Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی درخواست زایمان در منزل افزایش یافت

درخواست زایمان در منزل افزایش یافت

یک کارشناس زنان، زایمان و مامایی گفت: ترس از کرونا سبب شده بسیاری از مادران باردار درخواست زایمان در منزل به کمک مامای همراه را داشته باشند.

به گزارش "همدان‌نیوز"، فاطمه حمیدی به نگرانی های مادران باردار در اپیدمی کرونا اشاره و بیان کرد: یک پزشک وظیفه دارد تا انتهای بارداری برای مادر باردار آرامش خیالی را فراهم کند که بتواند دوران بارداری خود را به سلامت طی کند.
وی با بیان اینکه در دوران بارداری سیستم ایمنی و تنفسی فرد ضعیف تر می شود، اظهار کرد: پس مادران باردار نسبت به دیگر افراد جامعه در معرض خطر بیشتر و آسیب پذیری بیشتری نسبت به سایر افراد جامعه در اپیدمی کرونا است پس در نخستین گام باید آرامش خود را حفظ کنند چراکه استرس خود سبب تضعیف سیستم ایمنی و بی اشتهایی خواهد شد که مشکلات عدیده ای برای مادر و جنین ایجاد می کند.
حمیدی داشتن مهارت کافی برای ایجاد ارتباط و حمایت روانی مادر باردار را یکی از مهمترین وظایف پزشک معالج او پس از داشتن علم و تخصص دانست و تصریح کرد: پس علاوه بر مادر باردار که باید دستورالعمل های بهداشتی به ویژه عدم شرکت در تجمعات و دورهمی های خانوادگی را رعایت کند، پزشک نیز وظیفه دارد حس خوب و انرژی مثبت به مادر القاء کند تا از نگرانی های او بکاهد و در نتیجه مادر بتواند دوره بارداری خود را به سلامت طی کند.
وی با بیان اینکه بخشی از استرس مادر باردار در دوران بارداری ناآگاهی خانواده و به ویژه همسر او است، گفت: مرد نقش بسیار مهمی در ایجاد محیطی آرام برای مادر باردار ایفا می کند و می تواند در دوران بارداری همسرش با مشورت پزشک معالج، محیط آرام و امن را برای همسرش در منزل ایجاد کرده و از استرس او به ویژه در دوران اپیدمی کرونا بکاهد.
تمایل به تأخیر در باردار شدن به علت ترس از کرونا
حمیدی با اشاره به مراجعه زنانی که به علت ترس از ابتلای خود یا جنین به کرونا، تمایل دارند بارداری خود را به تأخیر انداخته و به پس از اتمام اپیدمی کرونا موکول کنند، بیان کرد: در این موارد باید شرایطی از قبیل سن، بیماری های زمینه ای مانند تیروئید، فشارخون، مشکلات ستون مهره ها، دیابت، چاقی و یا داشتن سابقه بارداری ناموفق را در مادر سنجید و اگر فرد مبتلا به این بیماری های زمینه ای نبوده و یا سن او بالای ۳۲ سال باشد توصیه ما این است که بارداری را به تعویق نیندازد و بدون استرس و با رعایت پروتکل های بهداشتی می تواند دوره بارداری خود را به سلامت طی کند.
وی با بیان اینکه تاکنون علت علمی مبنی بر انتقال بیماری کرونا از مادر به جنین گزارش نشده است، پس در این مورد مادران نگرانی نداشته باشند، افزود: از طرفی با توجه به اینکه در صورت ابتلای مادر در دوران بارداری به برخی بیماری ها توصیه می شود برای جلوگیری از انتقال بیماری به جنین زایمان به صورت سزارین انجام شود اما در مورد بیماری کرونا این گونه نیست یعنی تاکنون علت علمی مبنی بر انتقال این بیماری هنگام زایمان وجود نداشته و نوع زایمان به تشخیص پزشک معالج و وضعیت جسمی مادر بستگی دارد و به بیماری کرونا مرتبط نیست.
این کارشناس زنان، زایمان و مامایی با بیان اینکه ترس از کرونا سبب شده بسیاری از مادران باردار درخواست زایمان در منزل به کمک مامای همراه را داشته باشند، تصریح کرد: به طور حتم زایمان در بیمارستان به علت شرایط استریل و ارائه خدمات ریسک کمتری خواهد داشت اما برای مادرانی که استرس زیادی برای حضور در بیمارستان داشتند، زایمان در منزل را به شرط تشخیص پزشک معالج و عدم هر گونه بیماری زمینه ای مادر، به کمک مامای همراه و به صورت طبیعی را منع نمی کنیم.
حمیدی به مادرانی که در دوران شیردهی به کرونا مبتلا می شوند، توصیه کرد که شیردهی خود را با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مانند شستن دست ها و استفاده از ماسک ادامه دهند و یادآور شد: به مادرانی که در دوران بارداری مبتلا به کرونا می شوند رعایت همان مواردی که برای افراد عادی وجود دارد را توصیه می کنیم؛ یعنی مصرف فراوان مایعات و استفاده از بخور در منزل به طوریکه سیستم تنفسی خود را به صورت مداوم مرطوب نگهدارند.

مادران باردار مبتلا به کرونا از دمنوش ها استفاده نکنند
وی خاطرنشان کرد: مادر بارداری که به کرونا مبتلا شده باید از فشارسنج برای کنترل مداوم فشارخون و اکسیمتر برای کنترل میزان اکسیژن خون استفاده کند همچنین توصیه می شود از غذاهای کم حجم و مقوی استفاده کنند و خوردن ویتامین C و D۳ را فراموش نکنند.
حمیدی به ایجاد مشکلات گوارشی به علت بارداری اشاره و خاطرنشان کرد: ابتلا به کرونا نیز سبب تشدید مشکلات گوارشی در مادران باردار می شود و توصیه ما استفاده از غذاهای زود هضم و کم حجم و پرهیز از غذاهای پرادویه و تند است که خود سبب تحریک معده خواهد شد.
وی ادامه داد: مادران باردار باید از خوردن دمنوش ها که به افراد مبتلا به کرونا توصیه می شود، خورداری کنند، فقط می توانند از دارچین، هل و یا زنجبیل به مقدار بسیار کم در چای استفاده کنند و در صورت استفاده از عسل، حتماً عسل پاستوریزه مصرف کنند.
این کارشناس زنان، زایمان و مامایی در پایان توصیه کرد: افراد مبتلا به کرونا و به ویژه مادران باردار از حمام آب گرم که سبب اُفت سطح اکسیژن و تحریک دستگاه تنفسی می شود، خودداری کنند./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن