Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری کاوش معبد لائودیسه نهاوند آغاز شد

کاوش معبد لائودیسه نهاوند آغاز شد

پس از انجام سه دوره کاوش باستان‌شناسی، عملیات کاوش نهایی برای کشف معبد امروز با حضور مسوولان استان و شهرستان آغاز شد.

به گزارش "همدان نیوز"، مهدی رهبر سرپرست تیم باستان‌شناسی گفت: بر اساس حفاری و گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در طول سه فصل کاری شواهد وجود معبد لائودیسه در منطقه «دوخواهران» محرز شد که با انجام مرحله پایانی کاوش این معبد از زیر خاک بیرون خواهد آمد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته از زمان کشف کتیبه سنگی که احتمال  وجود معبد لائودیسه در این منطقه را قوت داده بود ،افزود: در سال ۱۳۸۴ نخستین مرحله کاوش در منطقه دوخواهران  انجام شد و در چندین گمانه‌زنی آثاری که مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی بود، به دست آمد.

وی افزود: با توجه به اینکه در دوره سلوکی برای همسران پادشاه سلوکی عنوان خواهر به کار برده می‌شد لذا باید باور داشته باشیم امامزاده دوخواهران همان معبد لائودیسه است.

رئیس سه دوره کاوش معبد لائودیسه گفت: مردم شهرستان اشتیاق زیادی برای ادامه کار حفاری تا کشف معبد لائودیسه دارند که تاکنون سه فصل حفاری و کاوش در آنجا صورت گرفته است.

رهبر ادامه داد: کوچک بودن خانه‌های مسکونی این منطقه ما را برای ادامه کار با مشکلاتی مواجه کرد  اما خوشبختانه به نتایج مثبتی دست پیدا کردیم.

وی  ادامه داد:  با کشف پایه ستون و سرستون هنگام کاوش در اطراف امامزاده به هدف نزدیکتر شدیم و در نهایت نیاز به خرید یک ملک وجود داشت تا کار نهایی کشف معبد بدون هیچ مانعی فراهم شود.

رئیس سه دوره کاوش معبد لائودیسه آثار کشف شده در محل مورد نظر را حاکی از حضور اشکانیان در این منطقه دانست و افزود: در یکی از حفاری‌های صورت گرفته در منطقه به معماری دوره اشکانی برخورد کردیم و یافتن ۱۱ سکه در یک قلک نشان داد اشکانیان پس از سلوکیان در نهاوند حضوری چشمگیر داشته اند .

این باستان‌شناس برجسته کشور کشف معبد را با توجه به آثار به دست آمده بسیار جدی عنوان کرد و اضافه کرد: انجام کار حفاری‌ها توجه بسیاری از اروپایی‌ها و یونانی‌ها را به خود جلب کرد به طوری که یکی از اساتید دانشگاه آتن هم برای کار در این منطقه ابراز علاقه کرده بود، اما تا زمانی که ما توان این کار را داریم اجازه نخواهیم داد کارشناسان دیگر کشورها مداخله کنند .

رهبر افزود: در مدت دو ماه حفاری در نهاوند تلاش می کنیم  معبد را که بخشی از شهر لائودیسه است کشف کنیم و  این احتمال به طور ۹۰ درصد قوت گرفته است.

این باستان شناس کشف معبد لائودیسه را یکی از فرصت‌های تاریخی برای توسعه نهاوند ذکر کرد و گفت: کشف نهایی معبد که تنها معبد یونانی در ایران است یکی از مطالبات دیرینه مردم این شهرستان است.

رهبر  افزود: با این کار شهرستان نهاوند هم از نظر اقتصادی و هم به لحاظ علمی وضعیت مناسبی را پیدا خواهد کرد و جهانی خواهد شد./  باشگاه خبرنگاران جوان

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن