Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی شیوع تب مالت در همدان/هیچ داروی لاغری در دنیا وجود ندارد

شیوع تب مالت در همدان/هیچ داروی لاغری در دنیا وجود ندارد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان با اشاره به اینکه 60 درصد مبتلایان به فشارخون بالا از مشکل خود آگاهی ندارند گفت: تنها 19 درصد مبتلایان به فشارخون، کنترل و درمان انجام می‌دهند.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا، رشید حیدری مقدم در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استانداری همدان پیرامون موضوع تب مالت که در دستور کار این جلسه مورد بررسی قرار گرفته‌بود اظهار داشت: نهاوند و اسدآباد و دغدغه های جدی در تب مالت دارند و این بیماری در استان در حال شیوع است.

وی تصریح کرد: در سال 96، 928 مورد تب مالت گزارش شد که در سال 97 به یک هزار و 200 مورد رسیده است و این آمار بیانگر آن است که موارد بروز تب مالت در همدان به نسبت سال 96 حدود 33 درصد رشد داشته است.

معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه با ابزار و تجهیزات امروز نمی‌توانیم به جنگ مسائل و مشکلات فردا برویم عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های مهمی که امروز در دنیا وجود دارد بیماری‌های غیرواگیر است.

وی در ادامه به برنامه‌ریزی و آغاز اجرای بسیج ملی فشارخون اشاره و اظهار کرد: در سال 2017 حدود 10 میلیون مرگ در اثر فشارخون در جهان رقم خورده و بررسی‌ها نشان می دهد در کشور ما یک سوم افراد بالای 30 سال فشارخون دارند اما تنها 19 درصد کنترل انجام می‌دهند زیرا 60درصد این افراد از بیماری خود بی اطلاع هستند.

حیدری مقدم تشریح کرد: از سال 1990 تا 2016 حدود 3 برابر ابتلا به فشارخون در کشور افزایش یافته است و در سال 2017 نزدیک به 100 هزار نفر در اثر فشار خون فوت شدند.

وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به فشار خون که در این طرح شناسایی می‌شوند حدود 2میلیون نفر برآورد شده‌است اضافه کرد: در استان همدان باید 855 هزار نفر در این طرح ارزیابی فشارخون داشته باشند که 540 هزار نفر جمعیت شهری هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه ادامه داد: فشارخون افراد در این طرح در سامانه سیب به ثبت خواهد رسید، 98درصد اطلاعات جمعیتی استان در سامانه سیب وارد شده است و تنها در شهرستان‌های همدان و ملایر ثبت در سامانه کمتر بوده است. 

وی تغییر سبک زندگی و افزایش سطح تحرک افراد را از جمله راهکارهای مهم پیشگیری از ابتلا به فشارخون برشمرد و افزود: اگر 3 درصد مصرف نمک را در سفره روزانه خانوار را کم کنیم 30 درصد مرگ و میر در اثر ابتلا به فشار خون کاهش می یابد.

حیدری مقدم ادامه داد: اطلاع رسانی این طرح از 27 اردیبهشت تا 17 خرداد منظور شده و از 17 خرداد تا 15 تیرماه اجرای طرح در دستور کار قرار دارد که بیماران کلیوی و مادران باردار بدون محدودیت سنی مشمول طرح هستند.

وی دو روش مراجعه حضوری و غیرحضوری مجاری اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: تأمین زیرساخت ها و  ارائه آموزش ها انجام شده و مراکز سلامت، تیم های سیار، خانه‌های بهداشت و ... آماده اجرای طرح شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود حذف غذاهای فست فودی را الزام زندگی سالم و عدم ابتلا به فشارخون دانست و متذکر شد: پیتزا، سوسیس و کالباس صنعتی، انواع نوشیدنی های گازدار، روغن مارگارین، انواع شیرینی‌های چرب، لوازم آرایشی به‌ویژه لاغرکننده‌ها، دخانیات و... بر فشار خون تاثیر دارند.

وی همچنین تبیین کرد: هیچ داروی لاغر در دنیا وجود ندارد و کلیه داروهایی که با این عنوان عرضه می‌شوند غیرمؤثر، مضر و از عوامل بالا برنده فشارخون هستند بنابراین لازم است این قبیل کالاها و هر کالای مرتبط با حوزه سلامت باید به دانشگاه علوم پزشکی ارجاع داده شود تا مجوز تبلیغ بگیرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن