Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی یک دیدگاه اشتباه؛ اغلب دانش آموزان ورودی هنرستانها متوسط به پایین هستند

رئیس آموزش فنی و حرفه ای آموزش و پرورش استان همدان مطرح کرد:
یک دیدگاه اشتباه؛ اغلب دانش آموزان ورودی هنرستانها متوسط به پایین هستند

رئیس آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: متأسفانه شرایط فرهنگی به گونه ای است که اغلب دانش آموزان ورودی هنرستانها از لحاظ سطح علمی متوسط و یا متوسط به پایین هستند اما اثربخشی آموزش ها در هنرستانها باعث می شود که همین دانش آموزان آینده درخشانی داشته باشند.

به گزارش "همدان نیوز"، احمد آقامحمدی در برنامه فرصت برابر شبکه آموزش سیما با تأکید بر اثربخشی رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش در جامعه، اظهار داشت: اگر بخواهیم حداکثر بهره برداری را از آموزش و علم داشته باشیم باید اثربخشی را مورد توجه قرار دهیم که این موضوع در آموزش فنی و حرفه ای مشهود است.

وی همچنین تصریح کرد: اثربخشی به ویژه در کار و صنعت اهمیت بالایی دارد و با توجه به رویکرد جهانی اگر جامعه به دنبال ارتقاء از صنعتی بودن به فراصنعتی شدن است، باید اثربخشی را در نظر داشته باشد تا کارآفرینی، توسعه و تربیت نیروی انسانی مولد بیش از پیش رونق یابد و بتوان قدم های بزرگتری برداشت.

رئیس آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان همدان تأکید کرد: این آموزش ها ابزاری موثر برای رسیدن به توسعه پایدار و جامعه مبتنی بر دانایی است.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت و تولید محصولات مدیون آموزش فنی و حرفه ای و کار دانش است، یادآور شد: آموزش فنی و حرفه ای و کار دانش در تولید تکنولوژی با دانش و تبدیل دانش به ثروت فعالیت و محصول جایگاه ویژه ای دارد.

آقامحمدی ادامه داد: اگر دانشی شکل بگیرد و نیروی متخصص تربیت نکنیم دانش به محصول تبدیل نخواهد شد و تکنولوژی رونق نخواهد یافت.

وی همچنین تصریح کرد: آموزش فنی و حرفه ای علاوه بر اینکه دانش لازم برای ایجاد اشتغال ایجاد می کند، بینش را هم پرورش می دهد و یا توانایی، درک، اظهار وجود، مسئولیت پذیری و سازگاری با محیط های مختلف را در دانش آموزان تقویت می کند.

رئیس فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: این آموزش ها یک شهروند حرفه ای تربیت می کند و مهارت هایی را می آموزد که دانش آموز بتواند از پس مسئولیت ها برآید.

وی با اشاره به کارکرد آموزش فنی و حر فه ای، اظهار داشت: اگر بخش وسیعی از مردم کارکردها را یاد بگیرند توانشان افزایش می یابد و از طرفی دیگر صنعتگران با بهره گیری از آموزش های فنی و حرفه ای جایگاه اصلی خود را پیدا می کنند.

آقامحمدی با بیان اینکه با ارتقاء توانایی دانش آموز نا امیدی کمرنگ تر می شود، خاطرنشان کرد: می توان با اهمیت گذاری آموزش فنی و حرفه ای، فعالیت مولد اجتماعی را جایگزین علم بدون مهارت کرد.

وی به نیاز کشور برای رسیدن به توسعه اقتصادی اشاره و تصریح کرد: در کشور به اندازه کافی تولید علم قوی و پرشمار صورت گرفته اما باید دید که آیا به موازات تولید علم توانسته ایم نیروی متخصص برای تبدیل علم و آموزش به ثروت تربیت کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه در جهان فراصنعتی توسعه بدون آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش بی معنی است، یادآور شد: جهان از سطح صعنتی به فراصنعتی پیش می رود و انقلاب فنی که شکل می گیرد دگرگونی در نحوه تربیت نیروی انسانی و محصول را ایجاد می کند؛ بنابراین آموزش های فنی و حرفه ای چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ اجتماعی و فرهنگی جایگاه والایی دارد.

وی با اشاره به کارکردهای محیط زیستی آموزش های فنی و حرفه ای و کار دانش، گفت: برای مثال باید ببینیم چند درصد از کشاورزان دانش و علم دارند که چه میزان باید کود و یا سم استفاده کنند تا سلامت انسان ها به خطر نیفتد که علم بر این موضوع نیاز  به یادگیری آموزش های فنی و حرفه ای است

آقامحمدی با تأکید بر تلاش برای تغییر دیدگاه عمومی در خصوصکارکردهای آموزش فنی و حرفه ای، خاطرنشان کرد: متأسفانه شرایط فرهنگی به گونه ای است که اغلب دانش آموزان ورودی هنرستانها از لحاظ سطح علمی متوسط و یا متوسط به پایین هستند اما اثربخشی آموزش ها در هنرستانها باعث می شود که همین دانش آموزان آینده درخشانی داشته باشند.

وی به رتبه های کشوری کسب شده از سوی چندتن از دانش آموزان هنرستانهای همدان اشاره کرد و افزود: تأثیر آموزش فنی و حرفه ای در پرورش نیروهای انسانی مولد بالاست و خیلی از استعدادهای نهفته را شکوفا می کند.

آقامحمدی ادامه داد: اگر شرایط حاکم در جامعه را با آگاهی بخشی و معرفی پتانسیل ها تغییر دهیم اتفاقات خوبی خواهد افتاد که یکی از آنها ریشه کنی بیکاری است.

وی با بیان اینکه توسعه متوازن در آموزش و پرورش معقول و منطقی است، یادآور شد: توسعه متوازن به این معناست که دانش آموزان را در حد نیاز توزیع کنیم تا در آینده اتفاقات امروز مثل ییکاری را شاهد نباشیم.

رئیس آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در حال حاضر در رشته ای انبوه فارغ التحصیل در کشور وجود دارد اما در رشته های دیگر به نیرو نیاز داریم.

وی با اشاره به تأکید اسناد بالادستی بر شکل گیری نظام جامع برای هدایت دانش آموزان به سمت مشاغل مورد نیاز جامعه، خاطرنشان کرد: سرفصل ها و ویژگی هایی برای ایران 1404 در نظر گرفته شده که باید بر اساس تأکیدات اسناد بالادستی به آن دست یافت.

آقامحمدی با بیان اینکه اجباری در هدایت تحصیلی دانش آموزان وجود ندارد، اظهار داشت: سه رکن اساسی در انتخاب رشته دانش آموزن شامل خانواده، جامعه و مدرسه وجود دارد و اگر این سه بخش نتوانند شناخت خوبی را به دانش آموزان بر اساس توانایی هایشان در خصوص آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش بدهند، انتخاب خوبی صورت نخواهد گرفت.

وی در ادامه یادآور شد: در اغلب موارد خانواده ها به توانایی، استعداد و آینده کاری رشته های تحصیلی توجه ندارند و تنها به علاقه توجه می کنند در حالیکه علاقه قابل انعطاف است و می توان آن را تغییر دارد.

رئیس آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه بر اساس بررسی ها بخش عمده ای از استعداد دانش آموزان به سمت رشته های فنی و حرفه ای  است، خاطرنشان کرد: اگر رغبت را به استعداد نزدیک کنیم تأثیرات مثبتی را در نتیجه علم و مهارت آموزشی دانش آموزان شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در مواردی افراد پس از 16 و یا 18 سال تحصیل در مدرسه و دانشگاه به مراکز غیررسمی آموزش فنی و حرفه ای مراجعه می کنند و وقتی قرار است چنین اتفاقی بیفتد چرا از همان ابتدا و در دوران تحصیل بنیان آن گذاشته نشود؟

آقامحمدی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری 274 هزار و 728 نفر به میزان 30 درصد از دانش آموزان کل کشور رشته تجربی را انتخاب کردند، گفت: 600 هزار نفر از شرکت کنندگان در کنکور سراسری دانش آموزان رشته تجربی هستند در حالیکه تمام گرایش های پزشکی در دانشگاه ها، 19 هزار صندلی خالی دارد.

وی در پایان یادآور شد: تا جایی علاقه دانش آموز در انتخاب رشته چندان مورد اهمیت نیست و رشته تحصیلی با علاقه والدین انتخاب می شود که این نگرش باید اصلاح شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن