Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی هزینه داروی 170 بیمار خاص؛ 20 میلیارد

هزینه داروی 170 بیمار خاص؛ 20 میلیارد

رییس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت داروی کره‌ای وارداتی برای بیماران مبتلا به "گوشه"، تقریبا نصف قیمت نوع آمریکایی آن است و پس از حصول اطمینان از اثربخشی و کیفیت شرایط تولید آن، به کشور وارد شده است و نوع آمریکایی آن ارجحیتی به نوع کره‌ای ندارد.

به گزارش " همدان نیوز"،  دکتر رسول دیناروند در این باره گفت: متاسفانه حدود 170 بیمار متابولیک گوشه در کشور داریم که برای این بیماران، دارویی آمریکایی با برند Trezain وارد کشور می شود. قیمت این دارو بسیار بالاست و به طور میانگین سالانه 300 میلیون تومان هزینه دارو برای هر بیمار است.

وی با بیان این که چند سال است که نوع ژنریک این دارو توسط شرکت کره‌ای تولید شده است و در کره و چند کشور دیگر هم مصرف می شود، گفت: این دارو به ایران نیز وارد شده است و مراحل ثبت و کنترل آن انجام شده و بازرسین وزارت بهداشت از محل کارخانه تولید آن بازدید کرده اند.

دیناروند با تاکید بر این که این دارو تاییدیه نهایی را گرفته است، گفت: وقتی دارویی در ایران ثبت شد، طبیعتا اجازه مصرف خواهد داشت؛ به خصوص این که هزینه آن را نیز دولت پرداخت می‌کند.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت داروی کره‌ای وارد شده، تقریبا نصف قیمت نوع آمریکایی آن است و پس از حصول اطمینان از اثربخشی و کیفیت شرایط تولید آن به کشور وارد شده است و نوع آمریکایی آن ارجحیتی به نوع کره‌ای ندارد. اینچنین نیست که این دارو یک شبه کشف شده باشد، بلکه از سال 92 پیگیری ثبت آن در ایران شروع شده و در سال 94 نهایی و در سال 95 نیز وارد بازار دارویی کشور شده است.

دیناروند گفت: با توجه به سیاست‌های صرفه جویی در هزینه‌ها نمی‌توانیم اکتفا به ورود داروی گران قیمت کنیم، ضمن این که داروی اصلی نیز از بازار دارویی به طور کامل حذف نشده است، ولی انتظارمان از پزشکانی که این دارو را تجویز و بیمارانی که آن را مصرف می کنند این است که به دستگاه‌های نظارتی کشور اطمینان داشته باشند؛ چرا که درمان موثر بیماران برای ما مهم است و با اطمینان خاطر آن را مصرف کنند و راضی به هدر رفتن بیت المال برای ورود دارویی که ارجحیتی نسبت به داروی جدید ندارد، نشوند.

بنابر اعلام وب‌دا، دیناروند یادآور شد: مصرف این دارو با برند اصلی آمریکایی حدود 20 میلیارد تومان هزینه اضافی برای 170 بیمار "گوشه" در کشور دارد و از سویی دیگر ما با جایگزین کردن این دارو با برند اصلی حدود 6 میلیون یورو صرفه جویی ارزی خواهیم داشت و ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم.

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: فشارها و سر و صداهایی که برای ورود برند اصلی داروست فقط از سوی بیماران و پزشکان نیست، بلکه شرکت‌هایی که وارد کننده اصلی دارو هستند، اینگونه فشارها را وارد می‌کنند و متاسفانه گاهی با ارایه اطلاعات نادرست به بیماران مبنی بر بی‌اثر بودن داروی جدید، بیماران را دچار نگرانی می‌کنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن