Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری بهبود امکانات رفاهي غار عليصدر نيازمند ورود بخش خصوصي است

معاون استاندار همدان:
بهبود امکانات رفاهي غار عليصدر نيازمند ورود بخش خصوصي است

 

 

 

معاون عمراني استانداري همدان گفت:با وجود اينکه سال ها از غار تفريحي و گردشگري عليصدر بهره برداري شده است اما منطقه اطراف آن در شان بزرگترين برند گردشگري استان نبوده و بهبود اين امکانات نيازمند ورود بخش خصوصي است.

به گزارش "همدان نیوز"، محمود عراقي در کارگروه مديريت،حفاظت و بهره برداري پايدار از غارهاي استان همدان افزود:با سرمايه گذاري بخش خصوصي مي توان امکانات موجود را توسعه و جذب گردشگر در اين منطقه را افزايش داد.

وي ادامه داد:لازمه اين امر تعيين کامل حريم و عرصه غار از نظر حفاظتي است تا با تعيين کامل قوانين و ضوابط، توسعه امکانات ضربه اي به ماهيت اين غار آبي وارد نکند.

وي با بيان اينکه هنور اين حريم ها در اطراف غار عليصدر تعيين نشده است افزود: البته اين مطالعات به صورت جامع انجام شده اما فرآيند ثبت آن نهايي نشده است.

عراقي تصريح کرد:با مشخص کردن اين حريم هاي حفاظتي طرح توسعه منطقه اطراف غار عليصدر انجام خواهد شد چرا که غار عليصدر به عنوان يکي از اماکن مهم گردشگري بين المللي مي تواند در رونق بخشي به حوزه گردشگري تاثير بسزايي داشته باشد.

معاون عمراني استاندار همدان با اشاره به وضعيت غار سرابي به عنوان مهمترين غار استان بعد از غار عليصدر گفت:در اطراف اين غار مجوز معدني صادر شده است که در حال بررسي است که اگر فعاليت اين معدن در عرصه غار قرار داشته باشد اين مجوز باطل خواهد شد.

عراقي بيان کرد:به زودي حريم حفاظتي اين غار مشخص خواهد شد تا جلوي انجام هر اقدامي که در حريم اين غار قرار ندارد گرفته شود چرا که نمي توان با ادامه اشتباهات گذشته به اين اماکن ضربه وارد کرد.

وي با بيان اينکه غار سرابي سال 2001 توسط يک گروه آلماني نقشه برداري شده و اعلام شده است که اين غار مي تواند از غار عليصدر هم بزرگتر باشد گفت: اين غار يک غار نمايشي بوده و ورودي عمودي دارد و معدني که مجوز آن ثبت شده روي انشعابات اين غار قرار دارد در حاليکه در آئين نامه بهره برداري از معادن نيز فعاليت در محدوده غارها ممنوع است.

وي اظهار کرد:بايد براي نگهداري و حفاظت از اين غار نيز اقدام کرد چرا که اين غار مي تواند جزو غارهاي بزرگ استان به شمار برود.

عراقي عنوان کرد:ايجاد اشتغال و توسعه صنعت در استان را به شرطي مد نظر قرار داده ايم که ضربه اي به منابع طبيعي و محيط زيست استان نزند.

وي بيان کرد:در صورت طول دادن مطالعات تا بازنگري مجدد آن سال ها طول مي کشد لذا اميدواريم اين مطالعات با حداقل ضوابط براي تسريع بخشي بيشتر در کار با سرعت عمل بيشتر انجام و بازنگري آن به صورت سالانه با تعميق بخشي بيشتري انجام شود.

در اين کارگروه طرح جامع مطالعاتي غار عليصدر و غار سرابي مورد بررسي و مورد اعمال نظر کارشناسان منابع طبيعي،محيط زيست و ديوان محاسبات قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن