Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری میراث فرهنگی همدان به اندازه یک سال بودجه، بدهی دارد/سختی حفظ عنوان جهانی برای لالجین

میراث فرهنگی همدان به اندازه یک سال بودجه، بدهی دارد/سختی حفظ عنوان جهانی برای لالجین

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: میراث فرهنگی همدان به اندازه یک سال بودجه، بدهی دارد.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، علی مالمیر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ثبت لالجین به عنوان شهر جهانی سفال از نیمه دوم سال گذشته شدت گرفت، اظهار داشت: با مکاتباتی که پیش از این از سوی میراث فرهنگی استان با سازمان انجام شده بود، درخواستی مبنی بر معرفی لالجین به عنوان شهر جهانی سفال مطرح شد.

وی ادامه داد:  خوشبختانه با جلساتی که دبیرخانه ثبت جهانی این شهر، لالجین به عنوان کاندیدا در آسیا و اقیانوسیه پذیرفته شد و این در حالیست که برخی شهرها برای معرفی به عنوان کاندیدا مدعی بودند و کاندیدا شدن لالجین برای آن شهرها سخت بود.

مالمیر با بیان اینکه داوران 14 و 15 اردیبهشت ماه برای بازدید از لالجین به استان همدان سفر کردند، یادآور شد: دستگاه های مختلفی برای ثبت جهانی این شهر همکاری کردند و بخش خصوصی نیز در این زمینه وارد عمل شد.

وی همچنین تصریح کرد: شورای جهانی صنایع دستی به توانمندی و شایستگی و محصول هنرمندان لالجینی اقرار کردند که این شهر به عنوان شهر جهانی سفال معرفی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تأکد بر حفظ این عنان، خاطرنشان کرد: از جمله مقیاس های شورای جهانی صنایع دستی در مزایای اقتصادی گنجانده می شد که فروش محصولات در سطح جهانی و تبدیل شدن آن به برند جهانی و رونق کار سفالگران به عنوان مبنا در دستور کار قرار گرفت.

وی به تأثیر جهانی شدن لالجین بر رشد گردشگری در آن اشاره و تصریح کرد: باید به زودی دبیرخانه شهر جهان سفال راه اندازی شود و سالانه در شورای جهانی سفال حضور یابد و گزارش روند تغییرات را ارائه دهد.

مالمیر اضافه کرد: این دبیرخانه تغییرات بعد و قبل از جهانی شدن را مقایسه می کند و در حوزه های مختلف این ارزیابی را انجام خواهد داد.

وی با بیان اینکه از جمله وظایف آن ترویج و آموزش و گسترش تبلیغات صنایع دستی است، یادآور شد: باید با روش های مختلف نسبت به تبلیغات سفال  لالجین اقدام کرد.

مالمیر با اشاره به فراهم شدن بستر برای تبادل با دیگر شهرهای جهان، اظهار داشت: می توان از تجربه دیگر شهرهای جهان برای بسته بندی سفال و تقویت دیگر بخش ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: باید آموزش و پژوهش را که موجب ارتقاء تولید می شود، ارتقاء داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه زیرساخت های مناسب برای حمل و نقل سفال ایجاد شود، گفت: ارتقاء شبکه های بانکی، تأمین انرژی و فراهم شدن زیرساخت های صادراتی از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی در ادامه یادآور شد: لالجین به عنوان یک برند جهانی معرفی شده و در مجلات رفرنس شورای جهانی صنایع دستی به مردم و مخاطبانی معرفی می شود که استان به دنبال آن است.

مالمیر با بیان اینکه برندسازی بسیار سخت و هزینه بر است، تصریح کرد: برند باید یک ارزش را در مخاطب ایجاد کند و به عنوان ضد ارزش تلقی نشود.

وی تأکید کرد: شهری که جهانی است محصولاتش نیز جهانی خواهد بود بنابراین باید در سطح جهانی رخ نمایی کند تا بتواند گردشگر کافی را جذب کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ورود گردشگران به استان در ایام تعطیلات عید فطر، اظهار داشت: تابستان فصل گردشگری داخلی همدان است که همواره از گردشگران میزبانی می کند.

وی با بیان اینکه حضور فراوان گردشگران در مدتی محدود، مشکلاتی را ایجاد می کند، گفت: به هیچ عنوان استان نمی تواند برای چند روز خاص، زیرساخت ایجاد کند و این اقدام هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد اما باید زیرساخت مناسب برای حضور گردشگران در استان فراهم باشد.

علی مالمیر با اشاره به حضور گسترده مسافران در استان و تکمیل ظرفیت های اقامتی، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شکایت خاصی مبنی بر ایجاد مشکلی در این مدت ارائه نشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه امسال با همراهی و همدلی بین دستگاه ها ستادی مشترک در همدان ایجاد شد، گفت: امید می رود که این ستاد در نوروز سال آینده نیز در مجتمع عین القضات شهر همدان  ایجاد شود.

وی با تأکید بر کیفیت آمار ورود گردشگران به استان نسبت به کمیت آن یادآور شد: در مواردی برخی اماکن گردشگری آمار ورود گردشگران را کمتر از آمار واقعی اعلام می کنند.

ورود 298 هزار گردشگر به همدان در تعطیلات عید فطر

مالمیر تعداد خودروهای شخصی ورودی به استان 298 هزار و 414 خودرو عنوان کرد و افزود: این آمار رشد 14 درصدی را نسبت به تعطیلات عید فطر سال گذشته را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه 504 هزار و 329 نفر از اماکن گردشگری بازدید کردند، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19 درصد افزایش یافته است.

مالمیر به اقامت291 هزار و 114 نفر در این ایام در استان همدان اشاره کرد و افزود: آمار اقامت مسافران در استان نسبت به پارسال با 12 درصد رشد روبه رو است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به جایگاه اجتماعی سفال در زندگی مردم، اظهار داشت: تغییر محسوس و ملموسی در آستانه جهانی شدن سفال در لالجین ایجاد شد.

وی همچنین تصریح کرد: یکی  از تهدیداتی که هنر لالجین را تهدید می کند عرضه کالای غیرهنری و چینی است و این پدیده باید به اندازه ای زشت جلوه داده شود که عرضه آن ضدارزش باشد.

مالمیر با بیان اینکه این محصولات شاید منابع زودگذر داشته باشد، خاطرنشان کرد: باید با حساسیت هرچه تمام در این خصوص گام برداشته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تأکید کرد: باید فرهنگسازی به گونه ای باشد که مردم با میل به سمت سفال لالجین بروند.

سفال چینی دوباره به برخی فروشگاه های لالجین برگشته است

وی ادامه داد: در مواردی گزارش شده که سفال چینی پس از ورود داوران شورای جهانی صنایع دستی به فروشگاه ها برگشته است.

مالمیر همچنین تصریح کرد: مردم این شهر به این باور رسیده اند که سفال لالجین ارزشمندتر از سفال چینی است و به تدریج این موضوع در لالجین فرهنگسازی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: حلقه مفقود در تولیدکنندگان خرد، آشنایی با فضای کسب و کار و قانون کار، تبلیغات، امور مالیاتی و چگونگی و نوآوری است و کارگاه های کوچک از این موضوع رنج می برند.

وی همچنین تصریح کرد: این موضوع موجب ظهور و بروز دلالان شده است و باید آموزشی در خصوص تبلیغات محصولات تولیدکنندگان انجام شود و شیوه های بازاریابی و تبلیغات به تولیدکنندگان آموزش داده شود.

مالمیر با تأکید بر اینکه تبلیغات فرهنگسازی است، اظهار داشت: تبلیغات باید کارآمد و اثرگذار باشد و بینش تولید کنندگان نسبت به بازار فروش باید عوض شود.

وی با اشاره به جرائم مالیاتی برخی تولید کنندگان سفال خاطرنشان کرد: این موضوع ناشی از عدم آشنایی برخی تولیدکنندگان با تکمیل فرم اظهارنامه مالیاتی است که نیاز به آموزش دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه سطح مطالبات مردم لالجین از خود و از میراث فرهنگی افزایش یافته است، یادآور شد: جایگاه لالجین پس از تبدیل شدن به شهر لالجین با امروز تغییر یافته است.

وی همچنین تصریح کرد: جهانی شدن الزامی است که باعث می شود جایگاه لالجین ارتقاء یابد و در اختصاص اعتبارات نیز نگاه ها تغییر خواهد یافت.

مالمیر با بیان اینکه گزارش عملکرد در لالجین باید در شورای جهانی صنایع دستی ارائه شود، اظهار داشت: با توجه به این موضوع باید اقدامات توسعه ای در این شهر را ارتقاء داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روستاهای گردشگری از ظرفیت های خوب استان هستند، یادآور شد: در بخش بوم گردی ظرفیت هایی وجود دارد که می توان با آموزش، آنها را ارتقاء داد وکارگاه های توانمندسازی برای توسعه گردشگری در روستاها برگزار کرد.

وی ادامه داد: سعی بر این است که بینش مردم روستایی نسبت به گردشگری تغییر یابد که در این راستا از روستاهای بوم گردی، از محل صندوق توسعه ملی تسهیلاتی برای ایجاد اماکن اقامت بوم گردی دریافت کرد.

سال گذشته 78 درصد از اعتبارات تخصیص نیافت

مالمیر با بیان اینکه سال گذشته 78 درصد اعتبارات عمرانی میراث فرهنگی استان اختصاص نیافت، اظهار داشت: این موضوع استان را به میزان زیادی در تنگنا قرار داد و برخی تنگناهای مالی را نیز به سال  جاری منتقل کرد.

وی همچنین تصریح کرد: یک میلیارد تومان برای ایجاد و اصلاح زیرساخت ها پیش از ورود داوران به لالجین هزینه شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تأکید کرد: این نگرش که باید برای تخصیص اعتبارات به لالجین نگاهی خاص ایجاد شود، وجود دارد.

وی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر ناعادلانه بودن داوری ها برای انتخاب لالجین به عنوان شهر جهانی سفال، اظهار داشت: برای برخی استانها سخت بوده که شهری در ابعاد لالجین به عنوان شهر جهانی معرفی شود که این انتخاب نشان دهنده ظرفیت آن است.

مالمیر گفت: هیچ گونه آشنایی از سوی من و مجموعه استان با داوران خارجی شورای جهانی صنایع دستی وجود ندارد که بتوان گفت آراء به دلیل ارتباط ما مثبت اعلام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: طول مدت جهانی ماندن لالجین چهار ساله است و حفظ آن بسیار مورد اهمیت است و به این موضوع بستگی دارد که چه میزان از ظرفیت جهانی شدن لالجین استفاده شود.

وی همچنین تصریح کرد: استان به دنبال این است که با تکمیل موزه منطقه ای، آثار باستانی همدان در داخل استان به نمایش گذاشته شود.

مالمیر با بیان اینکه مخزن موزه با دو تا سه میلیارد تومان اعتبار تکمیل خواهد شد، اظهار داشت: آثار زیادی وجود دارد که باید در این مخزن نگهداری شود و پیشرفت فیزیکی خوبی دارد اما نمایشگاه مزه منطقه ای با هفت درصد پیشرفت فیزیکی روبه رو است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه موزه منطقه ای همدان با تغییرات دولت، پیمانکاران و کارشناسان بلاتکلیف ماند، خاطرنشان کرد: برخی معتقد بودند که موزه باید به محل دیگری منتقل شود و همین باعث شد که راه اندازی آن به تعویق بیفتد.

وی همچنین تصریح کرد: موزه منطقه ای در محل فعلی خود راه اندازی خواهد شد و در بودجه امسال  اعتبار مناسبی تخصیص خواهد یافت و عزم سازمان یمیراث فرهنگی بر تعیین تکلیف موزه ها و تسریع در روند ساخت آنهاست.

هزینه 7 میلیارد تومانی در موزه منطقه ای همدان

مالمیر با بیان اینکه تا کنون برای راه اندازی موزه همدان هفت میلیارد تومان هزینه شده که برای تکمیل آن باید اعتبارات مورد نیاز تأمین شود و تسریع در روند ساخت آن نیاز به بهبود وضعیت اقتصادی و اختصاص اعتبارات دارد.

وی در ادامه یادآور شد: تپه هگمتانه یکی از نامزدهای ثبت جهانی است اما بخشی از عرصه این تپه هنوز تملک نشده و به اعتبار نیاز دارد.

مالمیر با بیان اینکه یک هزار کارگاه سفالگری در لالجین وجود دارد، خاطرنشان کرد: شش درصد از سهم شاغلین استان به هنرمندان سفالگر اختصاص دارد.

وی همچنین تصریح کرد: ایجاد فرصت شغلی سبز و بدون آزار برای محیط زیست و همچنین تخصیص اعتبار به سفالگری، نشان از جایگاه سفال در استان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه بخش عمده ای از صادرات استان به سفال اختصاص دارد، اظهار داشت: سفالگری در لالجین مصداق اقتصاد مقاومتی است و درون زا و برون گرا است و حتی اگر لالجین به شهر جهانی تبدیل نمی شد باید کارگاه ها از لحاظ کمی و کیفی رشد می کرد.

وی با تأکید بر توسعه صادرات سفال، یادآور شد: در دوران پس از برجام صادرات در کشور و به تبع آن در استان ارتقاء یافته است.

مالمیر با بیان اینکه در گمرک استان شرایط به گونه ای فراهم می شود که سفال از گمرک استان صادر شود، گفت: با این وجود هیچ گونه اجباری برای صادرات سفال از گمرک استان وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به برگزاری همایش لائودیسه در نهاوند، خاطرنشان کرد: علاقه وتوجه خوبی از سوی مردم برای کاوش معبد لائودیسه در نهاوند قابل مشاهده است.

وی همچنین تصریح کرد: ساختار میراث فرهنگی هیچ گونه پیش بینی و بودجه سازمانی برای راهنمایان گردشگری ندارد و ناچار است از توان بخش خصوصی استفاده کند.

مالمیر با بیان اینکه از امروز غرفه های حضور لالجین در نمایشگاه های شورای جهانی صنایع دستی که مهرماه برگزار می شود، رزرو شده است، یادآور شد: لالجین از فرصت نمایشگاه های بین المللی استفاده خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان تأکید کرد: برگزاری همایش طراحی سفال و سرامیک در سال جاری پیش بینی شده است.

وی همچنین تصریح کرد: بزرگترین ورکشاپ سفال لالجین به همت هنرمند لالجینی در جزیره کیش برگزار خواهد شد.

میراث فرهنگی همدان معادل یک سال بودجه، بدهی دارد

مالمیر با بیان اینکه هزینه اجرای هر برنامه ای در حوزه میراث فرهنگی باید بررسی شود،گفت: میراث فرهنگی استان همدان معادل یک سال بودجه خود، بدهی دارد که حاصل برگزاری جشنواره ها در گذشته است.

وی در ادامه یادآور شد: باید دید که برگزاری جشنواره های مختلف تا چه میزان برای استان آورده دارد و باید در این زمینه از توان بخش خصوصی استفاده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار داشت: به اعتقاد من برگزاری جشنواره ها فایده ای برای توسعه گردشگری استان ندارد.

وی با بیان اینکه با هماهنگی های به عمل آمده با استان خراسان رضوی، زمان و مکان برگزاری جشن جهانی شدن لالجین و مشهد برگزار خواهد شد، گفت: برگزاری این جشن در مردادماه پیش بینی شده است اما مکان برگزاری هنوز مشخص نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه هتل و مجموعه های اقامتی در لالجین برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است، یادآور شد: دو سرمایه گذار علاقمند به سرمایه گذاری در این منطقه بودند.

وی همچنین تصریح کرد: مشکلی در خصوص اسکان مسافران در لالجین آنچنان که باید وجود ندارد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن