Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گفتگوی ویژه در سالهای اخیر کار مهمی در استان انجام نشده است

در سالهای اخیر کار مهمی در استان انجام نشده است

رییس سازمان بازرسی منطقه غرب کشور با اشاره به عملکرد نامناسب و ضعیف در سالهای پایانی دولت نهم و دولت دهم گفت: اتفاق مثبت و قابل اتکایی در حوزه های مختلف عمرانی و اشتغال در استان همدان شکل نگرفته است و  در سالهای اخیر کار قابل توجهی برای استان انجام نشده است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، اکبر عابدی در بازدید از دفتر "همدان نیوز" در خصوص مبحث انتخاب استاندار و اظهارات برخی نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص بیان کرد: با توجه به شائبه ها فعلا سکوت می کنم و در فرصت مناسب دیدگاه های خود را بیان خواهم کرد.

وی پیرامون عملکرد برخی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: برخی نمایندگان تنها به دنبال ابقاء مدیران مورد حمایت خود هستند و این روند وقت آنان را میگیرد و از رشد و توسعه استان غافل خواهند شد.

مدیر کل سازمان بازرسی استان همدان در خصوص عملکرد بازرسی استان در شش ماهه اول سال جاری بیان کرد: در شش ماه اول سال جاری در مجموع تعداد 312 مورد شکایت از سازمان ها و ادارات دولتی ثبت شده است که از این تعداد 197 مورد تایید و 115 شکایت رد شده است.

شهرداری‌ها پر شکایت ترین نهاد هستند

وی با بیان اینکه 92 شکایت به منظور بررسی به واحد رسیدگی به شکایات سازمان ها و ادارات فرستاده شده است، افزود: برای 105 مورد شکایت پرونده تشکیل شده و متخلفین نیز به مراجع ذی صلاح معرفی شده اند و در این راستا به نتایج خوبی رسیده‌ایم.

مدیر کل سازمان بازرسی استان همدان در خصوص شکایات از ادارات وسازمان های دولتی و میزان شکایات دراستان همدان اظهار داشت: در جمع بندی های بعمل آمده شهرداری های استان با 5/24 درصد پرشکایت ترین نهاد هستند و سیستم بانکی دولتی با 26 شکایت وارده، اداره راه و شهر سازی با 24 شکایت از سازمان ها و ادارات پر شکایت هستند.

عابدی با اعلام اینکه سازمان آموزش و پرورش با 7 درصد، جهاد کشاورزی و آب منطقه ای هر کدام با 5/4 درصد در جدول پر شکایت ترین ادارات دولتی استان قرار دارند، افزود: دانشگاه علوم پزشکی با 4 درصد و مجموعه دانشگاه بوعلی و دانشگاه پیام نور نیز با 8/3 درصد جزء نهادهای پر شکایت هستند.

وی در خصوص شکایت از نهادهای زیر مجموعه وزارت کشور نیز گفت: مجموعه استانداری، فرمانداری و بخشداری های استان نیز با 53/3 درصد در جدول ادارات پر شکایت قرار دارند.

استان همدان در حیطه امور اداری استان سالمی است

رییس سازمان بازرسی منطقه چهار کشور درباره وضعیت گزارشات بازرسی از نهادها و سازمان های اداری در منطقه غرب کشور نیز اظهار داشت: استان کرمانشاه با 40 درصد بیشترین گزارش ها را دارد و میزان گزارش بازرسی از دستگاه‌های دولتی در استان کردستان 19 درصد، ایلام 10 درصد، لرستان 8 درصد و قزوین 5 درصد است.

عابدی همچنین اعلام کرد: با توجه به شکایات و بررسی های بعمل آمده استان همدان و قزوین در حیطه سلامت اداری استان‌های سالمی هستند و محیط اداری نسبتا مناسبی را دارند و استان کرمانشاه نیز پر تخلفترین استان در منطقه غرب کشور است.

استخدام غیر قانونی آموزش و پرورش پیگیری و بررسی شد

وی در پاسخ به سوال وضعیت استخدام‌های غیر قانونی و بدون مجوز در وزارت آموزش و پرورش به کجا رسید و سازمان بازرسی این بحث را تا کجا پیگیری کرد، گفت: برخی استخداما ها استخدام در آموزش و پرورش استان بدون مجوز انجام شده بود و در حوزه استان همدان سازمان بازرسی استان بازرسی از این امر را انجام داده است و پرونده این تخلف را تشکیل داد و مدیران متخلف استان را به مراجع قانونی معرفی کرد و البته باید به این نکته توجه کرد که مبحث استخدام در وزارت آموزش و پرورش از سوی مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری شد و در زمان دولت دهم با حضور حاج بابایی وزیروقت آموزش و پرورش و توضیحات در این خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانع شدند و پرونده بسته شد.

عابدی درباره استخدام دانشگاه علوم پزشکی و شائبه‌هایی در این خصوص نیز عنوان کرد: هیات امنای دانشگاه‌ها اختیاراتی دارند و می توانند بر اساس این اختیارات مصوباتی را مبنی بر استخدام نیرو داشته باشند و چون گاهی اوقات از منایع دولتی استفاده نمی کنند می توانند از محل درآمدها هزینه کرده و نیروهایی را به طور موقت به کار گیرند.

پرونده انتصاب های فامیلی در دست پیگیری است

رییس سازمان بازرسی منطقه چهار کشور پیرامون احکام برخی مدیران برای اقوام خود بیان کرد: در ابتدا این نکته را باید در نظر گرفت که مدیر اختیاراتی را دارد اما بحث این است که از اختیارات قانونی سوء استفاده نشود و اگر سوء استفاده هایی انجام شود قطعا پیگیری خواهد شد و مدیر مربوطه باید پاسخگو باشد و سازمان بازرسی استان همدان در حال پیگیری پرونده ای در این خصوص می باشد.

عابدی درباره انتصابات فامیلی در برخی از ارگان ها و نهادها نیز خاطر نشان کرد: اینگونه بکار گیری ها و انتصاب اقوام موحب نگاه نامناسب جامعه به سیستم اداری می شود و باید جلوی این روند گرفته شود.

برخی از اعضا شورای شهر تلقی غلطی از حضور در شورا دارند

مدیر کل سازمان بازرسی استان همدان در خصوص ترکیب چهارمین شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: منتخبان مردم از حیث اینکه توسط مردم انتخاب شده اند همگی محترم هستند اما ترکیب این دوره از شورای اسلامی شهر همدان به نسبت با دوره قبل فنی‌تر و مناسب‌تر است و امیدواریم که این ترکیب بتواند انتظار مردم را برآورده کند.

عابدی با تاکید بر اینکه برخی از منتخبان مردم در شورای اسلامی شهرهای استان تلقی غلطی از حضور خود در شورای اسلامی شهر دارند، افزود: این تلقی غلط  که در برخی از شهرستانها نمود بیشتری دارد بر این منوال است که افراد احساس می کنند سفره‌ای پهن شده و باید حداکثر استفاده از این موقعیت را داشته باشند.

یوسفیان از نیروهای متخصص و با تجربه است

وی همچنین با اشاره به اینکه سازمان بازرسی بر عملکرد اعضای شورای اسلامی شهرها نظارت خواهد داشت، بیان کرد: انتظار سازمان بازرسی از اعضای شورای اسلامی به عنوان منتخبان مردم این است که نظارت مناسبی برعملکرد شهرداریها داشته باشند و دستگاه های نظارتی را در این مهم یاری کنند.

مدیرکل سازمان بازرسی استان همدان درباره انتخاب یوسفیان به عنوان شهردار همدان نیز اظهار داشت: یوسفیان از نیروهای متخصص و با تجربه شهرداری همدان بوده است که سابقه مناسبی را نیز دارد و ظرفیت خوبی را برای ارتقاء همدان دارد و البته این مهم به این معنی است که تمامی عوامل موثر در رشد شهر همدان به طور کاملا مناسب بکار گیری شوند و با هم همکاری نمایند.

عابدی در خصوص زمان معرفی یوسفیان به عنوان شهردار ازسوی شورای اسلامی شهر بیان کرد: چهارمین شورای اسلامی شهر همدان به طور رسمی کار خود را از 12 شهریور ماه و پس از مراسم تحلیف آغاز کرد و معرفی شهردار باید در این مقطع زمانی صورت می گرفت البته معرفی امیر رضا یوسفیان توسط اعضای شورای اسلامی در رسانه ها قبل از مراسم تحلیف ایرادی ندارد.

سوء استفاده از زمین‌های منابع طبیعی در همدان وجود دارد

وی در پاسخ به اینکه ورود سازمان بازرسی به مباحث زمین خواری و تغییر کابری چگونه بوده است، گفت: سوء استفاده از زمین‌های منابع طبیعی در برخی مناطق حاشیه شهر همدان و برخی شهرستانها وجود دارد که سازمان بازرسی استان با بازرسی های خود به این مباحث ورود پیدا کرده است.

عابدی ادامه داد: همچنین با حضور دادستان محترم و دستگاه قضایی استان، شورا حفاظت از بیت المال اقدامات بسیاری انجام  و نتایج خوبی حاصل شده است.

استفاده از بازرسان افتخاری از همدان آغاز شد

مدیر کل سازمان بازرسی استان همدان درباره بازرسان افتخاری نیز اظهار داشت: استفاده از بازرسان افتخاری در سازمان بازرسی برای اولین بار در کشور از همدان بر اساس و منطبق بر قانون آغاز شد  و استفاده از بازرسان افتخاری به منظور استفاده از ظرفیتهای مردمی برای توسعه نظارت همگانی و مبارزه با مفاسد و سوء جریان های اداری شکل گرفت.

عابدی با اشاره به ظرفیت محدود نیروی انسانی سازمان بازرسی بیان کرد: پس از استان همدان استفاده از بازرسان افتخاری در منطقه غرب کشور نیز انجام شد و در حال حاضر در تمام کشور از بازرسان افتخاری استفاده می شود و البته در کنار بازرسان افتخاری همکاری با تشکل های مردم نهاد و متخصص در امور مربوط و استفاده از دیدگاهها و نظریات تخصصی آنان کماکان ادامه دارد.

دولت نهم در ابتدا رویکرد ارزش مدارانه داشت

رییس سازمان بازرسی منطقه چهار کشور درباره عملکرد دولت نهم و دهم اظهار داشت: دولت نهم با رویکرد ارزشی وارد کار شد و رای مردم در آن هنگام به دلیل شعارهای آرمان گرایانه و عدالت طلبانه بود و دولت نهم در ابتدای فعالیت رفتارهای ارزش مدارانه ای داشت و بعد از گذشت دو سال نگرش دولت و عملکردش تا حدودی تغییر پیدا کرد.

عابدی با تاکید بر موفق‌تر بودن عملکرد دولت نهم به نسبت دولت دهم افزود: درباره فعالیت دولتهای نهم و دهم به جرات می‌توان گفت که در چند سال ابتدای دولت نهم نگاه ارزشی و قابل احترامی وجود داشت.

اقدامات موثر و ماندگاری در دولت دهم در همدان انجام نشد

معاون اسبق سیاسی و امنیتی استانداری همدان عنوان کرد: در اواخر دولت نهم و در دولت دهم شاهد اوضاع خوبی در همدان نبودیم و استان همدان به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

عابدی با بیان اینکه در سالهای ابتدای دولت نهم اقدامات خوبی در استان همدان انجام شد، بیان کرد: آن اقدامات شروع یک حرکت بود که خروجی های قابل لمس و مشهودی را نیزدر حوزه های مختلف فرهنگ، اشتغال و ورزش به دنبال داشت.

در برخی مقاطع دولت دهم شاهد سیر نزولی استان بودیم

وی با تاکید بر اینکه در سالهای اخیر استان همدان مسیر رو به صعود گذشته را دنبال نکرده است، گفت: در برخی مقاطع در سالهای دولت دهم حتی شاهد سیر نزولی و سقوط استان همدان نیز بوده‌ایم و این امر موجب شده است که استان همدان با جایگاه واقعی خود فاصله بسیاری پیدا کند و در این سالها فعالیتی بزرگ و ماندگار در استان انجام نشده است.

عابدی ادامه داد: در حوزه های مختلف عمرانی و اشتغال اتفاقی قابل اتکا در استان رخ نداده است و برای رسیدن به جایگاه واقعی استان همدان باید تلاشی مستمر و شبانه روزی صورت بگیرد و همین امر کار را برای دولت یازدهم سخت کرده است چرا که استان همدان نیاز به مدیرانی پر تلاش و پر انرژی و با انگیزه دارد که با تلاش خستگی ناپذیری، عقب ماندگی‌های استان را جبران نمایند.

همدان نیازمند استانداری با انگیزه و مورد وثوق و اعتماد مردم

این مدیر با تجربه و ارشد استان در خصوص مبحث انتخاب استاندار اظهار داشت: صرف نظر از پرداختن به گزینه ها و افراد،  استان همدان نیازمند استانداری است که استان را به خوبی بشناسد، ظرفیت مدیریتی و عملیاتی و اجرایی بالایی داشته باشد، برای پیشرفت استان انگیزه و انرژی داشته باشد، مورد وثوق و اعتماد مردم باشد و در حوزه افق های توسعه و پیشرفت استان تحولگرا باشد و ظریفیت و پتانسیل های جدیدی را به داشته های نیروی انسانی کارآمد استان اضافه کند.

عقب ماندگی‌های همدان جبران شود

عابدی با تاکید بر اینکه مدیر مورد اعتماد مردم ظرفیتهای بسیاری را در اختیار دارد، افزود: استان همدان نیازمند استانداری است که عقب ماندگی‌های پایتخت تاریخ و تمدن را جبران کند و بتواند از منابع محدود کمال استفاده را داشته باشد.

با تولید محتوا فرهنگ خودباوری را در جامعه نهادینه کنید

وی همچنین عمده نیاز استان همدان را در حال حاضر در حوزه فرهنگی دانست و بیان کرد: شما اهالی رسانه با تولید محتوای مناسب و با کیفیت باید فرهنگ خودباوری  و روحیه مطالبه گری را برای رشد و پیشرفت همه جانبه استان، میان اقشار مختلف از جمله افراد ذی نفوذ، مدیران و شهروندان استان نهادینه کنید و درونی شدن فرهنگ خود باوری و روحیه مطالبه گری قطعا موجب به دست آوردن رتبه واقعی استان خواهد شد و استان در جهت توسعه حرکت خواهد کرد.

نیروهای قوی مدیریتی از استان مهاجرت کرده‌اند

عابدی مهاجرت نیروی توانمند از استان را یکی از دلایل ضعیف شدن استان دانست و افزود: نیروهای قوی مدیریتی، اقتصادی و فرهنگی از استان مهاجرت کرده اند و افراد ضعیف تر غیر بومی جایگزین  شده اند و برخی مدیران بی کیفیت و ضعیف ظرفیت استان را اشغال می کنند و موجب عدم توسعه استان می شوند.

همدان نیوز به عنوان مرجع خبری شناخته شده است

وی همچنین با ارزیابی مثبت از فعالیت رسانه ای همدان نیوز و تاثیر گذاری این رسانه گفت: جای خوشحالی است که رسانه خصوصی همدان نیوز امروز به عنوان یک منبع و مرجع خبری در استان شناخته شده است و البته از ظرفیتهای موجود استفاده کنید و به سمت تولید محتوا بروید و هدف خود را رشد کیفیت و توسعه استان ترسیم کنید و هرچند برخی مواقع کار رسانه دیده نمی شود اما شما می توانید استان را به سمت توسعه و پیشرفت هدایت کنید.

مسئولان سهم استان از بودجه ملی را بگیرند

عابدی همچنین معتقد است، مسئولان استان با تلاش و گرفتن سهم استان از بودجه ملی می توانند نقش عمده ای در توسعه استان ایفا کنند.

ترکیب کابینه یازدهم خوب است

رییس سازمان بازرسی منطقه چهار کشور درباره ترکیب کابینه دولت یازدهم خاطر نشان کرد: ترکیب به نسبت خوبی چیده شده است و دولت یازدهم به دلیل اولویت مباحث اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی در سطح جامعه از نیروهای متخصص در حوزه اقتصاد در ترکیب کابینه استفاده کرده و رسالت سنگینی را برعهده دارد و امیدواریم با تلاش و همت مضاعف و به فضل پروردگار در انجام وظیفه و رسالت خود موفق عمل کند.

رویکرد مناسبی در عرصه دیپلماسی اتخاذ شده است

عابدی در خصوص رویکرد دولت در حوزه دیپلماسی خارجی اظهار داشت: نظام رویکرد خوبی را اتخاذ کرده است و نقش رییس جمهور در این مهم شاخص و تاثیر گذار است و به حمد خداوند متعال جواب خوبی را نیز گرفتیم.

وی در پایان در خصوص نرمش قهرمانانه نیز توضیح داد: نرمش قهرمانانه  در فرمایشات مقام معظم رهبری در مقابل سازش ذلیلانه است و نرمش قهرمانانه با حفظ مواضع اصولی و در چارچوب ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و نظام صورت می گیرد.