Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری این 25 سال کجا بودید؟/اجاره 700 هزارتومانی غار علیصدر به هیچ عنوان واقعیت ندارد

این 25 سال کجا بودید؟/اجاره 700 هزارتومانی غار علیصدر به هیچ عنوان واقعیت ندارد


معاون عمرانی استاندار همدان گفت: اجاره 700 هزار تومانی غار علیصدر به هیچ عنوان واقعیت ندارد.


به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، محمودرضا عراقی در جمع خبرنگاران به خبر منتشر شده در خصوص تخلفات صورت گرفته در واگذاری غار علیصدر به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: غار علیصدر برند گردشگری استان همدان به شمار می رود و شرکت سیاحتی علیصدر دروازه گردشگری است و بسیاری از گردشگران به منظور بازدید از غار علیصدر وارد همدان می‌شوند.
وی با بیان اینکه در سال 70 سازمان ایرانگردی و جهانگردی کشور متولی غارعلیصدر بوده است، اظهار داشت: با توجه به وجود مشکلاتی چون کمبود اعتبار و نداشتن حقوق پرسنل، مدیریت غار با مشکلاتی همراه بوده که استاندار وقت تدبیری به خرج داده و با کمک مسئول فرهنگ و ارشاد اسلامی آن زمان شرکتی تشکیل می‌دهند.
عراقی 40 درصد سهام غارعلیصدر را متعلق به سازمان ایرانگردی و جهانگردی به عنوان بخش دولتی دانست و گفت: 40 درصد از سهام به سازمان همیاری های 18 شهرداری محروم استان تعلق یافت تا بتوانند از این طریق، درآمد داشته باشند اما با این وجود در آن زمان شهرداری ها کمک کردند تا غار سرپا بماند.
وی همچنین تصریح کرد: 20 درصد سهم غار علیصدر نیز به شهرداری همدان اختصاص دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان با بیان اینکه دولت می‌تواند برخی بخش ها را براساس اصل 44 قانون اساسی به بخش عمومی غیردولتی واگذار کند، یادآور شد: با توجه به این اصل، این شرایط وجود داشت که غار را به طور کامل اجاره دهند نه واگذار کنند چرا که غار از انفال بوده و از منابع‌طبیعی به شمار می‌آید و متعلق به تمام مردم است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر شرکت علیصدر بهره‌برداری از غار را برعهده دارد و تنها 40 درصد از آورده غار به دولت اختصاص می یابد.
عراقی با بیان اینکه شهرداری همدان 20 درصد سهام، تجهیزات و کمبودهای غار را تأمین کرد، اظهار داشت: سازمان همیاری شهرداری نیز علاوه بر 40 درصد سهام، ساخت ساختمان شیشه ای تپه عباس آباد و تأمین بخشی از اموال و تجهیزات را بر عهده گرفت.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان خاطرنشان کرد: در مسأله غار فقط مشارکت دولت با بخش غیردولتی شکل می‌گیرد و در اینجا بحث اجاره مطرح نیست به طوریکه 700 هزار تومان اجاره مطرح شده به هیچ عنوان صحیح نیست چرا که شرکت سودده نیست.
وی یادآور شد: تا سه یا چهار سال گذشته هم غار سودی نداشته و استان به دنبال بهره‌برداری واقعی از آن بوده است.
عراقی با بیان اینکه ساختار اطلاع رسانی نسبت به ساختار سخت افزاری قوی نیست، اظهار داشت: رویکرد در چند سال اخیر اطلاع رسانی بیشتر بوده اما یک شرکت خدمات رسان ، خدمات خود را به مردم اطلاع می دهد نه مشکلاتی را که با آن دست و پنجه نرم می کند.
وی ادامه داد: شرکت سیاحتی علیصدر در مجموع زیان ده بوده و برای خروج از این وضعیت باید تبلیغات را افزایش دهد و گردشگر بیشتری را جذب کند تا بتواند به سود برسد.
عراقی تأکید کرد: باید نتایج اقدامات در طول چند سال نمایان شود و در طول یک یا دو سال نمی توان به نتیجه رسید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان با بیان اینکه شرکت اقدام به اجاره مناطق اطراف کرد تا منابع طبیعی اراضی را به بخش دیگری واگذار نکند، اظهار داشت: این منطقه تا کنون به بهترین شکل حفاظت شده است.
عراقی در ادامه یادآور شد: این موضوع مطرح شده بود که غار در مدتی کوتاه به یک شرکت خصوصی واگذار شده و در این مدت دهانه غار اصلاحاتی را داشته که منجر به عدم ثبت جهانی آن شده است.
وی همچنین تصریح کرد: دهانه غار و راه دسترسی باید به گونه ای باشد که مردم به آسانی از آن تردد کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان با بیان اینکه استان به دنبال جذب سرمایه گذار برای توسعه منطقه است، یادآور شد: موضوع خصوصی بودن شرکت سیاحتی علیصدر از سوی دیوان محاسبات مطرح شده در صورتی که اگر شرکت خصوصی باشد چرا باید اجازه حضور سازمان بازرسی در مجموعه خود را بدهد.
عراقی با اشاره به اینکه اگر درآمد علیصدر به خزانه واریز شود باید برای پرداخت حقوق کارکنان از خزانه تقاضای تخصیص اعتبار کند، گفت: شرکت با در اختیار داشتن درآمد خود می تواند پویا باشد، هزینه کند و در راستای تبلیغات و توسعه گام بردارد.
وی با بیان اینکه برخی اطلاعات کافی را در اختیار دیوان محاسبات کشور قرار نداده اند، اظهار داشت: دیوان محاسبات همدان اطلاعات کافی را ارائه نداده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان با اشاره به اینکه تا ده سال پیش کسی به فکر ثبت جهانی نبود، خاطرنشان کرد: چند سالی است که ثبت جهانی مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: شرکت سیاحتی علیصدر باید سالیانه نه دو میلیارد تومان بلکه ده میلیارد تومان سود دهی داشته باشد تا بتواند در راستای توسعه غار هزینه کند.
عراقی با بیان اینکه تحقیقاتی در استان برای کاهش حرارت در غار و حفاظت آن انجام شده است، گفت: رویکرد استان تلاش برای ثبت جهانی است و اینکه تلنگرها باعث تبدیل تهدیدها به فرصت شود، باید به فال نیک گرفت و از این شرایط برای توسعه غار علیصدر استفاده کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان با اشاره به اینکه برخی علاقه ندارند که ما در شرکت سیاحتی علیصدر باشیم و غار به روند فعلی مدیریت شود، یادآور شد: بعضی تعصبات ملی وجود دارد و برخی فکر می کنند که صاحب غار علیصدر هستند در حالیکه غار یک ظرفیت ملی است و به افراد تعلق ندارد.
وی با بیان اینکه موضوع مدیریت غار علیصدر شفاف است و می توان به آن پرداخت، یادآور شد: شفاف سازی مسائل از سوی ما به عنوان نماینده دولت در رسانه ها بار حقوقی دارد و باید اسنادی ارائه داد.
عراقی افزود: نباید به این شکل در مسیر توسعه استان ترمز زد اما با این وجود شرکت سیاحتی علیصدر با قدرت و قوت، کار خود را ادامه خواهد داد و به کارکنان نیز این موضوع تأکید شده که هیچ گونه توجهی به شایعات نداشته باشند و فعالیت خود را ادامه دهند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری همدان گفت: استان آمادگی دارد که اراضی اطراف غار علیصدر به منابع طبیعی استان را به شرط توان حفاظت اراضی، واگذار کند.
مدیر عامل شرکت سیاحتی علیصدر با بیان اینکه در سال 1370 رئیس مرکز ایران گردی و جهانگردی نامه ای را مبنی بر ثبت شرکت علیصدر ابلاغ می کند، اظهار داشت: در این سال بر اساس نامه موجود و اساس نامه، شرکت سیاحتی علیصدر ثبت شده است.
حمیدرضا یاری ادامه داد: 230 هکتار از اراضی ملی در اطراف غار علیصدر با ارسال نامه استاندار وقت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از وزارت خانه به مجلس شورای اسلامی، اجاره داده شده است.
وی همچنین تصریح کرد: سازمان همیاری شهرداری ها از تأکید استاندار مبنی بر مشارکت در سهام غار علیصدر تمکین نکرد و مدیریت غار به شرکت سیاحتی علیصدر واگذار شد.
مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر خطاب به افرادی که موضوع تخلف در واگذاری غار را مطرح کردند، اظهار داشت: این 25 سال کجا بودید که حالا آمدید و مسئله تخلف را مطرح کردید؟
یاری با بیان اینکه هر وقت خواستند شرکت علیصدر امتیاز بدهد چنین مواردی را مطرح کردند، خاطرنشان کرد: شرکت در سال گذشته صورت حساب خود را ارائه داده و سود را نیز مشخص کرده است.
وی افزود: این شرکت تا سال 89 سودی نداشته و پس از آن به سود رسیده و سعی شرکت شفاف سازی صورت حساب بوده است.
مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر  گفت: شرکت علیصدر سعی داشته که تحت نظر سازمان جهانی توریسم قرار بگیرد و در مجمع جهانی این سازمان، موافقت را برای برگزاری مجمع در استان همدان جذب کرده است.
وی افزود: یکی دیگر از گامهای شرکت سیاحتی علیصدر عضویت در مجمع غارهای جهانی و سومین اقدام نیز تلاش برای ثبت جهانی غار علیصدر بوده است.

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن