توسعه همدان در گروه انسجام مدیریتی است
- توضیحات
- منتشر شده در پنج شنبه, 16 خرداد 1392 10:14
- نوشته شده توسط admin
سعید دوست محمدی، سال 1351 در همدان به دنیا آمد. دوره ابتدایی و راهنمایی تحصیلی را در مدرسه شهید آیتا... معصومی گذراند و دوره متوسطه را به دبیرستانهای ابنسینا و مدرس رفت و دیپلم گرفت.
دوست محمدی در کنکور سراسری شرکت کرد موفق شد در رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه ملایر لیسانس اخذ کند. او به عنوان فعال اجتماعی و فرهنگی در همدان فعالیتهای خود را آغاز کرد. او عضو هیات مدیره و مدیر عامل موسسه قرض الحسنه مهر میهن، فعال اقتصادی- اجتماعی - فرهنگی و ورزشی، مشاور اقتصادی بنیاد بینالمللی صالحین، نایب رئیس هیاتهای ورزشی رزمی و عضو هیات رئیسه کاراته استان بخشی از فعالیتهای دوست محمدی است. دوست محمدی در راستای حمایت از اقشار مختلف جامعه فعالیتهای عامالمنفعانه فراوانی انجام داده است که پرداخت تسهیلات پزشکی و درمانی، تسهیلات قرضالحسنه و بلاعوض، مشارکت در تهیه جهیزیه نوعروسان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، عضویت در موسسات خیریه، عضویت در هیئت امنای هیئتهای مذهبی و عزاداری بخشی این فعالیتها است. او عضو فعال بسیج است و با سازمان بهزیستی در خصوص رفع مشکلات افراد تحت پوشش این سازمان همکاری و تعامل داشته و برای اعزام تیمهای ورزشی به مسابقات استانی و ملی مشارکت دارد. این سوابق اجرائی و مدیریتی باعث شد با دوست محمدی در خصوص مسائل شهری به گفتگو بنشینیم که باهم مرور میکنیم.
به نظر شما چالش های فراروی شهر و شهروندان همداني چيست؟
با نگاهی تخصصی و به دور از کلی نگری می توان چالش های فراروی شهر همدان و شهروندان محترم آن را در عدم وجود انسجام مدیریتی، عدم رونق اقتصادی شهر و عدم وجود نشاط شهروندی و روحیه افسرده در فضای شهری آن خلاصه نمود. مجموعه این چالش ها موجب گردیده است تا شهر همدان علی رغم پیشینه گرانبار تاریخی و علی رغم شایستگی ها و پتانسیل های موجود ژئوپولیتیک، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نه تنها نتواند به عنوان یک کلان شهر از ظاهری همسنگ و همتراز با سایر شهرهای بزرگ کشور برخوردار گردد که حتی در زمینه امکانات و خدمات شهری نیز رشد و توسعه لازم را نیابد. برای درک عدم وجود انسجام مدیریتی و رکود اقتصادی شهر و نبود نشاط و شادابی در میان شهروندان تنها کافی است از یکی از مبادی ورودی، وارد شهر همدان شد و با گذار از خیابان ها و کوچه های آن به عیان شاهد تمامی عقب ماندگی ها و کاستی ها بود.
نبود یا کمبود سه عامل انسجام مدیریتی، رونق اقتصادی و نشاط شهروندی در شهر همدان باعث گردیده است تا چالش ها و معظلات گوناگونی گریبانگیر این شهر گردد که به هیچ روی نه شایسته یک شهروند همدانی با آن پیشینه عظیم تاریخی و فرهنگی است و نه شایسته کشوری انقلابی است که منادی اسلام راستین و الگوی توسعه و پیشرفت اسلامی در جهان است:
1-عدم توسعه کمی و کیفی شهری همدان به عنوان یک کلان شهر.
2- وجود طرح ها و پروژه های نیمه تمام و بلا تکلیف.
3- اجرای طرح ها و پروژه های غیر کارشناسی و نا متناسب با شان و نیازهای یک کلان شهر.
4- تاخیر و کندی در اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی و شهری.
5- عدم هماهنگی ارگان های ذی ربط جهت انجام بهنگام و بهنجار طرح ها و پروژه های شهری.
6- عدم استفاده از پتانسیل و توانایی های بخش خصوصی در جهت پیشرفت و توسعه امکانات شهری.
7- عدم وجود رونق اقتصادی و درآمد پایین شهروندان به ویژه فعالین اقتصادی، اصناف، کسبه و بازاریان.
8- عدم هدایت سرمایه های سرگردان موجود در جهت رشد و توسعه شهر.
9- عدم مشارکت مردم در تصمیم سازی های شورای شهر و شهرداری.
10- تخریب روز افزون منابع طبیعی و فضای سبز طبیعی و باغات حاشیه شهر.
11- بی توجهی به پتانسیل ها و امکانات فرهنگی، تاریخی، گردشگری همدان.
12- عدم رسیدگی جامع به معظل ترافیک شهری.
13- کمبود فضاهای فرهنگی و تفریحی عمومی و عدم استفاده از پتانسیل های موجود.
14- بی هویتی معماری و فضای شهری و عدم توجه به شهرسازی و زیباسازی علمی.
15- فرسودگی معابر عمومی ، بلاتکلیفی طرح های عقب نشینی و عدم گسترش خیابان ها.
16- عدم گسترش کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی.
17- عدم هدفمندی بودجه شهرداری در جهت ایجاد رونق اقتصادی و توسعه شهری.
18- تا بی نهایت ادامه دارد...
راهکارها و برنامه ها ی اجرایی شما در جهت ایجاد انسجام مدیریتی، رونق اقتصادی و نشاط شهروندی در همدان چيست؟
در مرحله اول برپایی کمیته های هماهنگی جهت ایجاد انسجام بین مسئولین ذیربط در امور شهری مد نظر بنده ميباشد؛ در تاریخ سی و چهار سالة انقلاب اسلامی، هرگاه در کشور وحدت و یک¬دلی وجود داشته دشمنان در اجرای اهداف و مواضع خود با شکست مواجه شده¬اند و هرگاه این وحدت جای خود را به اختلاف داده است، باعث شده به کشور و نظام ضربه وارد شود. وحدت بین مسئولین مبحثی است که امام راحل و مقام معظم رهبری، همواره بر آن تاکید داشته¬اند و اصل اساسی انقلاب اسلامی به شمار می¬رود. در حوزه شورای شهر نیز ایجاد هماهنگی با مسئولین ذیربط و پرهیز از اختلاف می تواند تا حد بسیاری اجرایی نمودن طرحهای شهری تسهیل نموده و گامهای پیشرفت را به راحتی برداشت.
در مرحله دوم تدوین، تصویب و اجرای طرح جامع ساماندهی صنعت گردشگری شهر همدان در برنامههاي من وجود دارد؛ گردشگري از ديرگاه به عنوان يك منبع درآمد و اشتغال، همواره نقشي تاثيرگذار در اقتصاد كشورها داشته است و اغلب كشورها سعي ميكنند تا با اجراييكردن راهكارهاي مناسب، جذب گردشگران مختلف و ارائه فرهنگ، آداب و رسوم و موقعيتهاي جذاب و منحصر به فرد، گردشگران را به سوي خود جذب كرده و دروازههاي سود سرشار اين صنعت را به روي خود بگشايند. ورود گردشگران به يك شهر، نهتنها موجب تبادلات مالي و ايجاد مشاغلي هر چند كوتاه مدت و فصلي ميشود، بلكه فرهنگ كسب و كار، ديدگاه و استنباط شهروندان را درمورد آداب و رسوم و سنتهاي دیگران گسترش ميدهد. از اين منظر گردشگري همواره يكي از بهترين فرصتهاي شغلي و درآمدزايي است كه تنها با تبليغات، خدمات مناسب و باكيفيت، آثار باستاني و مناطق گردشگري، موزهها و مناظر خارقالعاده طبيعي ميتواند چرخهاي اقتصادي هر شهری را به گردش درآورد.
با توجه به پتانسیل بالای شهر همدان در این عرصه و نیز تبدیل شدن آن به قطب گردشگری منطقه چه تدابیری لازم است؟
به نظر من مواردي كه براي رسيدن به اين هدف بايد در دستور كار قرار بگيرد به صورت اختصار بدين شرح است:
ایجاد هماهنگی لازم از سوی دستگاههای زیربط( استانداری، فرمانداری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری و شورای شهر) برای ارائه خدمات مناسب به گردشگران.
ساخت یادمان ها و المانهای مشاهیر شهر همدان و مراکز فرهنگی و تفریحی.
ساخت و ترمیم زیرساختهای لازم ترابری، رفاهی و خدماتی در حوزه جذب گردشگر و توریست.
تقویت بخش خصوصی در صنعت توریسم در همدان.
برنامه ریزیهای کوتاه مدت و بلند مدت در مراکز گردشگری و تفریحی در ایام تعطیل و پربازدید.
تقویت و افزایش کمی و کیفی ظرفیت بنگاههای اقتصادی مرتبط با بخش گردشگری.
سرمایه گذاری جهت ارتقاء زیر ساختهای گردشگری در مناطق ییلاقی حاشیه شهر.
تقویت بخش خصوصی اصناف مربوط به صنعت توریسم.
نظارت مستقیم بر اقامتگاههای مسافران و گردشگران (پارکها، اقامتگاههای موقت).
تدوین برنامه های تبلیغاتی در مورد همدان شناسی در راستای جذب توریسم در رسانه های داخلی و خارجی.
انعقاد قراردادبا آژانسهای مسافرتی مادر برای ارائه تسهیلات مالی مسافران و گردشگران برای جذب حداکثری.
راه اندازی کیوسکهای اطلاع رسانی مسافران در معابر، خیابانهای اصلی و نیز مکانهای گردشگری.
راه اندازی نشریات چاپی و مجازی به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی در مورد همدان شناسی با مشارکت بخش خصوصی.
برگزاری همایشهای بین المللی با حضور مدیران دفاتر هواپیمایی و مسافرتی بزرگ جهان.
حضور فعال در نمایشگاههای گردشگری.
فراهم نمودن شرایط ارائه تسهیلات به بخش خصوصی برای احداث اقامتگاههای مدرن و اماکن تفریحی و توریستی.
تقویت ترمینالهای مسافربری و تجهیز و توسعه فرودگاه شهر برای ارائه خدماتی در خور نام شهر همدان به مسافران و گردشگران.
نظر شما در خصوص وضعيت فعلي معماری و شرايط همدان از نظر زیباسازی چيست و چه راهكارهايي براي ارتقاء اين دو مقوله از مديريت شهري داريد؟
معماری و سبک شهرسازی هر شهر همواره در بین کارشناسان مسائل شهری از دو بعد کارکردی و بصری مورد مطالعه قرار می گیرد. "بعد کارکردی" به جنبه های عملکردی عناصر محیط و "بعد بصری" نیز به مقوله رنگ، فرم و ترکیب فضا و محیط می پردازد. حضور شعور تجسمی در طراحی شهری نشان دهنده درک گرادننده های آن شهر از نظر زیبا سازی و اهمیت دادن به حس بصری شهروندان و تمامی بازدیدکنندگان یا عبورکنندگان از آن شهر است بخش عمده ای از فضای شهری ، زیبا سازی شهر است که هم برای روحیه شهروندان و هم برای جذب گردشگران می تواند اهمیت خاصی داشته باشد البته برای نهادینه نمودن زیباسازی شهری ابتدا باید مردم رابا مقوله زیبا شناسی هویت مدار آشنا سازیم و آنان را به اینگونه زیبا شناسی عادت دهیم تا از طریق آن بتوانیم این زیبایی را به خانه هایشان ببریم زیرا اگر در این مورد غفلت نماییم، از طریق اینترنت و ماهواره نوع دیگری از زیبا شناسی به خانه افراد راه پیدا می کند که ممکن است با هویت ملی و مذهبی ما هیچگونه سنخیتی نداشته باشد. با توجه به این مقوله برنامه های ذیل در راستای پررنگ نمودن این موضوع به اختصار اشاره می شود:
توجه و رسیدگی به طراحی مبلمان شهری با توجه به بافت تاریخی و کوهستانی شهر.
احیای باغات و بیشه زارهای همدان با مشکارت بخش خصوصی.
تدوین برنامه بلند مدت و کوتاه مدت برای نظارت بر نمای بیرونی ساختمانها برای همسان سازی با بافت شهر.
مرمت و زیبا سازی در مبادی ورودی شهر.
استفاده از المانهای بومی در طراحی میادین و معابر سطح شهر.
دعوت از هنرمندان نامی کشور برای برگزاری همایش راهکارهای ارتقا و تقویت هویت و معماری شهری.
تدوین و تصویب برنامه ای بلند مدت برای خروج ادارات دولتی از محدوده پر ترافیک شهر و جایگزین نموده آن با مکانهای فرهنگی و هنری.
بهره گیری از پیمانکاران ملی برای ساخت پروژه های بزرگ شهری در راستای زیباسازی بهترشهر.
تمرکز بیشتر بر ساختمان سازی حواشی شهر و جلوگیری از توسعه نا موزون شهری.
نظارت بیشتر بر کانونهای تبلیغاتی و همسان سازی الگوی تبلیغات برای جلوگیری از آثار سوء آن بر زیباسازی شهر.
احیای رودخانه، قنوات وچشمه های همدان و ایجاد فضای سبز و تفریحی در حواشی آن.
مشكلات ترافیکي همدان قابل حل است و اگر پاسخ شما مثبت ميباشد در صورت انتخاب به عنوان يكي از اعضاي شوراي شهر، چه راهكارهايي براي رفع اين معضل در نظر گرفتهايد؟
ترافیک یک واژه شناخته شده بین المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها اطلاق می گردد؛ ترافیک از سه عامل تشکیل میشود این عوامل عبارتند از: انسان ، راه ، وسیله نقلیه. چنانچه هر یک از عوامل سه گانه نباشد اصولا مساله ای بنام ترافیک وجود نخواهد داشت .
بررسیها نشان داده است که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رسانیدن ضرر و زیان ناشی از آن ، استفاده از سه گروه عواملی است که شاید بتوان آنها را به صورت سه نوع راه جهت بهبود ترافیک بیمار در این شهر تجویز نمود که این عوامل عبارتند از :
1. مهندسی ترافیک
2. اجرای مقررات
3. آموزش
با توجه به اهمیت این مقوله موارد ذیل جهت ترویج سه بخش ذکر شده به اختصار ارائه می گردد:
حل معضل ترافیک در مبادی ورودی و خروجی شهر و نقاط پر رفت و آمد درون شهری.
بهسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و رسیدگی به مشکلات و معظلات فعالین این بخش.
همکاری اصحاب رسانه برای تشویق مردم به استفاده از وسائط نقلیه عمومی.
تقویت و گسترش مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر برای کاهش ترافیک.
ساخت پارکینگهای طبقاتی در مناطق پر ترافیک شهر.
بهسازی و عریض سازی مسیر رفت و آمد مناطق ییلاقی حاشیه شهر نظیرگنجنامه، امامزاده کوه و... و ایجاد امکانات مناسب درآن مناطق.
هماهنگی با صدا و سیمای مرکز برای راه اندازی رادیو پیام ویژه شهر همدان.
براي افزايش نشاط در جامعه و ارتقاء نشاط اجتماعي چه برنامههايي داريد؟
ارتقاء هویت فرهنگی و اسلامی و ایجاد نشاط اجتماعی شهروندان از اولویتهای کاری و برنامه ای هر مسئول دلسوزی می تواند باشد . در زمانی که فشارهای اقتصادی و اجتماعی تنگناهای سختی را بر اقشار محتلف جامعه تحمیل می کند، لازم است که با یک برنامه ریزی مدون و اصولی تا حد امکان هویت و نشاط شهروندی را به جامعه تزریق نموده و با بهره گیری از پتانسیلها و ظرفیتهای موجود در تحقق این اولویت تلاش لازم را نمود. در این راستا برنامه های ذیل به صورت مختصر ارائه می گردد:
برپایی مراسم و جشن های ملی و مذهبی با مشارکت عموم شهروندان.
تقویت و گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی شهروندان همدانی با استفاده از نشریات و رسانه ها برنامه های فرهنگی و آموزشی.
گسترش و بهسازی موزه ها با همکاری سازمان میراث فرهنگی به ویژه موزه مشاهیر و مفاخر و تاریخ شهر همدان.
تقویت فرهنگ کتابخوانی با راه اندازی کتابخانه های ثابت و سیار در سطح شهر.
انتشار کتب، مجلات و دیگر نشریات با موضوع تاریخ، فرهنگ اسلامی و ایرانی شهر همدان و فرهنگ شهروندی.
ایجاد و ارتقا فرهنگسرا ها و نگارخانه های تخصصی.
رسیدگی به مشکلات هیات های مذهبی، حسینیه ها و مساجد و کمک به مشارکت مردمی در این زمینه.
برپایی، تجهیز و ساماندهی کمی و کیفی نمایشگاههای عمومی و تخصصی.
برگزاری مسابقات و همایش های ورزشی خانوادگی با همکاری سازمان تربیت بدنی
ترویج ورزش همگانی با همکاری سازمان تربیت بدنی در پارکها و مکانهای تفریحی.
برگزاری همایشهایی با عنوان هویت و نشاط شهروندی با حضور صاحب نظران کشوری.
به نظر شما چالش های فراروی شهر و شهروندان همداني چيست؟
با نگاهی تخصصی و به دور از کلی نگری می توان چالش های فراروی شهر همدان و شهروندان محترم آن را در عدم وجود انسجام مدیریتی، عدم رونق اقتصادی شهر و عدم وجود نشاط شهروندی و روحیه افسرده در فضای شهری آن خلاصه نمود. مجموعه این چالش ها موجب گردیده است تا شهر همدان علی رغم پیشینه گرانبار تاریخی و علی رغم شایستگی ها و پتانسیل های موجود ژئوپولیتیک، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نه تنها نتواند به عنوان یک کلان شهر از ظاهری همسنگ و همتراز با سایر شهرهای بزرگ کشور برخوردار گردد که حتی در زمینه امکانات و خدمات شهری نیز رشد و توسعه لازم را نیابد. برای درک عدم وجود انسجام مدیریتی و رکود اقتصادی شهر و نبود نشاط و شادابی در میان شهروندان تنها کافی است از یکی از مبادی ورودی، وارد شهر همدان شد و با گذار از خیابان ها و کوچه های آن به عیان شاهد تمامی عقب ماندگی ها و کاستی ها بود.
نبود یا کمبود سه عامل انسجام مدیریتی، رونق اقتصادی و نشاط شهروندی در شهر همدان باعث گردیده است تا چالش ها و معظلات گوناگونی گریبانگیر این شهر گردد که به هیچ روی نه شایسته یک شهروند همدانی با آن پیشینه عظیم تاریخی و فرهنگی است و نه شایسته کشوری انقلابی است که منادی اسلام راستین و الگوی توسعه و پیشرفت اسلامی در جهان است:
1-عدم توسعه کمی و کیفی شهری همدان به عنوان یک کلان شهر.
2- وجود طرح ها و پروژه های نیمه تمام و بلا تکلیف.
3- اجرای طرح ها و پروژه های غیر کارشناسی و نا متناسب با شان و نیازهای یک کلان شهر.
4- تاخیر و کندی در اجرای طرح ها و پروژه های عمرانی و شهری.
5- عدم هماهنگی ارگان های ذی ربط جهت انجام بهنگام و بهنجار طرح ها و پروژه های شهری.
6- عدم استفاده از پتانسیل و توانایی های بخش خصوصی در جهت پیشرفت و توسعه امکانات شهری.
7- عدم وجود رونق اقتصادی و درآمد پایین شهروندان به ویژه فعالین اقتصادی، اصناف، کسبه و بازاریان.
8- عدم هدایت سرمایه های سرگردان موجود در جهت رشد و توسعه شهر.
9- عدم مشارکت مردم در تصمیم سازی های شورای شهر و شهرداری.
10- تخریب روز افزون منابع طبیعی و فضای سبز طبیعی و باغات حاشیه شهر.
11- بی توجهی به پتانسیل ها و امکانات فرهنگی، تاریخی، گردشگری همدان.
12- عدم رسیدگی جامع به معظل ترافیک شهری.
13- کمبود فضاهای فرهنگی و تفریحی عمومی و عدم استفاده از پتانسیل های موجود.
14- بی هویتی معماری و فضای شهری و عدم توجه به شهرسازی و زیباسازی علمی.
15- فرسودگی معابر عمومی ، بلاتکلیفی طرح های عقب نشینی و عدم گسترش خیابان ها.
16- عدم گسترش کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی.
17- عدم هدفمندی بودجه شهرداری در جهت ایجاد رونق اقتصادی و توسعه شهری.
18- تا بی نهایت ادامه دارد...
راهکارها و برنامه ها ی اجرایی شما در جهت ایجاد انسجام مدیریتی، رونق اقتصادی و نشاط شهروندی در همدان چيست؟
در مرحله اول برپایی کمیته های هماهنگی جهت ایجاد انسجام بین مسئولین ذیربط در امور شهری مد نظر بنده ميباشد؛ در تاریخ سی و چهار سالة انقلاب اسلامی، هرگاه در کشور وحدت و یک¬دلی وجود داشته دشمنان در اجرای اهداف و مواضع خود با شکست مواجه شده¬اند و هرگاه این وحدت جای خود را به اختلاف داده است، باعث شده به کشور و نظام ضربه وارد شود. وحدت بین مسئولین مبحثی است که امام راحل و مقام معظم رهبری، همواره بر آن تاکید داشته¬اند و اصل اساسی انقلاب اسلامی به شمار می¬رود. در حوزه شورای شهر نیز ایجاد هماهنگی با مسئولین ذیربط و پرهیز از اختلاف می تواند تا حد بسیاری اجرایی نمودن طرحهای شهری تسهیل نموده و گامهای پیشرفت را به راحتی برداشت.
در مرحله دوم تدوین، تصویب و اجرای طرح جامع ساماندهی صنعت گردشگری شهر همدان در برنامههاي من وجود دارد؛ گردشگري از ديرگاه به عنوان يك منبع درآمد و اشتغال، همواره نقشي تاثيرگذار در اقتصاد كشورها داشته است و اغلب كشورها سعي ميكنند تا با اجراييكردن راهكارهاي مناسب، جذب گردشگران مختلف و ارائه فرهنگ، آداب و رسوم و موقعيتهاي جذاب و منحصر به فرد، گردشگران را به سوي خود جذب كرده و دروازههاي سود سرشار اين صنعت را به روي خود بگشايند. ورود گردشگران به يك شهر، نهتنها موجب تبادلات مالي و ايجاد مشاغلي هر چند كوتاه مدت و فصلي ميشود، بلكه فرهنگ كسب و كار، ديدگاه و استنباط شهروندان را درمورد آداب و رسوم و سنتهاي دیگران گسترش ميدهد. از اين منظر گردشگري همواره يكي از بهترين فرصتهاي شغلي و درآمدزايي است كه تنها با تبليغات، خدمات مناسب و باكيفيت، آثار باستاني و مناطق گردشگري، موزهها و مناظر خارقالعاده طبيعي ميتواند چرخهاي اقتصادي هر شهری را به گردش درآورد.
با توجه به پتانسیل بالای شهر همدان در این عرصه و نیز تبدیل شدن آن به قطب گردشگری منطقه چه تدابیری لازم است؟
به نظر من مواردي كه براي رسيدن به اين هدف بايد در دستور كار قرار بگيرد به صورت اختصار بدين شرح است:
ایجاد هماهنگی لازم از سوی دستگاههای زیربط( استانداری، فرمانداری، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری و شورای شهر) برای ارائه خدمات مناسب به گردشگران.
ساخت یادمان ها و المانهای مشاهیر شهر همدان و مراکز فرهنگی و تفریحی.
ساخت و ترمیم زیرساختهای لازم ترابری، رفاهی و خدماتی در حوزه جذب گردشگر و توریست.
تقویت بخش خصوصی در صنعت توریسم در همدان.
برنامه ریزیهای کوتاه مدت و بلند مدت در مراکز گردشگری و تفریحی در ایام تعطیل و پربازدید.
تقویت و افزایش کمی و کیفی ظرفیت بنگاههای اقتصادی مرتبط با بخش گردشگری.
سرمایه گذاری جهت ارتقاء زیر ساختهای گردشگری در مناطق ییلاقی حاشیه شهر.
تقویت بخش خصوصی اصناف مربوط به صنعت توریسم.
نظارت مستقیم بر اقامتگاههای مسافران و گردشگران (پارکها، اقامتگاههای موقت).
تدوین برنامه های تبلیغاتی در مورد همدان شناسی در راستای جذب توریسم در رسانه های داخلی و خارجی.
انعقاد قراردادبا آژانسهای مسافرتی مادر برای ارائه تسهیلات مالی مسافران و گردشگران برای جذب حداکثری.
راه اندازی کیوسکهای اطلاع رسانی مسافران در معابر، خیابانهای اصلی و نیز مکانهای گردشگری.
راه اندازی نشریات چاپی و مجازی به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی در مورد همدان شناسی با مشارکت بخش خصوصی.
برگزاری همایشهای بین المللی با حضور مدیران دفاتر هواپیمایی و مسافرتی بزرگ جهان.
حضور فعال در نمایشگاههای گردشگری.
فراهم نمودن شرایط ارائه تسهیلات به بخش خصوصی برای احداث اقامتگاههای مدرن و اماکن تفریحی و توریستی.
تقویت ترمینالهای مسافربری و تجهیز و توسعه فرودگاه شهر برای ارائه خدماتی در خور نام شهر همدان به مسافران و گردشگران.
نظر شما در خصوص وضعيت فعلي معماری و شرايط همدان از نظر زیباسازی چيست و چه راهكارهايي براي ارتقاء اين دو مقوله از مديريت شهري داريد؟
معماری و سبک شهرسازی هر شهر همواره در بین کارشناسان مسائل شهری از دو بعد کارکردی و بصری مورد مطالعه قرار می گیرد. "بعد کارکردی" به جنبه های عملکردی عناصر محیط و "بعد بصری" نیز به مقوله رنگ، فرم و ترکیب فضا و محیط می پردازد. حضور شعور تجسمی در طراحی شهری نشان دهنده درک گرادننده های آن شهر از نظر زیبا سازی و اهمیت دادن به حس بصری شهروندان و تمامی بازدیدکنندگان یا عبورکنندگان از آن شهر است بخش عمده ای از فضای شهری ، زیبا سازی شهر است که هم برای روحیه شهروندان و هم برای جذب گردشگران می تواند اهمیت خاصی داشته باشد البته برای نهادینه نمودن زیباسازی شهری ابتدا باید مردم رابا مقوله زیبا شناسی هویت مدار آشنا سازیم و آنان را به اینگونه زیبا شناسی عادت دهیم تا از طریق آن بتوانیم این زیبایی را به خانه هایشان ببریم زیرا اگر در این مورد غفلت نماییم، از طریق اینترنت و ماهواره نوع دیگری از زیبا شناسی به خانه افراد راه پیدا می کند که ممکن است با هویت ملی و مذهبی ما هیچگونه سنخیتی نداشته باشد. با توجه به این مقوله برنامه های ذیل در راستای پررنگ نمودن این موضوع به اختصار اشاره می شود:
توجه و رسیدگی به طراحی مبلمان شهری با توجه به بافت تاریخی و کوهستانی شهر.
احیای باغات و بیشه زارهای همدان با مشکارت بخش خصوصی.
تدوین برنامه بلند مدت و کوتاه مدت برای نظارت بر نمای بیرونی ساختمانها برای همسان سازی با بافت شهر.
مرمت و زیبا سازی در مبادی ورودی شهر.
استفاده از المانهای بومی در طراحی میادین و معابر سطح شهر.
دعوت از هنرمندان نامی کشور برای برگزاری همایش راهکارهای ارتقا و تقویت هویت و معماری شهری.
تدوین و تصویب برنامه ای بلند مدت برای خروج ادارات دولتی از محدوده پر ترافیک شهر و جایگزین نموده آن با مکانهای فرهنگی و هنری.
بهره گیری از پیمانکاران ملی برای ساخت پروژه های بزرگ شهری در راستای زیباسازی بهترشهر.
تمرکز بیشتر بر ساختمان سازی حواشی شهر و جلوگیری از توسعه نا موزون شهری.
نظارت بیشتر بر کانونهای تبلیغاتی و همسان سازی الگوی تبلیغات برای جلوگیری از آثار سوء آن بر زیباسازی شهر.
احیای رودخانه، قنوات وچشمه های همدان و ایجاد فضای سبز و تفریحی در حواشی آن.
مشكلات ترافیکي همدان قابل حل است و اگر پاسخ شما مثبت ميباشد در صورت انتخاب به عنوان يكي از اعضاي شوراي شهر، چه راهكارهايي براي رفع اين معضل در نظر گرفتهايد؟
ترافیک یک واژه شناخته شده بین المللی است و در قوانین به مجموعه عبور و مرور وسائط نقلیه و اشخاص و حیوانات در راهها اطلاق می گردد؛ ترافیک از سه عامل تشکیل میشود این عوامل عبارتند از: انسان ، راه ، وسیله نقلیه. چنانچه هر یک از عوامل سه گانه نباشد اصولا مساله ای بنام ترافیک وجود نخواهد داشت .
بررسیها نشان داده است که بهترین راه کنترل ترافیک و به مفهوم دیگر به حداقل رسانیدن ضرر و زیان ناشی از آن ، استفاده از سه گروه عواملی است که شاید بتوان آنها را به صورت سه نوع راه جهت بهبود ترافیک بیمار در این شهر تجویز نمود که این عوامل عبارتند از :
1. مهندسی ترافیک
2. اجرای مقررات
3. آموزش
با توجه به اهمیت این مقوله موارد ذیل جهت ترویج سه بخش ذکر شده به اختصار ارائه می گردد:
حل معضل ترافیک در مبادی ورودی و خروجی شهر و نقاط پر رفت و آمد درون شهری.
بهسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و رسیدگی به مشکلات و معظلات فعالین این بخش.
همکاری اصحاب رسانه برای تشویق مردم به استفاده از وسائط نقلیه عمومی.
تقویت و گسترش مسیرهای دوچرخه سواری در سطح شهر برای کاهش ترافیک.
ساخت پارکینگهای طبقاتی در مناطق پر ترافیک شهر.
بهسازی و عریض سازی مسیر رفت و آمد مناطق ییلاقی حاشیه شهر نظیرگنجنامه، امامزاده کوه و... و ایجاد امکانات مناسب درآن مناطق.
هماهنگی با صدا و سیمای مرکز برای راه اندازی رادیو پیام ویژه شهر همدان.
براي افزايش نشاط در جامعه و ارتقاء نشاط اجتماعي چه برنامههايي داريد؟
ارتقاء هویت فرهنگی و اسلامی و ایجاد نشاط اجتماعی شهروندان از اولویتهای کاری و برنامه ای هر مسئول دلسوزی می تواند باشد . در زمانی که فشارهای اقتصادی و اجتماعی تنگناهای سختی را بر اقشار محتلف جامعه تحمیل می کند، لازم است که با یک برنامه ریزی مدون و اصولی تا حد امکان هویت و نشاط شهروندی را به جامعه تزریق نموده و با بهره گیری از پتانسیلها و ظرفیتهای موجود در تحقق این اولویت تلاش لازم را نمود. در این راستا برنامه های ذیل به صورت مختصر ارائه می گردد:
برپایی مراسم و جشن های ملی و مذهبی با مشارکت عموم شهروندان.
تقویت و گسترش فرهنگ اصیل اسلامی و ایرانی شهروندان همدانی با استفاده از نشریات و رسانه ها برنامه های فرهنگی و آموزشی.
گسترش و بهسازی موزه ها با همکاری سازمان میراث فرهنگی به ویژه موزه مشاهیر و مفاخر و تاریخ شهر همدان.
تقویت فرهنگ کتابخوانی با راه اندازی کتابخانه های ثابت و سیار در سطح شهر.
انتشار کتب، مجلات و دیگر نشریات با موضوع تاریخ، فرهنگ اسلامی و ایرانی شهر همدان و فرهنگ شهروندی.
ایجاد و ارتقا فرهنگسرا ها و نگارخانه های تخصصی.
رسیدگی به مشکلات هیات های مذهبی، حسینیه ها و مساجد و کمک به مشارکت مردمی در این زمینه.
برپایی، تجهیز و ساماندهی کمی و کیفی نمایشگاههای عمومی و تخصصی.
برگزاری مسابقات و همایش های ورزشی خانوادگی با همکاری سازمان تربیت بدنی
ترویج ورزش همگانی با همکاری سازمان تربیت بدنی در پارکها و مکانهای تفریحی.
برگزاری همایشهایی با عنوان هویت و نشاط شهروندی با حضور صاحب نظران کشوری.