Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی همدان ۴۵ هزار معلول دارد

همدان ۴۵ هزار معلول دارد

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به وجود ۴۵ هزار و ۵۳۰ فرد دارای معلولیت در استان گفت: یکی از مهمترین دستورالعمل های بهزیستی بحث مناسب سازی است، وضعیت باید به گونه ای باشد که معلول بتواند در نقاط شهری و مراکز دولتی بدون هیچ مشکلی تردد کند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، دکتر مهدی دیناری با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد افراد جامعه دارای معلولیت هستند و سایر ارگان‌ها نیز برای کمک رسانی به این افراد باید در کنار بهزیستی باشند، اظهار کرد: ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر در استان همدان دارای معلولیت هستند و سازمان بهزیستی متولی اصلی معیشت این افراد است.
وی با بیان اینکه تلاش ما این است که بتوانیم با کمک مردم و سایر ارگان‌ها شرایطی فراهم کنیم تا این افراد بتوانند یک زندگی آبرومند در کنار خانواده خود داشته باشند، خاطرنشان کرد: کمک‌رسانی به این افراد یک کار دسته جمعی است و همه باید در این زمینه کمک کنند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه ما در مباحث پیشگیری، توانبخشی، امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی به افراد دارای معلولیت کمک‌رسانی می‌کنیم، ادامه داد: با اقداماتی که در بحث پیشگیری وجود دارد مانند غربالگری و مشاوره ژنتیک تلاش می‌کنیم از تولد این افراد جلوگیری کنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه توانبخشی سه سیاست کلی داریم، تبیین کرد: در ابتدا تلاش ما بر این است که فرد معلول در کنار خانواده اسکان داشته باشد، در مرحله بعد اگر برای خانواده مقدور نباشد از فرد مراقبت کند تلاش می‌کنیم این افراد خدمات توانبخشی مورد نیاز را توسط مراکز روزانه دریافت کنند و اگر شرایط این کار هم مهیا نبود این افراد را در مراکز خدماتی شبانه روزی نگهداری می‌کنیم.
مدیرکل بهزیستی استان همدان اذعان کرد: برخی نسبت به مبلغ مستمری این افراد انتقادهایی دارند اما این مبلغ یک کمک دولتی است، توسط دولت مصوب و مستقیم به حساب فرد معلول ریخته می شود، متمرکز شده و دست استان‌ها نیست در ضمن کمک هایی هم وجود دارد که از استان و توسط مشارکت‌های مردمی تأمین می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ مرکز در استان همدان تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند، خدمات ما را انجام می دهند و از ما یارانه می گیرند، گفت: از این تعداد، ۳۰۰ مرکز مهدکودک است و مابقی مراکز نگهداری و خدمات‌رسانی به بیماران روانی، سالمندان، بیماران ذهنی و سایر افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده که به صورت روزانه و شبانه روزی خدمت ارائه می‌دهند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان در رابطه با مناسب سازی شهری برای افراد معلول، اظهار کرد: یکی از مهمترین دستورالعمل های ما بحث مناسب سازی است، وضعیت باید به گونه ای باشد که معلول بتواند در نقاط شهری و مراکز دولتی بدون هیچ مشکلی تردد کند.
دیناری با بیان اینکه در حال حاضر دستورالعمل مناسب سازی از مهمترین بخش های هر بنا است، تصریح کرد: ادارارت و ارگان ها باید این بحث را سرلوحه کار خود قرار دهند و هر اداره یا سازمانی بحث مناسب سازی را انجام ندهد ما می توانیم به آن مسئله ورود کنیم.
وی تأکید کرد: هر تغییری که بخواهد در سطح شهر انجام شود، باید دستورالعمل های مناسب سازی برای افراد دارای معلولیت را رعایت کند در غیر این صورت طرف حساب افراد خاطی استاندار و فرماندار شهرستان ها هستند.
مدیرکل بهزیستی استان همدان در رابطه با تأمین مسکن برای معلولان توضیح داد: دیروز در استان همدان همزمان با سراسر کشور ۴۶ واحد به خانواده‌های دارای معلول واگذار کردیم و کلنگ احداث ۱۰ واحد دیگر را به زمین زدیم به طوریکه قرار است کمتر از یک‌سال دیگر این واحدها را هم تحویل دهیم.
وی ادامه داد: هزینه ساخت این مسکن‌ها سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بود که ۷۲۰ میلیون آن توسط سازمان بهزیستی، بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان، یک میلیارد و هشتصدمیلیون تومان با تسهیلات بانکی کم بهره و مابقی توسط خود خانوارها تأمین شده بود.
دیناری با بیان اینکه از سال ۹۳ حدود ۲۰۰۰ واحد مسکن به خانواده‌های دارای دارای معلول داده شده است، خاطرنشان کرد: ۱۸۵ واحد در سال ۹۸ و از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۱۲۲ واحد به این خانواده‌ها واگذار شده است.
وی در رابطه با اشتغال افراد دارای معلولیت، بیان کرد: طبق دستورالعمل های دولتی سه درصد تمامی استخدامی ها باید از بین این افراد باشد همچنین ما به افراد دارای معلولیتی که گواهی‌نامه فنی و حرفه ای داشته باشند، تا سقف ۵۰ میلیارد تومان وام می‌دهیم همچنین کارفرمایانی که حداقل برای ۴۰ نفر از افراد دارای معلولیت اشتغالزایی کنند تا سقف دو میلیارد تومان وام درنظر گرفتیم.
وی در رابطه با کمپ‌های ترک اعتیاد زیر نظر اداره کل بهزیستی استان، اظهار کرد: ۴۳ مرکز اقامتی میان مدت ترک اعتیاد در استان داریم که ۴۰ مورد برای آقایان و سه مورد برای خانم‌ها است که تمام مراکز باید شناسنامه داشته باشند و خوداظهاری کنند.
وی با بیان اینکه شلتر بانوان هم یکی از مراکز تحت نظارت بهزیستی است، ادامه داد: فضای فیزیکی آن ایراداتی دارد بنابراین تلاش می‌کنیم شلتر را به ساختمان مناسب‌تری منتقل کنیم. تعداد خانم‌هایی که در این مرکز حضور دارند به صورت میانگین در فصول گرم سال ۱۲ نفر و در فصول سرد سال ۴۰ نفر هستند.
معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان همدان نیز در این نشست گفت: مناسب‌سازی منزل و خودروی افراد دارای معلولیت با بهزیستی است و در موارد دیگر باید بقیه ارگان ها ورود کنند.
سیاوش رهبر اظهار کرد: کمک‌رسانی فقط به صورت پرداخت مستمری نیست و حق پرستاری، کمک هزینه معیشت، بهبود تغذیه و ایاب و ذهاب هم به این افراد پرداخت می‌شود که جمع این مبالغ بالای ۴ میلیون تومان است.
رهبر با بیان اینکه معلولان مظلوم ترین گروه تحت حمایت سازمان بهزیستی هستند، تصریح کرد: در بحث مناسب سازی رسانه ها باید ورود کنند و مطالبه‌گر این مسئله باشند. قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت حسن ختام کمک به این افراد است که ۹۰ درصد مشکل افراد دارای معلولیت را حل می‌کند اما متأسفانه ضمانت اجرا ندارد.
وی در رابطه با ردیف بودجه درنظر گرفته شده در حوزه توانبخشی سازمان بهزیستی مطرح کرد: مبلغ درنظر گرفته شده حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان است در صورتی که حدود ۴۰ هزار میلیارد برای این امر مورد نیاز است بنابراین در سال ۱۴۰۰ هم اتفاقی در زمینه کمک به این افراد نخواهد افتاد اما در دو سال اخیر خدمات خوبی ارائه شده و اعضای خانواده نیز می توانند مستمری بگیرند.
معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی استان همدان یادآور شد: تفاهم نامه هایی با بیمه سلامت، دفاتر قضایی و اداره کل آموزش و پرورش استان برای کمک به افراد دارای معلولیت منعقد کرده ایم.
وی در پایان گفت: مراکز شبانه روزی ما ۱۴۰۰ نفر ظرفیت دارد و در حال حاضر ۱۲۰۰ نفر در این مراکز اقامت دارند اما در حال حاضر با حجم زیادی درخواست مبتی بر اقامت در این مراکز مواجه هستیم بنابراین از هم استانی ها درخواست داریم اگر شرایط نگهداری از افراد دارای معلولیت یا سالمندان را دارند فعلاً در شرایط شیوع کرونا این افراد را نزد خود نگهداری کنند./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن