Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی گران‌فروشی مرغ ادامه دارد

گران‌فروشی مرغ ادامه دارد

آخرین بررسی‌ها از بازار نشان می‌دهد که قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ بین ۷۷۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان در سطح شهر است؛ قیمتی که حداقل ۷۰۰ تومان بیش از سقف تعیین شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای گوشت مرغ است و به نظر می‌رسد که همچنان گران فروشی آشکار این محصول ادامه دارد.

به گزارش "همدان نیوز"، در ماه‌های ابتدایی سال جاری مرغ جزو محصولات کم نوسان بود و حتی در مقاطعی مثل ماه رمضان با کاهش نسبی قیمت نیز مواجه شد و تا اواخر تیر ماه هر کیلوگرم گوشت مرغ کمتر از ۶۰۰۰ تومان در سطح شهر قابل مشاهده بود.

اما از ابتدای تیر ماه این روند تغییر کرد و قیمت مرغ به یکباره جهش قابل توجه پیدا کرد و به بیش از کیلویی ۷۰۰۰ تومان رسید و در ادامه این روند صعودی در اواسط مرداد به بالایی ۸۰۰۰ تومان هم افزایش یافت.

البته موضوع تعیین قیمت برای گوشت مرغ و اختلاف در مورد آن پیشینه نسبتا طولانی بین وزات جهاد کشاورزی و مرغداران و تولیدکنندگان دارد.

 ‌بر اساس آنچه از سوی وزارت جهاد اعلام شده قیمت منطقی برای گوشت مرغ حداکثر ۷۰۰۰ تومان است، چرا که به گفته مسئولان این زوارتخانه هیچ کمبودی بابت کمبود عرضه گوشت مرغ وجود ندارد اما از سوی دیگر مرغدارن معتقدند این قیمت با توجه به هزینه تمام شده تولید مرغ پایین است و موجب ضرر و زیان آن‌ها است.

حسن رکنی - معاون وزیر جهاد کشاورزی - برای سال جاری تولید بیش از دو میلیون تن گوشت مرغ را پیش‌بینی کرده است.

به گفته وی، هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و با توجه به استمرار تولید گوشت مرغ در کشور اگر در مقاطعی نوسان عرضه ناشی از کاهش جوجه‌ریزی در برخی مناطق که مجهز به سیستم‌های خنک‌کننده نیستند، به وجود آید باعث ایجاد تنش قیمتی در بازار شود، به زودی این نوسان برطرف می‌شود، چرا که تولید همچنان استمرار دارد و ذخائر کشور نیز به اندازه کافی وجود دارد و تا زمانی که نیاز باشد در بازار عرضه می‌شود.

همچنین رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی که از مخالفان و منتقدان افزایش قیمت مرغ است، معتقد است این افزایش قیمت طی حدود یک ماه گذشته کاذب بوده و صرفا در جهت منافع گروه خاصی است.

به گفته وی، در حال حاضر کمبود دان مرغ و کمبود عرضه گوشت مرغ وجود ندارد و به طور کلی تغییری در وضعیت خوراک مرغ به وجود نیامده است که باعث افزایش قیمت شده باشد، بلکه مسئله اصلی در نوع مدیریت و تنظیم کردن بازار از مرغداری تا کشتارگاه و دلال‌هاست.

اما از سوی دیگر موافقان این افزایش قیمت را منطقی می‌دانند و معتقدند که قیمت منطقی برای گوشت مرغ ۷۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان است، چرا که کمتر از آن باعث ضرر تولیدکنندگان می‌شود.

محمد یوسفی - رییس پرورش دهندگان گوشت مرغی - افزایش قیمت دان مرغ و همچنین افزایش قیمت جوجه از اصلی‌ترین دلایل برای افزایش قیمت مرغ در بازار است.

به گفته او، در هفته‌های اخیر قیمت ذرت در این مدت ۴۵ درصد افزایش قیمت داشته است و همچنین قیمت هر قطعه جوجه از ۱۳۰۰ به ۲۰۰۰ تومان رسید.

اما براساس بررسی‌های میدانی خبرنگار ایسنا، عرضه کنندگان سطح شهر عمدتا از دلایل این افزایش قیمت اظهار بی اطلاعی می‌کنند و برخی از آن‌ها می‌گویند که نقش دلال‌ها و واسطه‌ها در این افزایش قیمت پررنگ است و آن‌ها دلیل اصلی این افزایش هستند.

برخی دیگر هم با مرغداران هم نظر هستند و افزایش قیمت خوراک مرغ را در این افزایش قیمت تاثیرگذار می‌دانند. همچنین برخی دیگر از فروشندگان معتقدند این افزایش قیمت مقطعی است و احتمالا در هفته‌های آینده قیمت مرغ روند کاهشی پیدا خواهد کرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن