Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی هجوم معتادان به مراکز ترک اعتیاد

هجوم معتادان به مراکز ترک اعتیاد

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر یکی از تاثیرات کرونا بر موضوع مواد مخدر را افزایش قیمت مواد مخدر و به دنبال آن هجوم معتادان به سمت مراکز درمان اعتیاد عنوان کرد و گفت: افرادی که به سمت مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند، الزاما به این مفهوم نیست که می‌خواهند اعتیاد را ترک کنند؛ به دلیل اینکه افرادی تریاک مصرف می‌کردند و اکنون این ماده گران و ناخالص است، به منظور دریافت شربت تریاک از مراکز کاهش آسیب و درمان که مطمئنا ارزان و خالص است، قصد دارند تریاک را با قیمت مناسب‌تر و خیال راحت‌تر استفاده کنند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، رضا تویسرکان‌منش با ارائه توضیحاتی درخصوص تاثیر شیوع کرونا بر روی میزان شیوع اعتیاد در کشور بیان کرد: در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد، گرچه برخی مشاهدات ملی و گزارشات بین‌المللی وجود دارد. در جلسات اخیری هم که با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای داشتیم، همه کشورها عنوان می‌کردند که کرونا روی بحث اعتیاد هم از جهت درمانی و هم پیشگیری (به دلیل منع تجمعات دیگر نمی‌توان آموزش های حضوری برگزار کرد و دانشجویان و دانش‌آموزان از دسترس خارج شده‌اند و درمان های گروهی نیز متاثر شده اند) تاثیر منفی گذاشته است.
وی افزود: همچنین به دلیل قرنطینه و ماندن افراد در خانه، کشف معتادان توسط خانواده ها زیادتر شده است.
مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر یادآور شد: در بخش آمارهای غیررسمی و شهودی به نظر آسیب‌های اجتماعی مانند بیکاری و آسیب های اقتصادی و اجتماعی ناشی از کرونا تاثیر منفی بر روی شیوع اعتیاد گذاشته است، اما درباره اینکه به طور مستند وضعیت از کجا به کجا رسیده، چنین آماری نداریم و هنوز چنین پیمایشی انجام نشده است. 
تویسرکان‌منش در ادامه به تاثیرات دیگر شیوع کرونا بر روی موضوع اعتیاد پرداخت و با اشاره به اینکه شیوع کرونا موجب تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از مواد سنتی و افیونی (مانند تریاک و هروئین که نیاز به فرآوری و ترانزیت داشت)، به سمت مواد صنعتی و روانگردان (مانند شیشه و حشیش که تولید آن در هر کشوری راحت‌تر است)، شده است، گفت: لذا نگرانی که وجود دارد تغییر الگوی مصرف از سنتی به صنعتی است.
وی یادآور شد: در اوایل شیوع کرونا نیز نگرانی‌هایی در دنیا و ایران وجود داشت که مبادا شیوع رفتارهای پرخطر نظیر اعتیاد تزریقی را افزایش دهد.   
مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با موادمخدر یکی دیگر از تاثیرات کرونا بر روی موضوع مواد مخدر را افزایش قیمت مواد مخدر دانست و گفت: این افزایش موجب هجوم معتادان به سمت مراکز درمان اعتیاد شده است. 
وی با اشاره به هجوم معتادان به سمت مراکز درمان اعتیاد گفت: افرادی که به سمت مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند، الزاما به این مفهوم نیست که می‌خواهند اعتیاد را ترک کنند؛ به دلیل اینکه افرادی تریاک مصرف می‌کردند و اکنون این ماده گران و ناخالص است، به منظور دریافت شربت تریاک از مراکز کاهش آسیب و درمان که مطمئنا ارزان و خالص است، قصد دارند تریاک را با قیمت مناسب‌تر و خیال راحت‌تر استفاده کنند. البته این هم موضوع بدی نیست یعنی به جای اینکه به سمت اعتیاد تزریقی یا به دنبال ساقی و ارتباط با فروشنده بروند، به بهانه دریافت شربت تریاک به مراکز مراجعه می‌کنند و اگر به نوعی درمانگران زیرک باشند، این افراد را وارد پروسه روانشناسی و درمان می‌کنند و آرام آرام روی افکارشان کار کنند تا به هدف نهایی که پاک بودن و کنار گذاشتن مواد است، برسیم.
تویسرکان‌منش در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طی این مدت (در دوران کرونا) چه قشری به سمت مصرف موادمخدر رفته‌اند؟ نیز اینطور توضیح داد: اغلب این افراد جز قشر آسیب‌پذیر هستند. زمانی که دسترسی به مواد کاهش می‌یابد الگوی مصرف تغییر می‌کند و زمانی که آسیب های اجتماعی مانند بیکاری افراد ایجاد می‌شود شیوع بیشتر می‌شود./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن