Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی ۷ دلیل سردی دست و پا که باید آنها را جدی بگیرید

۷ دلیل سردی دست و پا که باید آنها را جدی بگیرید

برخی افراد در تمام فصول سال در ناحیه دست و پا احساس سرما دارند که برخی مشکلات و بیماری‌ها باعث بیماری است.

به گزارش "همدان نیوز"، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برخی افراد در تمام طول سال با آن مواجه می‌شوند احساس سرما در بدن به ویژه دست‌ها و پاها است؛ در ادامه برخی از مهم‌ترین علل سرد بودن بدن را بررسی می‌کنیم.

 کم خونی

این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که گلبول‌های قرمز خون به تعداد کافی وجود ندارد و این در حالی است که این گلبول‌ها مسئول اکسیژن رسانی بدن هستند بنابراین در این فرایند اختلال ایجاد می‌شود علاوه بر آن کم خونی موجب خستگی، ضعف بدن، سرگیجه و تنگی نفس می‌شود.

افراد دچار کم خونی معمولا بدنشان سرد است و این سرما بیشتر در ناحیه دست و پا احساس می‌شود، پزشکان برای درمان این مشکل تغییراتی در رژیم غذایی بیماران ایجاد می‌کند یا مکمل‌هایی برای آن تجویز می‌کنند.

کم‌کاری تیروئید

زمانی که تیروئید هورمون کافی ترشح نکند موجب احساس سرما در بدن می‌شود، همچنین کم کاری تیروئید عوارضی از قبیل افزایش وزن، خشک شدن پوست و درد مفاصل را به دنبال دارد، البته این عوارض ممکن است طی چندین سال مختلف بروز پیدا کند.

کم کاری تیروئید عامل بسیاری از بیماری‌ها که پزشکان معمولا از طریق هورمون درمانی به کمک بیماران می‌آیند.

بیماری‌های کلیوی

دیابت و فشار خون بالا از علل اصلی بروز بیماری‌های کلیوی هستند و این در حالی است که کلیه‌ها مسئول حذف مواد زائد و خطرناک بدن از طریق تصفیه خون هستند، این عامل باعث کاهش دمای بدن می‌شود.

بیماری‌های کلیوی با کم خونی مرتبط است و می‌تواند یکی از علل احساس سرما در بدن باشد.

دیابت نوع ۲

زمانی که فردی به این بیماری مبتلا باشد مشکلاتی دیگر از قبیل کم خونی و بیماری‌های کلیوی هم وی را تهدید می‌کند و همین عوامل موجب احساس سردی بدن می‌شود؛ آسیب دستگاه عصبی ناشی از دیابت نوع 2 موجب سردی در بدن می‌شود.

نبود آهن کافی در بدن

چنانچه بدن دچار فقدان آهن شود موجب احساس سردی در بدن می‌شود بهترین راهکار برای رفع  این مشکل مصرف گوشت قرمز و ماهی است همچنین سویا، گیاهان دارای برگ سبز و حبوبات هم به بهبود این عارضه کمک می‌کند.

مصرف برخی دارو

برخی داروها عوارض منفی برای بدن دارند به عنوان مثال موجب سرگیجه، خستگی، حالت تهوع و احساس سرما می‌شود هر چند این‌ داروها می‌تواند به بهبود عملکرد قلب کمک کند.

فقدان ویتامین B۱۲

فقدان ویتامین B۱۲ موجب کم خونی بدن و در نتیجه احساس سرما می‌شود.

ماهی، مرغ و تخم مرغ از منابع غنی ویتامین B۱۲ هستند که باید در رژیم غذایی افراد گنجانده شوند برخی افراد در جذب این ویتامین دچار مشکل هستند که باید با مراجعه به پزشک این مشکل را برطرف کنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن