Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر دولت سیزدهم کسانی که گرفتار کرونا شدند به ما می‌خندیدند

کسانی که گرفتار کرونا شدند به ما می‌خندیدند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۵۰ روز بعد از اپیدمی کرونا، فوت روزانه را به ۳۰ نفر کاهش دادیم. اروپایی‌ها که بعد از ایران گرفتار موج کرونا شدند تازه فهمیدند که ایران در تحریم با دست‌های بسته در این اقیانوس بلای کرونا چطور شنا کرد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، سعید نمکی روز سه شنبه در مراسم اهدای ۱۴۱ دستگاه کمک تنفسی ونتیلاتور ویژه بیماران کرونایی از طرف وزارت نفت به بیمارستان‌های مناطق نفت خیز کشور افزود: فروش نفت و چرخش امور کارخانه‌های کشور در این شرایط تحریم سخت و پرمشغله است. در اوج تنگنای مالی، کرامت و بلند مرتبگی گذشت را هم حفظ کرده و می‌بخشند و سعی می‌کنند دست وزارت بهداشت را هم بگیرند. وزارت نفت در ابعاد مختلف از ابتدای شیوع کرونا در کنار وزارت بهداشت قرار داشته و همراهی وزارت نفت در این ایام به شدت سخت جای قدردانی دارد.
وی ادامه داد: وقتی با این سخت و گرفتاری دوستان به یاد درماندگی بخش‌های دیگر هستند، نشان دهنده کرامت و صمیمیت انسان‌هایی است که همواره همه جا به چند وجه به یاد مردم هستند.
نفت، اقتصاد سیاسی ایران را تغییر داد
نمکی بیان کرد: این اولین بار است که وارد ساختمان وزارت نفت شده‌ام؛ در این چند روز که بیمار بودم، خاطراتی که آقای دهباشی از مدیران جمع آوری کرده را می‌خواندم و فکر می‌کنم نفت، اقتصاد سیاسی ایران را تغییر داد. اگر عوامل موثر بر سیاست و اجتماعی ایران را مشاهده کنید، یکی از موثرترین مولفه‌های مهم در سیاست و اقتصاد و مبارزه‌های ضد استعماری، نفت است. یکی از ضعف‌های ما در مدیریت کشور این است که مطالعات گذشته‌مان محدود است. برای اداره امور کشور باید دید که در گذشته چه اتفاقی افتاده است.
وزیر بهداشت گفت: نفت همواره یکی از موثرترین مولفه‌ها بر همه امور کشور بوده است. برخی می‌گویند کاش نفت نداشتیم تا بهتر زندگی کنیم. در حالی که اقتصاد بدون نفت به عنوان یک اقتصاد پویا حرف درستی است، اما آیا پاکستان و افغانستان که نفت نداشتند، اقتصاد پویا داشتند. آنچه در تاریخ این سرزمین وجود دارد و فراموش کردیم، این است که نفت را به عنوان یک سرمایه مهم کشور در توسعه زیرساخت‌ها و توسعه انسانی این کشور باید به کار بگیریم.
وی افزود: در ادبیات توسعه می‌گویند که انسان ابزار توسعه نیست، انسان توسعه یافته، هدف نهایی توسعه است. یکی از کاستی‌های ما در مدیریت کشور، نپرداختن به توسعه انسانی بود. انسان توسعه یافته کم داریم. یکی از گرفتاری‌های ما این است که منابع را صرف توسعه درست و پایدار نکردیم، نه اینکه اگر نفت نداشتیم، اوضاع بهتری داشتیم.
نمکی اظهار کرد: روزهای سختی است و اثر مشکلات فروش نفت، ابعاد خود را نشان می‌دهد. نظام سلامت سهمی از درآمد نفتی، مالیات بر ارزش افزوده، ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها داشت. وقتی فروش نفت و میعانات گازی افت می‌کند، همه چیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. از وزیر نفت تشکر می‌کنم که با سختی این راه را دنبال می‌کند و گاهی مورد کم مهری نیز قرار می‌گیرد.
آنهایی که بعد از ما گرفتار شدند، روزهای اول به ما می‌خندیدند
وزیر بهداشت گفت: مثل خیلی از جاهای دنیا ناگهان گرفتار موج سنگینی از پاندمی کرونا شدیم. آنها که قبل از ما گرفتار شدند و این طوفان را می‌شناختند، خیلی بروز نمی‌دادند. آنهایی که بعد از ایران گرفتار شدند، روزهای اول به ما می‌خندیدند. در جمهوری اسلامی ایران با استفاده از شیوه‌های بسیجی و آنچه در دفاع مقدس آموختیم، از اوایل بهمن خودمان را برای این طوفان آماده و سنگر آرایی کردیم.
وی افزود: برای اولین بار در فرودگاه‌ها ۳۶ گیت گذاشتیم. پروازها به چین را با هزار چانه زنی قطع کردیم. برای روزهای سخت پروتکل‌های بهداشتی تدوین کردیم. می‌دانستیم در شرایط سخت تحریم و مشکلات اقتصادی نمی‌توانیم کارخانه و صنعت را تعطیل کنیم؛ به همین دلیل دستورالعمل نوشتیم که چگونه می‌توانیم صنعت کشور را اداره کنیم که دچار فقدان بیش از حد نشویم. یکی از جاهایی که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کردند، وزارت نفت و صنایع پتروشیمی بود. آمار ابتلا و بستری و مرگ و میر در این مجموعه‌ها در حد قابل اغماض بود. در طول ۸ ماه گذشته، شبی را به یاد ندارم که مستمر خوابیده باشیم. یک شب به من خبر دادند بین پارسیان و عسلویه اتفاقی افتاده و شبانه گفتم راه را شبانه ببندند. کادر بهداشت و درمان و استاندارهای خوزستان، بوشهر و بقیه شب و روز نداشته‌اند.
وی ادامه داد: امروز تعدادی ونتیلاتور هدیه شده که ساخت همین مملکت است. در روزهای اول هجمه کرونا شبانه روز به دنبال ماسک و کاور بودیم، اما ظرف ۵۰ روز پتروشیمی کشور توانست الیافی تولید کند که سبک‌ترین لباس‌ها را تحویل کادر بهداشت و درمان بدهیم. ماسک و ونتیلاتور و مواد شوینده در کشور تولید شد. ظرف ۵۰ روز هم تعداد مرگ‌های کرونا به حدود ۳۰ نفر رسید و هم به عنوان تولید کننده و صادر کننده مطرح شدیم.
نمکی بیان کرد: امواج بعدی کرونا آمد و ما را گرفتار کرد. مولفه‌هایی اثر گذاشت تا از فوت روزانه ۳۰ نفر به مرگ‌های سه رقمی برسیم. اروپایی‌ها که بعد از ما گرفتار موج کرونا شدند تازه فهمیدند که ایران در تحریم با دست‌های بسته در این اقیانوس بلا چطور شنا کرد. وقتی بیماران آنها پشت بیمارستان سرگردان شدند، ونتیلاتور را از پیر باز کرده و به جوان بستند، تازه متوجه شدند که ایران در اوج شرایط تحریم، چه عظمتی را به دست آورد. امیدواریم با همدلی و وفاق و برادری، در آینده بسیار نزدیک جزو پیشتازان جهان در عرصه مدیریت کرونا باشیم.
وزیر بهداشت اظهار کرد: برای ایجاد عدالت در سلامت باید یک بسته حمایتی و خدماتی قابل دفاع برای دراز مدت ارائه کنیم، زیرا هیچ جای دنیا نمی‌توانند بگویند هر وقت کسی خواست می‌تواند سی تی اسکن و ام آر آی انجام بدهد و هیچ ساختار اقتصادی مرفهی در دنیا بدون نظارت و سطح بندی نمی‌تواند کار را با استمرار ادامه بدهد./

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن