Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی کاهش ۹۰ درصدی آتش‌سوزی مراتع در همدان

کاهش ۹۰ درصدی آتش‌سوزی مراتع در همدان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: آتش‌سوزی مراتع این استان از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وسعت حدود ۹۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، اسفندیار خزائی بیان کرد: میزان حریق در پنج ماهه نخست سال گذشته بیش از ۵۰ هکتار بود که این آمار در پنج ماه نخست امسال به پنج فقره به وسعت پنج و نیم هکتار تقلیل یافته است. 
وی اضافه کرد: تا سال ۹۵ وسعت حریق در منابع طبیعی این استان به طور میانگین ۵۰۰ هکتار در سال بود حتی به ۷۹۰ هکتار نیز رسید اما  از سال ۹۶ با ورود جدی رسانه ها، کمک گرفتن از سایر نهادها از جمله ائمه جمعه، فرمانداری ها، مدیریت بحران، آتش نشانی، محیط زیست، هیات کوهنوردی و سمن ها روند نزولی حریق در مراتع استان همدان آغاز شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان بیان کرد: ۷۷ هکتار از مراتع این استان در سال ۹۶ و حدود ۴۰ هکتار در سال ۹۷ طعمه حریق شد اما در سال ۹۸ به علت همزمانی آتش سوزی در ملایر و کبودراهنگ با وزش باد وسعت آتش سوزی به ۲۱۴ هکتار رسید که این آمار در سال ۹۹ به ۸۳ هکتار تقلیل یافت.
خزائی ادامه داد: بیشترین حریق در منطقه زاگرس نشین کشور رخ می دهد که استان همدان نیز در این منطقه قرار دارد البته در سال جاری با توجه به کاهش بارندگی، افزایش گون زارها و خاصیت بیولوژیکی این گیاه، هشدار وضعیت حرانی داده شده است.
وی گفت: ۲۰ منطقه آسیب پذیر در برابر حریق این استان شناسایی و بلوک بندی شده و مراقبت از هر بلوک نیز به یک تیم حفاظتی واگذار شده است و تیم های حفاظتی علاوه بر مهار آتش در مراتع، تخریب و تصرف های احتمالی را رصد کرده و با متخلفان برخورد می کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان با بیان اینکه برای مهار حریق در مراتع از توان بسیج سازندگی در قالب دیده بان نیز استفاده می شود اضافه کرد: اداره ترویج منابع طبیعی اقدام به ثبت نمام از همیاران طبیعت تحت عنوان «محافظان همیار طبیعت» کرده است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن