Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی این توصیه‌ها را جدی بگیرید تا سرما نخورید

این توصیه‌ها را جدی بگیرید تا سرما نخورید

به عقیده کارشناسان، داشتن پوشش مناسب، پرهیز از خوردن غذاهای رایج در فصل تابستان و خوردن شلغم از راهکارهای مهم برای مصون ماندن از سرماخوردگی در فصل‌های پاییز و زمستان است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، شرایط زندگی امروزی جامعه به گونه ای است که مردم متناسب با تغییر فصل های سال نسبت به تغییر سبک زندگی اهتمام نکرده و این موضوع به فراموشی سپرده شده است.
توسعه امکانات از جمله وسایل سرمایشی، گرمایشی، حمل و نقلی و فاصله گرفتن از طبیعت در این امر موثر بوده است همچنین هم اینک محصولات متنوع و خارج از فصل با کمک تکنولوژی روز در دسترس مردم قرار گرفته است با این اوصاف شرایط کنونی امکان حفظ تندرستی را دشوار کرده است. 
در گذشته مردم به طور طبیعی با تغییر در دمای هوا مجبور بودند برای حفظ تعادل دمایی تغییراتی در پوشش، مسکن و استفاده از وسایل ساده گرمایشی و سرمایشی و غذاها ایجاد کنند همچنین تنها خوراکی ها، میوه ها و نوشیدنی های متناسب با فصول سال در دسترس مردم بود.
بنابراین مردم در هماهنگی با طبیعت، سبک زندگی را متناسب با فصل تغییر می دادند اما امروزه به دنبال توسعه امکانات برای انتخاب غذاها، پوشش و سبک زندگی متناسب با فصل نیازمند دانش و آگاهی هستیم.
متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در فصل پاییز به خاطر تفاوت درجه هوا در زمان صبح و شب در مقایسه با میانه روز، دامنه و نوسان دما در یک روز زیاد است.
دکتر مامک هاشمی افزود: افراد در فصل زمستان از صبح تا شب تنها دمای سرد را تجربه می کنند اما در پاییز چند نوبت هوا تغییر کرده و انسان را مستعد سرما خوردگی می کند و در صورت نداشتن لباس گرم احتمال سرما خوردگی افزایش می‌یابد.
وی اضافه کرد: فرهنگ استفاده از کلاه در پوشش رایج امروزی کاهش یافته است و این امر موجب قرار گرفتن «سر» در معرض تغییرات دمایی شده که با سرد و گرم شدن هوا شاهد آب ریزش بینی و شروع علائم سرما خوردگی می‌شویم.
متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان اظهار داشت: سرما خوردگی به تنهایی خطرناک و نگران کننده نیست ولی به خاطر قرار گرفتن در شرایط کرونایی نمی توان بین سرما خوردگی ساده و علائم اولیه ابتلا به کرونا فرق گذاشت و مردم در این مواقع دچار سردرگمی و اشتباه می‌شوند.
هاشمی داشتن پوشش مناسب یا همراه داشتن پوشش اضافه را مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به اینکه در فصل پاییز در طول روز نوسان دمایی زیادی اتفاق می افتد در صورت داشتن پوشش اضافی می توان از آنها در زمان سرد شدن هوا استفاده کرد در عین حال استفاده آقایان از کلاه مناسب در کاهش احتمال ابتلا به سرما خوردگی تاثیر مثبت دارد.
وی ادامه داد: از دیگر توصیه‌های پزشکی برای فصل سرد سال، پرهیز از خوردن غذاهایی که در فصل تابستان رایج و مناسب بوده است برای مثال باید از خوردن بستی، نوشیدنی های خیلی خُنک و یخ زده در فصل پاییز و زمستان پرهیز کرد.
متخصص طب سنتی در همدان ادامه داد: استفاده از ترشیجاتی که با سرکه درست می‌شود در برخی از شهرها رایج است در حالیکه مصرف ترشیجات به عنوان خوراک روزانه به ویژه در فصل پاییز توصیه نمی‌شود.
پُرخوری ایمنی بدن را افزایش نمی‌دهد
دکتر هاشمی گفت: نکته مهم دیگر برای پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و داشتن سطح ایمنی مناسب پرهیز از پُرخوری است اما برخی افراد در این مقطع زمانی بر این باورند برای داشتن بدن قوی باید بیشتر از نیاز بدن، مواد غذایی مصرف کرد.
وی افزود: درحالیکه چاقی احتمال ابتلا به بیماری‌های واگیر و عفونی را بیشتر می کند همچنین افراد دارای اضافه وزن بیش از دیگر افراد به ویروس کرونا مبتلا شدند و این طیف از افراد در صورت ابتلا به کرونا دوره سختی را هم سر می‌گذارند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا همدان اضافه کرد: برخی بر این باورند با پُرخوری می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت و ارتقا دهند در حالیکه این تفکر اشتباه نتیجه عکس را در پی دارد.
هاشمی شهروندان را در شرایط کنونی شیوع بیماری به زدن ماسک، شستشوی مستمر دست ها، غره غره با آب نمک و شستشو بینی با آب نمک توصیه و بیان کرد: در صورت سرما خوردگی و آب ریزش بینی افراد باید از خوردن انگور، خربزه و غذاهای پُر ادویه و سرخ کردنی پرهیز کنند.
وی افزود: شلغم در فصل های سرد سال به وفور در دسترس است و می طلبد افراد در این فصول روزانه یک تا ۲ عدد شلغم مصرف کنند چرا که تاثیر زیادی در تقویت ایمنی و مبتلا نشدن به سرما خوردگی دارد.
متخصص طب سنتی اظهار داشت: در صورت شروع علائم سرما خوردگی در بدن، باید از خوردن غذاهای سنگین پرهیز و غذاهای سبک مثل سوپ و آش ها را مصرف کرد.
دکتر هاشمی از افرادی که زیاد و مکرر دچار سرما خوردگی می شوند خواست هنگام خواب سر خود را با یک کلاه یا روسری نازک بپوشانند./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن