ملایر در مسیر تبدیل شدن به پایتخت تنوع فرش دستباف ایران قرار دارد

مسوول انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف استان همدان گفت: در صورت معرفی هوشمندانه تنوع فرش دستباف تحت یک برندینگ قوی، ملایر به «پایتخت تنوع فرش دستباف ایران» تبدیل می شود، چرا که بازار جهانی به دنبال محصولات خاص و منحصربه‌فرد است.

به گزارش "همدان نیوز"، حمیدرضا فروزان‌احسن اظهار کرد: فرش دستباف ملایر قابلیت پاسخگویی به هر سلیقه‌ای را دارد و امروز تنوع طرح، نقطه قوت فرش در بازار جهانی است.

وی افزود: ظرفیت بی‌نظیر فرش دستباف ملایر قابلیت ایجاد یک «کلکسیون جهانی» را دارد و معرفی هوشمندانه این محصول با برند واحد ضروری است.

مسوول انجمن تولید و صادرکنندگان فرش دستباف استان همدان با اشاره به تنوع بی‌نظیر طرح و رنگ در قالی‌های ملایر، ادامه داد: این تنوع به ملایر اجازه داده تا در بازارهای مختلف با سلیقه‌های گوناگون جایگاه خود را پیدا کند و طرح‌های شهری‌باف در اروپا و طرح‌های موسی‌خان در بازار خاورمیانه و شرق آسیا طرفداران خاص خود را دارند.

فروزان‌ احسن حضور منسجم با عنوان «غرفه ملایر» در نمایشگاه‌های بزرگ بین‌المللی را راهبردی مؤثر برای معرفی این ظرفیت دانست و بیان کرد: در این بخش می‌توان غرفه‌هایی برای طرح‌های مختلفی همچون جوزان، میشن و موسی‌خان در نظر گرفت که همه تحت یک برند واحد فعالیت کنند.

وی ثبت نشان جغرافیایی فراگیر، تدوین کاتالوگ دیجیتال جامع، ایجاد مرکز بازدید و فروش مستقیم در ملایر و استفاده از این تنوع برای جذب گردشگر هنری و خریداران خاص را از جمله اقدامات ضروری برای احیای جایگاه جهانی فرش ملایر برشمرد.

مسوول انجمن تولید و صادرکنندگان فرش دستباف استان همدان به موانع پیش‌روی این صنعت اشاره کرد و مشکل تبادل پول، نبود برند واحد و تحریم‌ها را از جمله موانع اصلی صادرات فرش دستباف عنوان کرد.

فروزان‌احسن مشکلات تأمین مواد اولیه باکیفیت را از دیگر موانع برشمرد و گفت: اگرچه پشم دام‌های محلی در دسترس است، اما فرآیند جمع‌آوری، فرآوری و رنگرزی استاندارد برای آن وجود ندارد و علاوه بر این، بافندگان به سمت سالمندی پیش می‌روند و نسل جوان به دلیل ناپایداری بازار، کمتر جذب این حرفه می‌شوند.

وی بر ضرورت حمایت دولت برای تأمین مواد اولیه باکیفیت، آموزش حرفه‌ای، بیمه بافندگان و تسهیل حضور در نمایشگاه‌های خارجی تأکید کرد و افزود: صنعت فرش دستباف به عنوان یکی از کالاهای صادراتی غیرنفتی باید بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گیرد و احیا شود.

مسوول انجمن تولید و صادرکنندگان فرش دستباف استان همدان شعار فرش دستباف ملایر را «ملایر؛ تنوع، اصالت و هنر دستباف ایرانی» عنوان کرد و ادامه داد: ملایر اولین شهرستان ایران از نظر تعداد قالیباف و تنوع رنگ و طرح است و از فرصت منحصربه فرد باید برای پویایی صنعت فرش دستباف استفاده کرد.

فروزان‌احسن با اشاره به ویژگی‌های شاخص فرش ملایر، گفت: این شهرستان یک خوشه از مراکز مستقل با هویت‌های طراحی متنوع است و نام‌هایی همچون شهری‌باف، جوزان، مانیزان، طائمه، میشن، حسین‌آبادشاملو، کِسب، ننج، موسی‌خان و ازندریان هر کدام جایگاه ویژه‌ای در تاریخ فرش ایران دارند.

وی تاکید کرد: این تنوع، ملایر را به «موزه زنده» سبک‌های مختلف فرش دستباف تبدیل کرده؛ به گونه‌ای که یک خریدار می‌تواند از طرح‌های ظریف شهری‌باف تا طرح‌های هندسی و عشایری منطقه میشن را در یک منطقه ببیند.

مسوول انجمن تولید و صادرکنندگان فرش دستباف استان همدان درباره کیفیت و دوام فرش دستباف ملایر نیز بیان کرد: استفاده از پالت رنگی متنوع همانند لاکی، فیروزه‌ای، زیتونی و کرم، بافت با گره ترکی (تک پود و دوپود) و تار و پود پنبه‌ای، موجب دوام بالا و ظرافت طراحی در فرش‌های ملایر شده است.

فروزان‌احسن یادآور شد: اگرچه هرکدام از این مراکز محلی هنوز در قالب کارگاه‌های خانگی یا روستایی فعال هستند، اما تعداد بافندگان و دارهای قالی نسبت به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بسیار کاهش یافته و در حال حاضر حدود صدها دار فعال در منطقه وجود دارد.

وی گفت: با این وجود ملایر با دارا بودن تنوع بی‌نظیر در طرح‌های محلی و رنگ‌آمیزی و همچنین کیفیت بالای بافت، به عنوان یکی از مهم‌ترین قطب‌های فرش دستباف ایران شناخته می‌شود، اگرچه تعداد فعالان این حوزه نسبت به گذشته کمتر شده است.

مسوول انجمن تولید و صادرکنندگان فرش دستباف استان همدان خاطرنشان کرد: نقشه فرش «میشن» یکی از قدیمی‌ترین و باارزش‌ترین نقشه‌های فرش ملایر است که از طرح‌های خاص و متنوعی از جمله هندسی، افشان، ماهی خاص و ترکیب اسلیمی- بته برخوردار است.

فروزان‌احسن با بیان اینکه بسیاری از نمونه‌های قدیمی این فرش در موزه‌ها و کاخ‌های جهان نگهداری می‌شود، افزود: رج‌شمار فرش میشن از متوسط تا بسیار بالا (بسته به دوره و سفارش) متغیر است و این فرش هم به صورت تک‌پود و هم دوپود، بسته به سبک و زمان بافت، تولید می‌شود.

وی بازار هدف اصلی این طرح، کلکسیون‌ها، موزه‌ها و سفارش‌های ویژه از اروپا و آمریکا است، گفت: فرش‌های مناطق شهری‌باف، جوزان، مانیزان و طائمه در سطح ظریف و ممتاز با شهرت بین‌المللی است و این فرش‌ها دارای رج‌شمار بالا، پالت رنگی کامل و طرح‌های افشان و لچک‌ترنج هستند که بازار اروپا و نمایشگاه‌های جهانی، هدف آن‌هاست.

مسوول انجمن تولید و صادرکنندگان فرش دستباف استان همدان به فرش‌های موسی‌خان بلاغی، حسین‌آبادشاملو و ازندریان به عنوان فرش‌هایی در سطح نیمه‌ظریف و محکم اشاره کرد و افزود: این فرش‌ها دارای تراکم متوسط تا خوب، طرح‌های هندسی–گیاهی و رنگ‌های گرم هستند که بافت ازندریان درشت‌تر از دو منطقه دیگر است و بازار خاورمیانه و شرق آسیا، هدف این فرش‌ها است.

فروزان‌احسن همچنین فرش‌های کسب و ننج را در سطح متوسط و با ویژگی‌های روستایی و عشایری معرفی کرد و گفت: این فرش‌ها تراکم کمتر، بافت درشت، نقش ساده و رنگ‌های پرانرژی دارند و برای بازار دکوراسیون با سبک روستایی، طبیعی و تلفیقی از سنت و مدرنیته مناسب هستند.

وی تاکید کرد: بیشتر امارات متحده عربی به‌عنوان مرکز بازارصادرات، خریدار فرش ملایر است و کشورهای آلمان، چین، ایتالیا و آمریکا نیز از دیگر بازارهای مهم این محصول هستند.