Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر ورزشی قضاوت سخت تر است یا نجات جان بیماران

قضاوت سخت تر است یا نجات جان بیماران

دکتر بیژن حیدری -جراح ارتوپد بیشتر از همه ما را به یاد داوری شهرآورد پایتخت می‌اندازد، او می‌گوید در حوزه ورزشی این سوال را از می‌پرسند که تفاوت قضاوت در ورزش و انجام عمل جراحی چیست؟

به گزارش "همدان نیوز"، نام دکتر بیژن حیدری - جراح ارتوپد بیمارستان بعثت و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان، بیشتر از همه ما را به یاد داوری هشتاد و پنجمین شهرآورد پایتخت می اندازد. اما او به رغم اینکه چهارشنبه هفته گذشته و همزمان با وقوع زلزله غرب کشور باید در آبادان بازی دو تیم صنعت نفت و پیکان را سوت می‌زد، با هماهنگی فدراسیون فوتبال و کمیته داوران، در بیمارستان بعثت همدان ماند و به خدمت رسانی به مصدومان زلزله غرب کشور پرداخت. براین اساس گفتگو با دکتر حیدری را در زیر بخوانید:

مختصری از خودتان بگویید

 دکتر بیژن حیدری هستم. به عنوان جراح ارتوپد در بیمارستان بعثت همدان و به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان فعالیت دارم. علاوه بر این، داور فوتبال و یکی از داوران الیت(نخبه) ایران در آسیا نیز هستم.

در خصوص عمل‌های جراحی تان برای مصدومان زلزله غرب کشور بگویید

فکر می‌کنم که باید همکاران ما که در کرمانشاه و سرپل ذهاب حضور داشتند، صحبت کنند اما در بیمارستان بعثت همدان هم همکاران ما از پزشکان و پرستاران تا مسئولان دانشگاه علوم پزشکی همدان، زحمات زیادی کشیدند و من هم به عنوان نماینده کوچکی از این دانشگاه و پزشکانی که به ارائه خدمات به مصدومان پرداختند، می توانم صحبت کنم اما همکاران پزشک و پرستار ما در مناطق زلزله زده حضور یافتند و صحنه های دلخراشی را دیدند و زحمات بیشتری نسبت به ما کشیدند و فشار بر روی آنها بیشتر از ما بود.

زمان زلزله کجا بودید؟

یکشنبه شب در بیمارستان بعثت همدان، به عنوان پزشک مقیم حضور داشتم و در همان ساعات ابتدایی اعلام کردند که خسارات جانی در این حادثه زیاد است و احتمال بحران وجود دارد و با اعلام ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی همدان، تمام پرسنل و کادر درمانی بیمارستان بعثت همدان که مرکز تروما است، به حالت آماده باش درآمدند و اعمال جراحی غیراورژانسی (الکتیو) روز دوشنبه لغو شد و بیماران غیراورژانسی، ترخیص شدند و 300 تخت بیمارستانی برای مصدومان اعزامی از استان کرمانشاه، آماده شد.

چند مصدوم به بیمارستان بعثت همدان، اعزام شد؟

از روز دوشنبه تاکنون، 125 مصدوم و بیمار از زلزله غرب کشور به بیمارستان بعثت همدان اعزام شدند و خدمات درمانی و تخصصی برای تمامی مصدومان و اعمال جراحی و اقدامات درمانی مورد نیاز برای آنها انجام شده است و شاید برای تعداد بسیار محدودی از مصدومان به دلیل فراهم نبودن شرایط، هنوز اعمال جراحی انجام نشده باشد و تمام همکاران ما در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی همدان و بیمارستان بعثت، تلاش خود را کردند تا بخشی از درد، رنج و دغدغه مصدومان و خانواده های آنها را کاهش دهند.

نظر شما در مورد بسیج مردمی برای کمک به مناطق زلزله زده چیست؟

خدا را شکر می کنیم که ترافیک سنگینی از نوع دوستی در کشور، به راه افتاده و استان همدان هم مانند مردم کشور، به کمک مناطق زلزله زده شتافتند. در همدان، برخی از هتل های 4 ستاره و مهمانسراها برای پذیرایی و خدمات رایگان از مصدومان زلزله غرب کشور، اعلام آمادگی کردند. در نزدیکی بیمارستان بعثت همدان، خوابگاهی متعلق به تربیت بدنی استان همدان وجود دارد که با تمام امکانات برای اسکان همراهان مصدومان این حادثه، آماده شد و بسیاری از مردم همدان می آمدند و می گفتند که همراهان مصدومان می توانند به منازل ما بیایند و یا می خواستند که به عنوان همراه، از مصدومان مراقبت کنند و این ها صحنه های قشنگی از اتحاد مردم است. دوست نداریم که در کشور حوادثی مانند زلزله رخ دهد اما نوعدوستی در ذات تمام مردم ایران وجود دارد و ما به نوعدوستی، شهرت داریم.

از چه زمانی در بیمارستان بعثت حضور داشتید؟

از روز یکشنبه تا صبح امروز در بیمارستان بعثت همدان حضور داشتم و فقط یک شب برای استراحت به منزل رفتم و بقیه روزها را در بیمارستان حاضر بودم و خیلی سخت است که در شرایط عادی، 5 یا 6 روز در بیمارستان حضور داشته باشید و اعمال جراحی را انجام دهید اما وقتی صحنه های نوعدوستی را از مردم می دیدیم، انرژی ما هم مضاعف می شد و هیچ خستگی احساس نمی کردیم و من شاید دو شبانه روز را نخوابیدم و فردای آن روز احساس نمی کردم که نخوابیده ام بلکه حس می کردم که استراحت کاملی داشته ام.

خدمات ارائه شده به مصدومان را چگونه ارزیابی می کنید؟

خدا را شکر مصدومان از خدمات درمانی ارائه شده، رضایت کامل داشتند و با توجه به ثبت اطلاعات و شماره های تماس مصدومان در بیمارستان بعثت همدان سعی کردیم که برای ویزیت های بعد از اعمال جراحی، ما به کرمانشاه یا سرپل ذهاب سفر کنیم زیرا انتقال یک مصدوم ارتوپدی و طی مسافت 300 کیلومتری از سرپل ذهاب تا همدان، بسیار دشوار است.

وزیر بهداشت هم دستور داده که هر هفته یک تیم درمانی از دانشگاه های علوم پزشکی به مناطق زلزله زده اعزام شوند

بله خوشبختانه دکتر هاشمی دستور داده که هر هفته یک تیم درمانی از دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مناطق زلزله زده اعزام شوند تا این خدمات به طور مستمر به مصدومان و مردم این مناطق ارائه شود و ما هم تصمیم گرفتیم که قبل از اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان بخواهد مکلف شود، یک روز در هفته آینده در یکی از مراکز درمانی کرمانشاه و سرپل ذهاب حضور داشته باشیم و اقدامات بعد از اعمال جراحی و ویزیت ها را آنجا انجام دهیم.

خودتان چند عمل جراحی انجام دادید؟

اگر بخواهیم دقیق و با جزییات بگویم، نمی توانم اما روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه به عنوان پزشک مقیم و روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه به عنوان کمک به همکاران در بیمارستان بعثت همدان حاضر شدم و بیش از نیمی از مصدومان، بیماران من بودند و برای بیش از یک سوم از آنها، اعمال جراحی را انجام دادم اما تمام همکاران ما در گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی همدان، خدمات بسیار زیادی داشتند و همه آنها برای ارائه خدمات و انجام اعمال جراحی حتی در روزهای غیرکاری، از همدیگر سبقت می گرفتند و خدا را شاکریم که از نظر ارائه خدمات به بیماران، هیچ مشکلی نداشتیم.

سوال آخر؛ قضاوت سخت تر است یا نجات جان بیماران؟

همیشه در حوزه ورزشی این سوال را از من پرسند که تفاوت قضاوت در یک مسابقه ورزشی و انجام عمل جراحی چیست که می‌گویم اشتباه در یک مسابقه ورزشی و عمل جراحی، ممکن است خیلی سخت تمام شود. در بازی شهرآورد پایتخت اگر در صدم ثانیه یک اشتباه کوچک کنید، ممکن است 40-30 میلیون نفر از مردم کشور و هواداران هر یک از این تیم‌ها را آزرده خاطر کنید و جان بیمار هم همین است که اگر یک لحظه اشتباه کنید، ممکن است سلامت او، برگشت ناپذیر باشد بنابراین اولین اشتباه در هر دو مورد، می‌تواند آخرین اشتباه باشد. در مورد قضاوت در مسابقه فوتبال، ممکن است فرصت‌های دیگری در آینده وجود داشته باشد اما در مورد بیمار، فرصتی برای جبران وجود نخواهد داشت و همیشه نهایت سعی خودم را می کنم که در مورد قضاوت در فوتبال و اعمال جراحی، با آمادگی کامل از نظر روحی و جسمی حاضر شوم./ تسنیم

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن