Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی از خريد نان‌هاي خيلي برشته پرهيز كنيد

كارشناس دانشگاه علوم پزشکی همدان:
از خريد نان‌هاي خيلي برشته پرهيز كنيد

كارشناس كنترل كيفي آزمايشگاه معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان، نان‎هاي خيلي برشته را عامل سرطان و تهديدكننده سلامت دانست.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشکی همدان، آذر يعقوبي با بيان اينكه آكريل آميد ماده‎اي سفيد رنگ، بلوري، جامد و بي‎بو است، گفت: اين ماده كوچك مي‌‏تواند در بدن به طور غير فعال انتشار پيدا كند و همه بافت‎هاي بدن را در معرض سرطانزايي آكريل آميد قرار دهد.

وي با اشاره به چگونگي تشكيل آكريل آميد اظهار كرد: اين ماده در اثر تركيب اسيد آمينه آسپاراژين با يك ماده قندي در مواد غذايي مثل گلوكز يا فروكتوز به وجود مي‎آيد.

يعقوبي افزود: آكريل آميد در مقادير نسبتاً زياد در غذاهاي غني از كربوهيدرات مانند چيپس و خلال سيب‌زميني سرخ شده، نان برشته، ته ديگ و محصولات غلات در درجه حرارت بالاتر از 120 درجه سانتيگراد كه پخته يا سرخ مي‎شوند، به وجود مي‌‏آيد؛ همچنين استفاده از سيگار به طور قابل توجهي باعث مواجهه با اكريل آميد مي‎شود.

وي با اشاره به رابطه مستقيم بين تشكيل اكريل آميد و قهوه‎اي شدن در هنگام پخت گفت: هر چه سطح ماده غذايي، مدت زمان و درجه حرارت پخت بيشتري داشته باشد مقدار آكريل آميد بيشتري توليد مي‎شود.

این كارشناس، روش‌هاي پختني ازجمله سرخ كردن، برشته و كباب كردن را علت به وجود آمدن اكريل آميد برشمرد و اظهار كرد: در بين انواع پخت در جوشيدن و مايكروويو، كمتر اكريل آميد تشكيل مي‌شود.

يعقوبي به جذب آسان و توزيع آكريل آميد از طريق جريان خون در سراسر بدن اشاره كرد و گفت: اين ماده شيميايي موجب مسموميت سيستم عصبي و در نهايت سرطانزايي مي‌شود.

وي، كم كردن حرارت در مراحل مختلف آماده‌سازي غذايي و يا استفاده از حرارت غير مستقيم در پخت، قرار دادن سيب زميني در آب، آبليمو يا سركه پیش از سرخ كردن و جلوگيري از قهوه‎اي شدن مواد در هنگام پخت را از راه‌هاي كاهش اكريل آميد برشمرد.

كارشناس كنترل كيفي آزمايشگاه به منظور پيشگيري از بيماري‌هاي ناشي از آكريل آميد، رعايت نكات زير را ضروري برشمرد: از خرید نان‌های خيلي برشته شده خودداري كنيد و آنهایی را که رنگ روشن داشته و در اصطلاح برشته نشده هستند انتخاب کنید، از مصرف نان برشته حاشیه پیتزا بشدت پرهيز کنید و در صورت برشته شدن حاشیه آن را دور بیندازید، برای پختن کیک و پیتزا در سینی فر از کاغذ مخصوص استفاده کنید، برای خرید نان سوخاری آنهایی را که رنگ روشن دارند انتخاب و از مصرف بیسکویت و کلوچه‎هایی که سطح زیرین آنها سوخته است، بپرهیزید و برای تهیه ته دیگ از نان و سیب‌زمینی استفاده نکنید.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن