Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی یادداشت 40 محور بر آسیب شناسی استانی شدن انتخابات

40 محور بر آسیب شناسی استانی شدن انتخابات

ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان و فامنین و رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی طی یادداشتی 40 محور در رابطه با آسیب شناسی استانی شدن انتخابات ارائه کرد.

به گزارش "همدان نیوز"، متن یادداشت کارخانه‌ای بدین شرح است:

الف- چالش های جدی در انتخاب کاندیداهای اصلح

1ـ با استانی شدن انتخابات و کثرت تعداد کاندیداها قدرت انتخاب آگاهانه و درست از مردم سلب می گردد.

2ـ از آنجا که شرکت در انتخابات یک تکلیف شرعی است و مردم می بایست بر پایه حجت شرعی به کاندیدای اصلح رای دهند، ده ها و یا صدها برابر شدن کاندیداهای استان انتخاب اصلح را با مشکل مواجه می سازد.

3ـ به علت کثرت کاندیداها مردم ناگذیرند به لیست های انتخاباتی دیکته شده توسط گروه ها و جریانات سیاسی رای می دهند.

4ـ تعدد لیست های انتخاباتی در سطح استان، انتخاب مردم را با سردرگمی در انتخاب کاندیدا های اصلح مواجه ساخته و امکان انتخاب کاندیداهای مستقل و شایسته را از بخش عمده ای از مردم سلب می نماید.

5- به علت گستردگی حوزه ی انتخابیه از سطوح شهرستانی به استانی، امکان انتخاب نیروهای نخبه و توانمند که در حوزه های شهرستانی از رای بالایی برخوردار بوده اند از مردم سلب می گردد.

6- با کاهش امکان ورود نیروهای نخبه ی شهرستانی در رقابت های سخت و هزینه بر استانی، به مرور تعداد این نیروها در مجلس شورای اسلامی کاهش خواهد یافت.

ب- هزینه های کلان تبلیغاتی سد راه شایسته سالاری

7- در صورت استانی شدن انتخابات و کشیده شدن انتخاب به دور دوم بار مالی بسیار بالایی در سطح استان بر کاندیداها و دولت تحمیل می گردد.

8- احتمال اینکه ابطال انتخابات یک حوزه شهرستانی منجر به ابطال انتخابات کل استان گردد و هزینه های مالی و سیاسی بسیار بالایی بر دولت و نظام اسلامی تحمیل می نماید به شدت افزایش می یابد.

9- در صورت استانی شدن انتخابات شناخت مردم باید هم معطوف به کاندیداها و هم عوامل دست اندر کار تبلیغاتی و رسانه های درآمد محور شود.

10- به علت گستردگی حوزه ی انتخابیه، نقش کارتل های بزرگ تبلیغاتی و رسانه ای جهت معرفی کاندیداها افزایش می یابد.

11- با استانی شدن انتخابات امکان ورود نیروهای سیاسی و پر سر و صدا که در حوزه های شهرستانی به علت شناخت دقیق مردم از آنها با اقبال عمومی مواجه نیستند در سطوح استانی به علت تبلیغات گسترده رسانه ای و عدم شناخت رای دهندگان، افزایش خواهد یافت.

12- با استانی شدن انتخابات به علت کاهش سطح آشنایی مردم با نمایندگان، نقش حرکت های تبلیغاتی و رسانه ای در معرفی نمایندگان افزایش می یابد.

13- با استانی شدن انتخابات سطح هزینه های انتخاباتی از حوزه شهرستان به استان به شدت افزایش خواهد یافت.

14- با استانی شدن انتخابات نقش چمدان های پول در انتخاب کاندیداها بسیار پر رنگ خواهد شد.

15- با استانی شدن انتخابات کاندیداهای مقبول شهرستانی با وجود رای بالا به علت عدم امکان تمکن مالی در تامین هزینه های تبلیغاتی استانی از ورود به مجلس شورای اسلامی محروم می شوند و برعکس کسانی با حداقل نصاب رای در همان شهرستان صرفا به علت قدرت پول در گستره وسیع تبلیغات استانی به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می کنند.

16- با بالا رفتن هزینه های انتخاباتی در سطوح استانی امکان ورود پول های کثیف در انتخابات به شدت افزایش می ییابد.

17- با افزایش سرسام آور هزینه های انتخاباتی صاحبان فکر و اندیشه و خلاقیت که سرمایه های آنها در فکر و توانمندی  آنها نهفته است جای خود را به افراد متمکن و متکی به باندهای ثروت و قدرت خواهند داد.  

ج- کمرنگ شدن ارتباط مردم با نمایندگان

19ـ با استانی شدن انتخابات رابطه بین مردم و موکلین خود با توجه به گستردگی حوزه انتخابیه و بخصوص در شهر های کوچک و روستاها به شدت کاهش یافته و موجبات نارضایتی مردم را فراهم می آورد.

20-در صورت استانی شدن انتخابات به دلیل کاهش ارتباط مردم با نمایندگان امکان نظارت عمومی مردم بر نمایندگان کاهش خواهد یافت.

21ـ با تغییر مسیر انتخابات، نمایندگان مردم وام دار جریان های سیاسی و احزاب شده و ارتباط شفاف بین مردم و نمایندگان کم رنگ می گردد.

22- با استانی شدن انتخابات دسترسی مردم به نمایندگان به مراتب کمتر شده و موجبات نارضایتی بیشتر  مردم فراهم می گردد.

23- استان شدن انتخابات موجب کاهش سرکشی نمایندگان به حوزه ی انتخابیه و دیدار های مردمی آنها می گردد.

24- بعلت عدم امکان دسترسی نمایندگان به مردم، ارتباط بین نمایندگان و مردم که در موارد فراوانی بعنوان عوامل اطمینان بخش، مانع بروز مشکلات سیاسی و اجتماعی در جامعه می گردید کاهش می یابد.

د- کاهش سطح نظارت و افزایش تخلفات

25- نقش نظارتی نمایندگان با توجه به گسترش محدوده جغرافیایی حوزه انتخابیه کاهش می یابد.

26- با استانی شدن انتخابات و تعدد کاندیداها، دامنه بروز تخلفات نیز به مراتب افزایش خواهد یافت .

27- نظارت دقیق بر انتخابات به علت کثرت کاندیداها و دامنه وسیع رقابت های انتخاباتی به شدت کاهش خواهد یافت.

28- تخلفات انتخاباتی که سابقاً در سطوح شهرستان وجود داشت با استانی شدن انتخابات به شدت گسترش یافته و مقابله با آنها با دشواری هایی جدی مواجه خواهد شد.

ه- آسیب های سیاسی، امنیتی و اجتماعی

29ـ با افزایش دخالت های احزاب و تشکل ها در انتخابات، ارتباط کاندیداها با مردم جای خود را به ارتباط کاندیداها با احزاب خواهد داد و خواسته های حزبی و گروهی جایگزین خواسته های مردمی خواهد شد.

30ـ  مردم سالاری دینی به مرور جای خود را به حزب سالاری خواهد داد.

31ـ پنهان کاری های حزبی و تقسیم قدرت و سهم خواهی احزاب در تشکیل کابینه دولت به شدت افزایش خواهد یافت.

32ـ نقش واسطه گریهای سیاسی جهت ورود کاندیداها به لیست های انتخاباتی احزاب پر رنگتر می گردد.

33- عدم شکل گیری احزابی قدرتمند طی سی و شش سال گذشته که نماد خواست و اراده مردم باشد بهترین گواه اراده مستقیم مردم خارج از بازی های حزبی در اراده امور کشور است. بر این اساس با گسترده شدن حوزه انتخابیه، مردم با مشکل جدی در اعمال اراده مستقیم خود مواجه خواهند شد.

34- با استانی شدن انتخابات آسیب های امنیتی ناشی از دسته بندی های قومی، قبیله ای و فرقه گرایی مذهبی در سطوح استانی به شدت افزایش یافته و امکان انتخاب کاندیداهای اصلح تحت تاثیر مسائل جانبی به شدت رنگ می بازد.

35- با شکل گیری ائتلاف های پشت پرده در سطوح متمرکز استانی نقش شفاف مردم در انتخابات کاهش می یابد.

36- با استانی شدن انتخابات مشکلات انتخاباتی کل استان را تحت الشعاع قرار داده و کشور را با مشکلات گسترده تری مواجه می سازد.

37- در صورت بروز تخلفات انتخاباتی رسیدگی به آنها از حوزه شهرستان به حوزه استان منتقل و با فراگیر شدن دامنه آن، کشور با آسیب های امنیتی جدی مواجه می گردد.

38- با رقابتی شدن انتخابات در سطوح استانی، جناح بندی های سیاسی در مجلس شورای اسلامی نیز افزایش یافته و کارامدی خانه ملت بیشتر می تواند تحت تاثیر بازیهای سیاسی قرار گیرد.

39- وقتی کاندیدای اصلح مورد نظر مردم که با بالاترین رای در سطح شهرستان به مجلس راه پیدا نمی کند و دیگری با رای کمتر و پول بیشتر در تبلیغات استانی به مجلس راه می یابد. مردم آن شهرستان به مرور از شرکت در انتخابات دلسرد شده و این امر بر اعمال مردم سالاری دینی در انتخابات خدشه جدی وارد می کند.

40- چنانچه در تصویب این طرح ارتقاء جایگاه نمایندگی از نگاه شهرستانی به استانی مطرح است این اقدام با تصویب شرح وظایف نمایندگان در قالب سطوح شهرستانی، استانی و ملی امکان پذیر خواهد بود و ضرورتی ندارد که در حال حاضر و در شرایط ویژه منطقه ای که توطئه های استکبار جهانی خصوصاً در زمان برگزاری  انتخابات، برنامه ریزی و مدیریت می گردد پایه های استحکام انتخاباتی سی و شش ساله کشور با آسیب های جدی سیاسی و امنیتی  مواجه شود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن