Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی دانش آموزان می توانند پلیس آب باشند

دانش آموزان می توانند پلیس آب باشند

مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان گفت: دانش آموزان می توانند " پلیس آب" باشند، مبلغ صرفه جویی بوده و فرهنگ مصرف درست آب را در خانواده ها تبلیغ کنند و درباره اسراف آب محبت آمیز تذکر دهند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، غلامرضا فریدونی چهارشنبه یکم تیرماه در اختتامیه سومین دوره طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) بیان کرد: ۶۳ مرتبه کلمه "ماء" در آیات متفاوت در قرآن آمده و خداوند از نشانه های قدرت خود را نزول آب معرفی کرده است.

وی افزود: اهمیت استفاده و صرفه جویی آب مطلبی نیست که بخواهیم آن را تشریح کنیم و این موضوع از بدیهیات است هر فرد عاقل، بدون استدلال و حدیث و آیه متوجه آن خواهد بود.

فریدونی اضافه کرد: در ۳۰ سال گذشته هر سال نیم متر حوزه‌های آبی افت داشته اما در دو سال اخیر، هفت و نیم متر افت ثبت شده است، اینکه گفته می شود جنگ آینده دنیا جنگ آب است، درست بوده و در ۳۰ سال آینده خشکسالی مطلق خواهد بود.

وی اضافه کرد: ۱95 کشور در دنیا وجود دارد که ایران ۱۳۱ اُمین کشور از نظر منابع آبی است متوسط بارندگی ایران یک چهارم دنیاست. اگر نتوانیم‌منابع آب را مدیریت کنیم با مشکل جدی مواجه می شویم کشورهایی کشت محصولات زیاد آب بر را ممنوع کرده‌اند.

فریدونی یادآور شد: به فرموده قرآن کریم، اسراف کاران برادران شیطان هستند و ما متاسفانه شاهد اسراف زیادی در کشور هستیم، بهتر است برای ادارات، اماکن عمومی ، مساجد و ... شیر آب پدالی یا چشمی تعبیه شود تا هدر رفت نداشته باشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: اگر روند افت آبهای زیر زمینی تصاعدی شود بسیار خطرناک است ، آنچه در این طرح پیگیری می شود صرفه جویی در مصرف آب خانگی بوده در حالیکه بیشترین مصرف آب در کشاورزی و صنعت است.

محمود نقوی افزود: گستره آموزش در طرح داناب شامل ۱۰ درصد دانش آموزان استان است و در دوره‌های بعدی طرح باید موارد جدی تری آموزش داده شود.

وی همچنین گفت: در سالهای گذشته کشت جایگزین در استان مورد توجه بوده، کاشت هندوانه، خیار، سیب زمینی و یونجه توجیه ندارد و کشت جایگزین گلخانه ای باید داشته باشیم.

نقوی با اشاره به بحرانی بودن مسئله آب در استان بیان کرد: در مدارس زمانی شیرهای پدالی مطرح شد اما پیگیری نشد، این شیرها برای صرفه جویی آب اثرگذار است.

وی با بیان اینکه باید نگاه همه جانبه به امکانات و نعمات اطراف خود داشته باشیم، اظهار کرد: ساخت خانه بر اساس استفاده از انرژی های طبیعی نیست، در نوسازی مدارس و اماکن آموزش و پرورش هم بهره گیری از نور آفتاب در احداث سالنها و فضاهای آموزشی مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

نقوی تصریح کرد: دامداری در روستاها باید به گونه ای باشد که تا ۴۵ روز بعد از عید چرای دام در مراتع انجام نشود تا پوشش گیاهی آسیب نبیند، برای جلوگیری از تشکیل سیل نیز نوع شخم زدن کشاورزان باید مورد توجه قرار گیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن