و با دعوت از مدیران کل و شهرداران غرب کشور مراودات بین استانی تقویت تا سرریز سفرها در ایام پیک به سمت غرب کشور هدایت شود.

وی، توسعه زیرساخت های گردشگری را اولویت کاری این اداره کل در دولت سیزدهم برشمرد و افزود: آمار گردشگران داخلی از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این استان از ابتدای سالجاری تاکنون ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر ثبت شده است.

ساماندهی هزار و ۲۵۶ چشمه سرویس بهداشتی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان گفت: هزار و ۲۵۶ چشمه سرویس بهداشتی در مراکز تفریحی-توریستی، پارک‌ها، امامزاده‌ها، اماکن تاریخی، مساجد، مجتمع های خدماتی و رفاهی، جایگاه‌های سوخت و موزه ها در استان وجود دارد که ساماندهی شده و هزار مورد بازدیدهای هفتگی انجام شده است.

معصوم علیزاده ادامه داد: کمیته هماهنگی ساماندهی سرویس‌های بهداشتی راه اندازی شده و مبلغ ۱۰ میلیارد ریال اعتبار از وزارتخانه برای مرمت سه مورد سرویس در مجتمع رفاهی آفتاب فامنین و ۲ مجتمع در کبودرآهنگ اختصاص داده شد.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت سرویس های بهداشتی در استان با توجه به قرار گرفتن در مسیر اربعین مطلوب ارزیابی شده هست، اظهار کرد: ۳۰ تابلو راهنما نصب شد و مبلغ سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبار به خرید اختصاص داده شد.

تخصیص ۴۶۵ میلیارد ریال از اعتبارات سفر رییس جمهور

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه سفر رییس جمهور و مصوبات آن با پیگیری و حمایت استاندار همدان موجب توسعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان شد افزود: از محل این مصوبات ۴۶۵ میلیارد ریال اختصاص یافت که ۴۴۰ میلیارد ریال آن صرف آماده سازی و ساماندهی محوطه باستانی هگمتانه شد که بخشی از فرایند ثبت جهانی این مجموعه بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار کرد: رونق بخشی برنامه‌های فرهنگی در سطح ملی و فراملی از قبیل میزبانی رویدادهای ملی، منطقه‌ای، جهانی، برپایی جشنواره‌های مختلف و رویدادهای ورزشی از جمله راهکارهای مهم برای جذب توریسم در همدان است.

معصوم علیزاده یادآور شد: ثبت ۸۲ اثر منقول، غیر منقول، طبیعی و غیر ملموس در فهرست آثار ملی، از جمله مهر استوانه ای تپه باستانی حاجی خان فامنین و مرمت بناهای فرهنگی و تاریخی در قالب ۱۵۱ کارگاه، از جمله بیش از ۳۰ مسجد تاریخی در استان، گنبد علویان، یخدان میرفتاح ملایر، خانه لطفعلیان ملایر، حمام حاج آقا تراب نهاوند از اقدامات شاخص این اداره کل در در دولت سیزدهم در حوزه معاونت میراث‌فرهنگی استان است.

وی اظهار کرد: پرونده ثبت ۲ اثر در فهرست میراث جهانی غیر منقول، طبیعی و ناملموس، شامل کاروانسراهای تاج آباد و فرسفج در فهرست زنجیره ای کاروانسراهای ایرانی تکمیل شده است و آماده سازی و پیشبرد پرونده ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان انجام شده و در جلسه بعدی اجلاس یونسکو به ثبت جهانی اضافه می‌شود که آثار ثبت جهانی در استان به ۲ اثر برسد.

معصوم علیزاده از انجام پنج مطالعه بافت‌های شهری و روستایی، تجهیز و بهسازی و ارتقای سطح کیفی ۲ موزه بوعلی سینا و هگمتانه خبر داد و افزود: ایجاد ۲ موزه فعال مشارکتی و خصوصی (موزه آموزش و پرورش و موزه کوهنوردی) و ساماندهی و مستند سازی اموال منقول تاریخی و فرهنگی شامل هزار و ۷۴۵ مورد اموال فرهنگی موجود در مخزن از سایر اقدامات در حوزه معاونت میراث‌فرهنگی استان است.

وی یادآور شد: انجام ۶ فصل کاوش‌های باستان شناسی شامل کاوش لائودیسه در نهاوند، کاوش تپه جین آباد در اسدآباد، بهره برداری از مخزن امن اشیای فرهنگی و انتقال بخشی از اموال تاریخی و فرهنگی به آن، ادامه احداث و تکمیل موزه منطقه ای هگمتانه، استفاده و بهره مندی از ظرفیت نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان در راستای مرمت آثار تاریخی، بهره مندی از حضور بخش خصوصی در راستای مرمت و احیای بناهای تاریخی از اقدامات حوزه معاونت میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم است.

اشتغال مستقیم برای هزار و ۹۱۷ نفر با اجرای ۱۱ پروژه مهم و اثرگذار

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان اظهار کرد: در حوزه معاونت سرمایه گذاری پیگیری صدور ۲۱ مورد مجوز ایجاد برای احداث انواع تاسیسات گردشگری، اقامتی، پذیرایی و تفریحی و تسهیلگری اجرای ۱۱ پروژه مهم و اثرگذار اقامتی، پذیرایی و تفریحی انجام شده که تا پایان دولت سیزدهم به بهره برداری می‌رسد و شامل پنج مجتمع گردشگری، پنج هتل، فضای اقامتی و پذیرایی و یک منطقه نمونه گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۲۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و هزار و ۹۱۷ نفر اشتغال را در پی دارد.

معصوم علیزاده افزود: اجرای ۳۳ مورد پروژه عمرانی در مناطق نمونه و روستاهای هدف گردشگری استان، اتصال به درگاه ملی مجوزها و اتصال به سامانه صدور موافقت نامه اصولی این وزارتخانه به سامانه جامع درگاه ملی مجوزها به آدرس Mojavez.ir در راستای تسهیل امور، کاهش بروکراسی و در نتیجه رونق کسب و کار در بخش گردشگری از اقدامات حوزه معاونت سرمایه گذاری این اداره کل است.

وی ادامه داد: معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش گردشگری استان در راستای معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری استان، بارگذاری اطلاعات مربوط به ۱۹ منطقه نمونه گردشگری در درگاه ملی مجوزها انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های اثرگذار در معاونت صنایع دستی اظهار کرد: احداث سه بازارچه دائمی صنایع دستی در شهرستان همدان، ملایر، نهاوند، واگذاری ۹۸ قطعه زمین ۵۰ متری جهت احداث کارگاه به صنعتگران صنایع دستی همدان در شهرک صنعتی بوعلی ۲ به منظور ایجاد شهرک صنایع‌دستی، برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی به صورت سالانه با ظرفیت ۲۵۸ غرفه در دولت سیزدهم اجرا شده است.

معصوم علیزاده افزود: انتخاب استان همدان به عنوان یکی از ۱۰ استان برگزیده برگزاری نمایشگاه ملی در سطح کشور، شرکت در رویداد سه گام، برگزاری جشنواره مبل و منبت ملایر، پوشاک سنتی، جشنواره دست های ماندگار استان برای نکوداشت هنرمندان پیشکسوت استان و دریافت اثر برتر در جشنواره سالانه مد و لباس کشور از اقدامات شاخص این اداره کل در حوزه معاونت صنایع دستی است.

وی ادامه داد: حضور در داوری جشنواره امتنان برای انتخاب واحد کارگری نمونه، آموزش عمومی به شاغلان صنایع دستی، انتخاب لالجین به عنوان پایلوت پیشران در زمینه هنر سفال و سرامیک، دریافت ۳۷ نشان ملی صنایع دستی در سال جاری، برگزاری بزرگترین دوره آموزشی منبت گلریز در روستای اشترمل با حضور هنرمندان، میزبانی از داوری مسابقه مهر اصالت غرب کشور برای اولین بار در همدان و انتخاب ۳۷ اثر از دیگر اقدامات این اداره کل به شمار می آید.

رشد ۳۴ درصدی صدور پروانه بهره برداری مجموعه های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان با اشاره به اقدامات و فعالیت های اثرگذار این اداره کل در معاونت گردشگری در دولت سیزدهم افزود: صدور بیش از ۵۱ فقره پروانه بهره برداری و فعالیت برای مجموعه های گردشگری و اقامتی، پذیرایی و خدماتی با اشتغالزایی مستقیم برای ۱۹۷ نفر با رشد ۳۴ درصدی در مقایسه با دولت های قبل از اقدامات شاخص در این حوزه است.

معصوم علیزاده افزود: توسعه متوازن گردشگری در مناطق کمتر توسعه یافته با صدور ۱۹ فقره پروانه فعالیت که شامل اقامتگاه‌های بومگردی و مجوز گردشگری کشاورزی انجام شده و برهمین اساس اشتغال مستقیم برای ۵۷ نفر با رشد ۹۵ درصدی نسبت به عملکرد دولت‌های قبل را در پی داشته است.

وی ادامه داد: توسعه گردشگری سلامت با صدور مجوز برای ۶ واحد تفریحی و تدوین برنامه های بازاریابی برای حضور در بازار هدف خارجی شامل نمایشگاه در اقلیم سلیمانیه، وان ترکیه و گردشگری سلامت سنندج صورت گرفته است.

بیش از ۱۳ هزار گردشگر خارجی از جاذبه های تاریخی همدان بازدید کردند

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه پیگیری ساماندهی زیر ساخت‌های استانداردسازی مراکز بیمارستانی در تعامل با سایر دستگاه‌های استان و انجام مطالعات طرح جامع گردشگری استان به عنوان نقشه راه و سند توسعه گردشگری استان صورت گرفته است افزود: اهتمام در راستای توسعه گردشگری داخلی با برگزاری رویدادهای گردشگری و شرکت در رویدادهای بازار هدف داخلی از جمله برگزاری جشنواره شیره پزی مانیزان، آلو در اسدآباد، گلرنگ در کبودرآهنگ و رازیانه در رزن از اقدامات موثر این اداره کل در حوزه گردشگری است.

معصوم علیزاده افزود: اهتمام در راستای توسعه گردشگری خارجی با شرکت در بازار هدف خارجی شامل شرکت در نمایشگاه ها و برگزاری هفته های فرهنگی و میزبانی برنامه های بین المللی از جمله شرکت در نمایشگاه گردشگری سلیمانیه را از دیگر اقدامات شاخص این اداره کل برشمرد.

وی با اشاره به اقدامات این اداره کل در حوزه یگان حفاظت گفت: کسب رتبه دوم کشوری در بین سایر دستگاه‌های حفاظت میراث‌فرهنگی کشور و ثبت و ضبط ادوات و اشیا مختلف از جمله ۲۱۰ قلم شی مربوط به ادوار تاریخی و فرهنگی، کشف ۱۸ دستگاه فلزیاب و متعلقات از اقدامات انجام شده این اداره کل در دولت سیزدهم است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن