Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری فضایی جدید برای سفالگران لالجینی احداث می‌شود

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور:
فضایی جدید برای سفالگران لالجینی احداث می‌شود

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: راه اندازی محلی برای فعالیت سفالگری یکی از درخواست‌های سفالگران شهر لالجین است که مورد موافقت سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، بهمن نامورمطلق در نشست تخصصی سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه ژن مدیریتی نهفته در همدان در حال بیدار شدن است، اظهار داشت: این موضوع را باید در استان همدان به فال نیک گرفت.

وی با بیان اینکه نشان جغرافیایی به سازمان های مردم نهاد اعطا می شود، خاطرنشان کرد: 10 نشان به 10 سمن اعطا شده که امید می رود سازمان های مردم نهاد استان همدان نیز در این زمینه اقدام کنند.

وی به برقراری ارتباط با دانشگاه ها اشاره کرد و افزود: ایجاد صنایع دستی دانش بنیان از برنامه های سازمان میراث فرهنگی است.

نامور مطلق با بیان اینکه رویش خوبی در نسل صنایع دستی نو و مؤلفان تحصیل کرده در ایران قابل مشاهده است، خاطرنشان کرد: جشن دانش آموختگان صنایع دستی کشور به زودی برگزار می شود که آنها برای فعالیت در این حوزه راهنمایی خواهند شد.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور در ادامه یادآور شد: فضایی در لالجین به سفالگران اختصاص خواهد یافت تا لالجین در مرحله اول به عنوان شهر غرب آسیا و سپس شهر جهانی به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه در خصوص فضای فیزیکی برای سفالگران در لالجین مباحث در سطح کشوری مطرح خواهد شد، خاطرنشان کرد: سعی بر این است که این مشکلات برطرف شود.

نامور مطلق با اشاره به اینکه هر شهرستانی باید یک برند داشته باشد، اظهار داشت: ملایر، تویسرکان، همدان و بهار برند ملی دارند اما دیگر شهرستان‌ها برندی ندارند و در این زمینه اقداماتی انجام خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از هنرمندان مرواربافی همدان به عنوان یکی از 14 هنرمند صنایع دستی برتر کشور مورد تجلیل قرار خواهد گرفت.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه کار سمن ها گفتمان سازی است و باید در این زمینه سازمان را کمک کنند، یادآور شد: ترغیب سلیقه مردم استان به صنایع دستی از جمله اقداماتی است که سمن ها می‌توانند انجام دهند و سازمان در این زمینه از تشکل ها حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: تعداد تشکل های مردمی در بخش صنایع دستی در همدان کم است و باید تقویت شود تا بتوان شاهد وجود سمن هایی قوی در این زمینه بود.

تشکل های تخصصی و مردم نهاد دو بال سازمان میراث فرهنگی

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز گفت: دو بال سازمان میراث فرهنگی تشکل های تخصصی و تشکل های مردم نهاد هستند و اگر این دو در کنار هم باشند به توسعه پایدار گردشگری کمک خواهند کرد.

مرتضی رحمانی موحد با بیان اینکه تشکل ها پنج شاخص مهم در خود دارند و نقطه برجسته توسعه هستند، یادآور شد: روحیه سمن ها جهادی و داوطلبانه است و دانش و علم کافی در این زمینه قابل مشاهده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: داشتن رفتار تشکیلات از دیگر ویژگی های سمن‌ها است و مستمر بودن و نقد شیرین و صادقانه از ویژگی های دیگر آن به شمار می رود.

معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: اگر اعتقاد به همکاری و ارتباطی در سازمان وجود دارد باید با تشکل ها فراهم شود اگر قرار است بازاریابی ها و سرمایه گذاری ها ثمر بخش باشد باید از توان سمن ها استفاده کرد.

رحمانی موحد با بیان اینکه بخش هایی از کشور با بوم گردی غریبه بودند، تصریح کرد: اولین روستای بومگردی کشور در جنت رودبار رامسر راه اندازی خواهد شد.

وی در ادامه یادآور شد: تمام آحاد مردم باید در حوزه گردشگری همکاری و همفکری کنند و سازمان می تواند از این ظرفیت استفاده کند.

معاون سازمان میراث فرهنگی با اشاره به همکاری های فرابخشی و بین‌المللی با سمن ها، یادآور شد: سمن ها می توانند با تفکرات و پیشنهادات خود پشتوانه سازمان میراث فرهنگی باشد.

وی به ارتباط نزدیک سازمان با راهنمایان اشاره کرد و افزود: این ارتباط از این پس نیز ادامه خواهد یافت و از ظرفیت این بخش استفاده خواهد شد.

رحمانی موحد با بیان اینکه در حوزه گردشگری سلامت باید بازار هدف در استانها شناسایی شود، اظهار داشت: می توان از این ظرفیت در استان همدان برای توسعه اقتصادی و درآمدزایی بیشتر استفاده کرد.

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، با بیان اینکه 15 سازمان مردم نهاد در این حوزه در استان فعالیت می کنند، اظهار داشت: سمن ها می‌توانند فعالترین سازمان ها در توسعه استان و پیشبرد برنامه ها باشند.

علی مالمیر ادامه داد: اعضای سمن ها که در سه حوزه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعال هستند، به صورت دغدغه مند امور را پیگیری می کنند که می تواند به میراث فرهنگی استان کمک کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن