Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی این توصيه‌ها را در تهيه و توزيع غذاي نذري جدی بگیرید

این توصيه‌ها را در تهيه و توزيع غذاي نذري جدی بگیرید

مدير نظارت برمواد غذايي، آرايشي و بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تهيه كنندگان، توزيع كنندگان و مصرف كننده‌هاي غذاي نذري در اين ايام توجه بيشتري به سلامت غذاها داشته باشند.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومي معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان، دكتر محمد كاظم زاده با اشاره به فرا رسيدن روزهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني و افزايش غذاهاي نذري دراين روزها اظهار داشت: گاهي اوقات سلامت مواد غذايي در مرحله تهيه، توزيع و مصرف مورد غفلت واقع شده و سلامت عزاداران حسيني با خطر روبرو مي‌ شود كه لازم است همه افراد براي پيشگيري ازاين موضوع توصيه ‌هاي زير را مد نظر داشته باشند.
1. مسئولان تهيه مواد اوليه بايد از سالم و بهداشتي بودن مواد  اوليه مصرفي اطمينان داشته باشند و آنها را از محلهاي معتبر خريداري كنند.
2. هدایا را از افراد معتبر و شناخته شده به عنوان نذورات قبول نمايند.
3. در صورت مشكوك بودن به سلامت مواد غذايي ،ادارات نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی معاونت های غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی و مراكز بهداشت، آماده هر گونه همكاري می باشند .
4. مديران محترم  هيئت ها و هيئت امنا مساجد و تكايا، در قبول نذورات بصورت غذاي آماده دقت مضاعف كنند  و ضمن خودداري از قبول غذاي آماده از افراد  ناشناس از سلامت غذاي ارائه شده قبل از توزيع اطمينان حاصل كنند.
5. آب آشاميدني بايستي بهداشتي و ترجيحا از شبكه توزيع عمومي باشد .
6. خانواده‌ها از سالم بودن مواد غذايي نذورات خود اطمينان كامل حاصل كنند .
7. در صورت توزیع شیر حتی المقدور از شیر های پاکتی استریلیزه یا نهایتا پاستوریزه استفاده نمایید . از توزیع شیر خام که کمتر از 10 دقیقه جوشیده ، بپرهیزید
8. در توزيع غذا از ظرف به ظرف كردن بي مورد آن خودداري و حتي الامكان در كوتاهترين فاصله غذاي تهيه شده بصورت گرم توزيع شود.
9. استفاده از ظروف يكبارمصرف بهداشتي و مناسب نوع غذا ( برای غذای گرم ، نوع مات مناسب است )، در توزيع غذا توصيه مي شود.
10. برای توزیع چای حتی المقدور از لیوان های یکبار مصرف مات و نو استفاده شود .
11. در صورت استفاده از ظروف ملامین یا چند بار مصرف ، مكاني براي شستشو و ضدعفوني آن براي هر نوبت استفاده ، پيش بيني شود .
12. حتما از سفره هاي يك بار مصرف براي سرو غذا استفاده و از راه رفتن افراد روي سفره در حين پذيرايي خودداري شود
13.رعايت شرايط سالم طبخ و توزيع بهداشتي مواد غذايي ضروری است.
14. از ظروف يك بار مصرف مات دارای پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان استفاده نمایید و از ظروف نازک پلاستيکي يکبار مصرف و ظروف بازيافتي که رنگ کدر و بويي خاص دارندبدلیل سرطانزا بودن بهیچوجه، استفاده نكنند
15. از ذخيره سازي مواد پروتيني خام و پخته در مجاورت هم موكدا خودداري و در ذخيره سازي گوشت نيز رعايت نكات ايمني  بويژه تميز و قطعه كردن گوشت و فريز كردن فوري گوشت هاي مازاد در قطعه هاي كوچك را رعايت كنند.
16. سبزيجات تازه آلوده به عوامل بيماريزا هستند و با توجه به محدودیت وقت، ازدحام و حجم بالای توزیع غذا از توزیع سبزی خودداری كنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن