Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی مراقب تغذیه خود در نوروز باشید

مراقب تغذیه خود در نوروز باشید

یک کارشناس تغذیه در همدان نسبت به مصرف برخی مواد غذایی در ایام نوروز هشدار داد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، آرزو کاوه ای اظهار کرد: با توجه به ایام نوروز در الگوی غذایی خانواده ها تغییراتی ایجاد می شود که امسال نسبت به سالهای گذشته به علت پاندمی کرونا توصیه می شود، خانواده ها به صورت تلفنی سال نو را به اقوام خود تبریک بگویند و در خانه بمانند.

وی ادامه داد:  در ایام تعطیلات نوروز افراد کم تحرک می شوند و ممکن است شب ها دیرتر بخوابند و به همان ترتیب صبح دیرتر بیدار شوند بنابراین توصیه می شود وعده های اصلی غذایی را از دست ندهند و صبحانه که مهمترین وعده غذایی برای سلامتی افراد محسوب می شود به موقع صرف شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه در ایام نوروز خوردن شیرینی و شکلات بیشتر است و به عنوان میان وعده از آن استفاده می شود، تصریح کرد: افراد بهتر است از وعده های غذایی کم چرب استفاده کنند تا دچار چاقی و اضافه وزن نشوند. همچنین  بهتر است از خوردن شیرینی خودداری کنید و میوه های خشک را جایگزین خرید شیرینی و شکلات کنید.

وی تاکید کرد: میوه های خشک کالری بالاتری نسبت به میوه های تازه دارند همچنین باید در مصرف میوه های خشک، میزان مصرف را رعایت کنیم.
وی ادامه داد: خانواده ها در ایام نوروز باید از روغن کمتری استفاده کنند و مصرف غذاهای سرخ کردنی را کاهش دهند.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه کودکان ذائقه بیشتری به مصرف شیرینی جات دارند، اظهار کرد: خانواده ها باید به کودکان خود توجه کنند و به اندازه اجازه مصرف مواد پر چرب دهند چرا که عدم توجه به این مهم باعث بروز چاقی و اضافه وزن می شود.

وی با بیان اینکه عدم رعایت رژیم غذایی مناسب، علاوه بر چاقی و اضافه وزن باعث بروز دیابت و چربی خون بالا می شود، خاطرنشان کرد: این افراد در صورت عدم توجه به سلامتیشان، زمینه بروز بیماری های مختلف برای آنها فراهم می شود.

کاوه ای با بیان اینکه بهتر است آجیل نوروز را به صورت خام خریداری کنند، گفت: بری اینکه آجیل کم نمک تر باشد، بهتر است آجیل به صورت خام خریداری و در نهایت در منزل بو داده شود که نمک کمتری داشته باشد.

وی به اهمیت نوع وعده غذایی در ایام نوروز اشاره کرد و گفت : در ایام نوروز بهتر است از وعده های غذایی مانند سوپ، آش و غذاهای آبکی استفاده شود همچنین میزان مصرف آب افزایش یابد.

کاوه ای با بیان اینکه در ایام نوروز افراد کم تحرک تر می شوند، تاکید کرد: به علت کم تحرکی در ایام نوروز توصیه می شود افراد روزی هشت لیوان آب بنوشند تا از یبوست جلوگیری شود، همچنین در صورت امکان با رعایت پروتکل های بهداشتی در مکان های خلوت به همراه خانواده اقدام به پیاده روی کنند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: در صورتیکه شرایط پیاده روی ندارند، در منزل حرکات کششی و نرمشی انجام دهند تا علاوه بر جلوگیری از یبوست ازچاقی و اضافه وزن در آنها جلوگیری شود.

وی به مضرات مصرف نوشابه اشاره کرد و افزود: همچنین بهتر است افراد دوغ را جایگزین  نوشابه کنند ،چرا که کالری نوشابه بسیار بالا است، همچنین از مصرف آبمیوه های صنعتی خودداری کنند.

کاوه ای گفت: خانواده ها بهتر است غذاها را به صورت آبپز، کبابی و یا بخارپز مصرف کرده، همچنین در صورت امکان از غذاهای مخلوط با سبزیجات استفاده کنند تا از ابتلا به چاقی و اضافه وزن جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه نوع شیرینی در ایام نوروز در سایز کوچکتری در قنادی ها به فروش می رسد، یادآور شد: کوچک بودن سایز شیرینی ها در ایام نوروز یکی از کارهای خوبی است، که قنادی ها انجام می دهند که توصیه می شود خانواده ها شیرینی های سایز کوچک و بدون خامه خریداری کنند.
کاوه ای بر اهمیت دریافت ویتامین های طبیعی از طریق مواد غذایی به بدن اشاره کرد و گفت: افراد زیر 60 سال به طور طبیعی ویتامین های مورد نیاز بدنشان از طریق مواد غذایی دریافت می شود و استفاده از مکمل ها و ویتامین هایی که به صورت قرص و شربت در داروخانه ها موجود است، توصیه نمی شود.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مردم استان همدان به طور طبیعی به علت وضعیت جغرافیایی استان ، ممکن است سطح ویتامینD بدنشان پایین باشد، اظهار کرد: در صورت نیاز و با تجویز پزشک معالج افراد مجاز به مصرف مکمل ویتامین D با دوز 50 هزار واحدی در هر ماه هستند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن