Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری کشف ۲ عدد ظرف سفالی تاریخی در همدان

کشف ۲ عدد ظرف سفالی تاریخی در همدان

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از کشف دو عدد ظرف سفالی و یک دستگاه فلزیاب در عملیات‌های جداگانه در سطح استان همدان خبرداد.

به گزارش "همدان نیوز"، سرهنگ جواد خدامرادی اظهار کرد: پیرو همکاری و گزارش اعضای انجمن میراث‌فرهنگی شهرستان اسدآباد، در زمینه حفاری غیرمجاز در یکی از منازل این شهرستان، طی هماهنگی مسئول حفاظت میراث‌فرهنگی با رئیس پاسگاه انتظامی جنت‌آباد و با حکم قضایی پس از ورود به منزل مسکونی اعلام شده، مشاهده شد در سه نقطه به نیت و قصد دستیابی به اموال تاریخی فرهنگی گودال‌هایی حفر شده و طی بازدید میدانی از منزل و اطراف حفاری‌ها، دو عدد ظرف سفالی تاریخی کشف و ضبط شد و صاحب منزل مسکونی تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و در ادامه ظروف سفالی برای بررسی و تعیین قدمت به معاونت میراث‌فرهنگی استان تحویل شد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: در عملیات دیگری در شهرستان نهاوند یک دستگاه گنج‌یاب نیز کشف و توقیف شد. دستگاه مکشوفه توسط عوامل نیروی انتظامی و عوامل یگان‌حفاظت اداره‌کل کشف و با دستور مقام قضایی ضبط و توقیف شد.

خدامرادی در ادامه از ناکامی جویندگان اشیاء عتیقه قبل از حفاری غیرمجاز در اطراف کوه‌های شهرستان رزن خبر داد و گفت: طی گزارشات واصله با حضور مأموران انتظامی کلانتری منطقه رزن با همکاری یگان حفاظت‌ ادراه‌کل میراث فرهنگی در محل وقوع حفاری، حفاران متواری شده و یک دستگاه موتور برق و تعدادی ادوات مربوطه کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هر گونه حفاری و کاوش به‌ قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی، ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی کشور و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان از اهالی منطقه خواست در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران میراث‌فرهنگی، مراتب را در اسرع وقت به مأموران انتظامی یا یگان حفاظت میراث‌فرهنگی گزارش دهند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن