Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی توصیه‌هایی برای حفظ سلامت روان در روزهای کرونایی

توصیه‌هایی برای حفظ سلامت روان در روزهای کرونایی

رعایت تغذیه مناسب به ویژه در دوره کنونی و شیوع کروناویروس برای حفظ سلامت روان و تاب‌آوری روانی اهمیت دارد.

به گزارش "همدان نیوز"، در دوره‌ای که کروناویروس جدید و بیماری کووید ۱۹ در سراسر جهان شیوع پیدا کرده، رعایت نکات بهداشتی برای حفظ سلامت روان همچون سلامت جسم حائز اهمیت است. یکی از روش‌های بهبود سلامت رعایت رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد مغذی است که نه تنها سلامت جسم بلکه سلامت روح و روان را بهبود می‌دهد.

به گفته کارشناسان برخورداری از ذهن قوی همچون سیستم ایمنی مطلوب حائز اهمیت است. راهکارهای متعددی وجود دارد که افراد با کمک آن‌ها می‌توانند به "مصونیت روانی" دست پیدا کنند که برخورداری از سلامت جسم و ابراز احساسات و حالات از جمله آن‌هاست.

همچنین مکمل‌های خوراکی وجود دارند که مصرف آن‌ها می‌تواند از سلامت روان حمایت کند چرا که استرس مزمن و تجربه‌های منفی و آسیب زننده ممکن است موجب کاهش مواد معدنی و ویتامین‌ها شود.

سایت مدیکال دیلی در مطلبی به مکمل‌های خوراکی اشاره کرده است که می‌توان ازآن‌ها به عنوان بهبود دهنده سلامت روان نام برد:

ویتامین B

انواع ویتامین‌های B از جمله B۶ و B۱۲ سیستم عصبی را پشتیبانی و سلامت روان را تقویت می‌کند. با مصرف این ویتامین‌ها فرد کمتر احساس خستگی و قدرت حافظه خود را تقویت می‌کند. در مواقعی که فرد احساس اضطراب و استرس دارد سطح ویتامین B بدن کاهش پیدا می‌کند که باعث می‌شود علائم استرس تشدید شود.

منیزیم

داشتن خواب شبانه کافی و با کیفیت به تقویت سلامت روان و بهبود خلق و خوی فرد در طول روز کمک می‌کند. این شرایط مستلزم وجود میزان کافی از هورمون ملاتونین است که منیزیم عامل تولید کننده آن به حساب می‌آید همچنین این ماده معدنی به کاهش احساس خستگی کمک می‌کند و برای حفظ عملکرد سیستم عصبی و سلامت روان ضروری است. منیزیم نیز همچون انواع ویتامین‌های B بر اثر استرس و اضطراب کاهش پیدا می‌کند.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها به دلیل فوایدی که برای گوارش و ایمنی بدن دارند، شناخته شده‌اند اما بررسی‌های جدید حاکی از اثربخشی آن بر سلامت روان است. اگرچه تحقیقات انجام گرفته در مورد اثربخشی آن روی سلامت روان در مراحل اولیه است، این باور وجود دارد این باکتری‌های مفید از طریق تنظیم تولید هورمون سروتونین تاثیر غیرمستقیمی بر سلامت مغز دارند.  

هیدروکسی تریپتوفان یا ۵-HTP

این ترکیب به طور طبیعی در بدن وجود دارد و می‌تواند به سروتونین-هورمون تقویت کننده خلق و خو- و ملاتونین- تنظیم کننده خواب - تبدیل شود. این آمینو اسید الگوی خواب را از طریق افزایش مدت زمان مرحله خواب REM بهبود می‌دهد.

امگا ۳ و ویتامین D

روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D در کنار یکدیگر سطح سروتونین در مغز را به حد مطلوب می‌رساند./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن