Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی سنجش فشار خون بیش از 51 درصد جمعیت همدان

سنجش فشار خون بیش از 51 درصد جمعیت همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا با اشاره به جمعیت 850 هزار نفری جامعه هدف در پایش فشارخون استان گفت: 51درصد جامعه مذکور در این سنجش، مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا، رشید حیدری مقدم در نشستی که با اصحاب رسانه داشت ضمن تأکید بر لزوم تغییر سبک زندگی مردم در جهت ارتقای سطح سلامت، اظهار داشت: رفتارهای بهداشتی در طی زمان شکل می‌گیرد به همین علت همکاری اصحاب رسانه نقش بسیار مهمی در فرهنگسازی رفتارهای سلامت بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: طبق تحقیقات مرکز آمار کشور بیش از 95 درصد جامعه نسبت به گذشته خود شرایط بهتری دارند بنابراین وظیفه داریم این ارتقای کیفیت را گزارش داده و برجسته کنیم به عنوان مثال، در 18 سال گذشته حتی یک مورد فلج اطفال نداشته‌ایم و این به دلیل توانمندتر شدن حوزه بهداشت است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا همچنین به اثرات طذح تحول سلامت در بهبود زیرساخت‌های سلامت جامعه اشاره و بیان کرد: 500 پروژه عمرانی استان، ورود تجهیزات پیشرفته ، سی تی اسکن‌ها، رادیولوژی ها، سی تی آنژیو و مرکز جامع سرطان غرب کشور همه از نتایج طرح تحول سلامت هستند. 

وی از خیّرین برای به پایان رساندن روند احداث مرکز جامع سرطان درخواست حمایت کرده و افزود: دانشگاه صنعتی همدان و مرکز جامع سرطان با محوریت و حمایت بنیاد فرشچیان احداث شد که اقداماتی بسیار ارزنده هستند.

حیدری مقدم در ادامه بر ازوم تمرکز بر حوزه بهداشت تأکید و تبیین کرد: در طرح تحول سلامت زیرساخت ها به حد قابل قبول رسیده اما باید بر حوزه بهداشت تمرکز و انرژی بیشتری داشته باشیم تا ورودی بیمارستان‌ها را کاهش دهیم.

وی همچنین بر لزوم مشارکت رسانه‌ها در تغییر سبک زندگی و کاهش اثرات بیماری‌هایی نظیر فشارخون بالا تأکید کرد و افزود: در کمپین ملی فشارخون کلیه افراد بالای 30 سال، کلیه مادران باردار و بیماران کلیوی از 17 خرداد تا 15 تیرماه فاز عملیاتی برای 40 میلیون نفر مدنظر قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا ادامه داد: 850 هزار نفر در استان در این جامعه هدف قرار می‌گیرند که 320 هزار نفر جامعه روستایی و 530 هزار نفر جمعیت شهری هستند و تا دیروز در سنجش این جامعه هدف از مرز 51 درصد عبور کردیم.

وی تصریح کرد: در ابتلا به فشارخون، کمتر از سایر استان‌‌ها هستیم اما افراد مستعد فشارخون  در رتبه قابل توجهی قرار دارد و بالاترین میزان در ابتلا به فشارخون شهرستان نهاوند است.

حیدری مقدم با بیان اینکه کل هزینه پایش فشارخون طبق اعلام وزیر بهداشت معادل 12 تخت آی سی یو می‌باشد به تشریح وضعیت سنجش فشارخون در استان پرداخت و گفت: آخرین وضعیت در استان از نظر پوشش سنجش فشارخون،  فامنین73 درصد، رزن بیش از 67 درصد، کبودراهنگ 65درصد، تویسرکان 61درصد، بهار 60.5 درصد، ملایر 56.3درصد، نهاوند 47درصد، همدان 41درصد و گلوبال استان 51.6 است

وی در ادامه بیان کرد: میانگین مصرف نمک در کشور 12 گرم برای هر فرد است که اگر 3 گرم از غذای هر فرد کاسته شود بین 30 تا 50 درصد سکته‌‌ها کاهش خواهد یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با اشاره به اینکه 570 خانه بهداشت و بیش از 200 مرکز درمانی داریم که همه در عرصه اطلاع‌رسانی در کمپین فشارخون فعال هستند گفت: فشارخون افراد پس از سنجش در سامانه سیب ثبت خواهد شد تا در روند سلامتی فرد ارزیابی شود البته چون فشار  23 روی 13 فشارخون بدخیم است اگر کسی مبتلا باشد در لحظه برای درمان و بستری شدن پیگیری می‌کنیم.

وی متذکر شد: پیشرفته ترین کشورهای جهان مثل آمریکا هم فشارخون بالاتری از ما دارند اما تلاش ما بر این است که روی جامعه تاثیر بگذاریم و عادات بد غذایی و سبک زندگی را تغییر دهیم.

حیدری مقدم در پاسخ به پرسشی درخصوص انواع نمک های موجود در بازار گفت: باب تجاری برخی داروها باعث شیوع آن شده است مثل نمک دریایی اما در مجموع نمک مورد تایید ما نمکی است که از فیلترهای وزارت بهداشت عبور کرده و عرضه در مراکز قابل قبول انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 75 درصد مسئولیت سلامت جامعه خارج از حوزه بهداشت است بر این اساس کارگروهی در مراجع ذی‌ربط و استانداری وجود دارد که دیگر دستگاه‌ها را در حوزه سلامت ملزم به اجرای دستورالعمل‌هایی کرده و سند جامع سلامت استان و سند توسعه وظیفه کلیه دستگاه‌ها را در حوزه سلامت معین کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا از راه‌اندازی دانشکده طب سنتی در ساختمان بدیع‌الحکما خبر داد و افزود: در این مجموعه پزشک طب سنتی نیز فعال است و دانشگاه با این رشته از طب همراه است اما با عناوینی مثل که چارچوب علمی ندارد و عوام فریبانه است مقابله می کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه هر که خود را از آموزش بی نیاز ببیند محکوم به فنا خواهد بود عنوان کرد: هر علمی در دنیا هر 3 سال معادل عمر خود رشد می کند و از آنجا که نیازمند مشارکت همه در رسانه و غیر رسانه در بروزرسانی و رشد رو به جلو هستیم خود را از آموزش بی نیاز نمی‌بینیم بنابراین پذیرای تجارب همه هستیم.

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار اولویت‌های برنامه مدون کاری خود را تشریح کرده و گفت: اتمام پروژه‌‌های بهداشتی و درمانی و مرکز جامع سرطان در حوزه عمرانی، ارتقای جایگاه دانشگاه در همه بخش‌ها (درون بخشی و برون بخشی) و بین‌المللی کردن دانشگاه در حوزه آموزشی مهمترین اولویت هستند.

حیدری مقدم افزود: در حال حاضر 90 دانشجوی خارجی داریم و تلاش می‌کنیم به سمت دانشگاه نسل سومی شدن پیش رویم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن