Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری مردم با پیشینه تاریخی همدان آشنا می‌شوند

مردم با پیشینه تاریخی همدان آشنا می‌شوند

مدیر جاده ابریشم در سازمان جهانی یونسکو گفت: اطلس تعاملات فرهنگی در مسیر جاده ابریشم اشتراکات کشورها را شناسایی می کند.

به گزارش "همدان نیوز"، مهرداد شباهنگ صبح پنج شنبه در دومین نشست کارشناسی گفتگو و تاثیرات متقابل میان ادیان و معنویات در مسیر جاده ابریشم در چهارچوب اطلس تعاملات فرهنگی در مسیر جاده ابریشم گفت: همدان در امتداد جاده ابریشم قرار گرفته و سعی داریم در زمینه آشنایی مردم با همدان و پیشینه تاریخی آن سهمی ایفا کنیم.

وی با بیان اینکه نخستین بار برنامه جاده ابریشم ۳۰ سال پیش با عنوان مسیرهای گفتگو برگزار شد، گفت: این برنامه میراث مشترک در امتداد جاده را به بحث گذاشت.

جمع آوری اطلاعات مستند از جاده ابریشم

شباهنگ با تاکید بر اینکه جمع آوری اطلاعات مستند از جاده ابریشم هدفگذاری شده است، افزود:  ۲۵ کشور متخصصانی را برای جمع آوری این اطلاعات و حمایت از برنامه های جاده ابریشم در نظر گرفتند.

وی با بیان اینکه برای افزایش آگاهی جوانان از جاده ابریشم نیز برنامه هایی  را در نظر گرفتیم به طوری که از آنها خواستیم عکس هایی برای ما ارسال کنند که بدانیم از جاده ابریشم چه می‌دانند، افزود: بیش از ۶ هزار اثر به این برنامه ارسال شد و امسال بار دیگر آن را برگزار می‌کنیم.

مدیر جاده ابریشم در سازمان جهانی یونسکو خطاب به میهمانان حاضر در این نشست گفت: از شما درخواست می کنم جوانان کشورتان را به شرکت در این برنامه ترغیب کنید.

شباهنگ با بیان اینکه اطلس تعاملات فرهنگی ضمن جمع آوری اطلاعات تاثیرات فرهنگ ها را بررسی می کند و ردپای تاریخی جاده ابریشم را به بحث می گذارد، گفت: در این برنامه جامعه عمومی مدنظر است.

جاده های ابریشم جاده های گفتگو و تعامل هستند

وی با تاکید بر این که بیش از ۳۰ سال است که یونسکو سعی کرده در این زمینه قدم بردارد، گفت: پاسخگویی به این سئوال که چگونه جاده های ابریشم جاده های گفتگو و تعامل هستند هدف اطلس تعاملات است به طوری که شناسایی عنصر های مشترک را مد نظر قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این اطلس مضامین اصلی را شناسایی کرده و ۶ مضمون را اصل قرار داده است، اظهار داشت: هر کدام از این مضامین مجموعه هایی را در بر می گیرد که فناوری، نجوم، دریانوردی، معماری، کشاورزی، مدارس و خانه‌ها در این اطلس بررسی می‌شود و در مورد هنر و موسیقی و سازهای مختلف اجرا های هنری نیز بررسی‌هایی صورت می گیرد.

شباهنگ با بیان اینکه در مورد ورزش رشته‌های کشتی، تیراندازی با کمان، ورزش های رزمی و ورزش های فکری و ورزش های کودکان به بحث گذاشته می‌شود، گفت: در این اطلس سعی می‌کنیم عناصر مشترک قابل تبادل را شناسایی کرده بر روی آن ها بحث کنیم کمااینکه تاکنون در این زمینه کار شده است.

وی با بیان اینکه در زمینه طب سنتی، معماری و خطاطی نیز برنامه هایی مد نظر است، گفت: در مورد غذا و آشپزی به عنوان یک مثال به چای می پردازیم چرا که چای یک میراث مشترک است و در مسیر جاده ابریشم هیچ کشوری چای را در انحصار خود نمی دانست و چای هرجا پا گذاشته با فرهنگ بومی آن منطقه تلفیق شده و همواره ارزش فرهنگی خود را حفظ کرده است.

قصد کشف مضامین مشترک را داریم

وی با بیان اینکه چای در ابتدا برای ابراز میزبانی از میهمان به وجود آمد و این عنصر را در همه جا حفظ کرده است، گفت:با این مثال از چای که عنصر مشترک میراث جاده ابریشم است و فرهنگ ها را به هم ربط داده قصد کشف مضامین مشترک را داریم.

وی به مقوله دین و مذهب اشاره کرد و با بیان اینکه در مقوله دین و مذهبی یک نشست تخصصی برگزار و مضامین اصلی تا حدودی شناسایی شد، گفت: زیارت در همه مذهب ها وجود دارد و مفهوم احترام به مذاهب دیگر به عنوان ارزش‌های مذهبی قابل توجه است./ مهر

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن