Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری دوره‌های تاریخی میدان امام همدان مشخص شد

دوره‌های تاریخی میدان امام همدان مشخص شد

در کاوش های اضطراری میدان امام خمینی(ره) شهر همدان ، 5گور با تابوت سفالی از انواع معروف به تابوت های وانی یا قایقی شکل ، دو گور خمره و دو گور بدون تابوت کشف شد که جز یکی از تدفین ها تمامی آنها در درون لایه تاریخی هخامنشی تا اوایل اشکانی قرار داشتند.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد شعبانی کارشناس باستان شناس اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری همدان که در نشست علمی شانزدهمین گردهمایی باستان شناسی ایران سخن می گفت با بیان این مطلب افزود: کاوش اضطراری میدان امام خمینی شهر همدان در طول پروژه پیاده سازی و گودبرداری مرکز این میدان از طرف شهرداری که برای احداث یک آب نما انجام شده بود صورت گرفت.

او تصریح کرد: در طول کاوش میدان امام خمینی شهر همدان حجم زیادی از انواع مختلف داده های فرهنگی بدست آمد که می توان آنها را در چند دسته ؛ داده های سفالی ، آثار تدفینی و ساختارهای معماری تقسیم کرد.

این باستان شناس گفت: هر چند در طول کاوش اضطراری میدان امام خمینی شهر همدان به دلیل میزان تخریب ساخت و سازهای دوران معاصر ، هیچ گونه ساختار معماری دوران تاریخی به دست نیامد اما یکی از مهم ترین نتایج آن دست یابی به لایه های فرهنگی به قبل از دوران اشکانی در این شهر مربوط بود ، لایه ها و نهشته هایی که داده های سفالی مشخصی از دوران عصر آهن( ااا )هخامنشی و سلوکی داشت.

شعبانی افزود: در ادامه وجود شواهد کافی از داده های شاخص سفالین از جمله کاسه های زورقی و لاله ای دوران هخامنشی که قابل مقایسه با نمونه های فلزی خود از این دوران هستند و همچنین حجم زیادی از سفالینه های خوش ساخت و ظریف منقوش دوران سلوکی نشان از تداوم استقرار از دوران ماد تا دوران سلوکی در مرکز بافت تاریخی شهر همدان دارد.

او تصریح کرد: بخش بزرگی از یافته های کاوش میدان امام مربوط به بقایای سفالی ازدوران مختلف تاریخی و اسلامی است.

این باستان شناس، در خصوص یافته های تدفینی با اشاره به اینکه در طول کاوش در میدان امام خمینی آثار و شواهدی ازانواع گورهای دوران تاریخی بدست آمد تصریح کرد : بر اساس شیوه های به کار رفته ، تدفین های مربوطه را می توان در سه گروه کلی طبقه بندی کرد.

او گفت: بر اساس این یافته ها  می توان به 5گور با تابوت سفالی از انواع معروف به تابوت های وانی یا قایقی شکل ، دو گور خمره و دو گور بدون تابوت اشاره کرد ؛بیشتر تدفین ها در حالت تاق باز انجام شده بودند اما یک نمونه تدفین نیز دارای حالت چمباتمه ای بود.

این باستان شناس اظهار کرد: به جز یکی از تدفین ها تمامی آنها در درون لایه تاریخی هخامنشی تا اویل اشکانی قرار داشتند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن