Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا بررسی بحران آب‌گرفتگی در شورای شهر همدان/ از کج‌سلیقگی شورا تا هشدار مراجع

بررسی بحران آب‌گرفتگی در شورای شهر همدان/ از کج‌سلیقگی شورا تا هشدار مراجع

رئیس شورای اسلامی شهرستان و عضو شورای شهر همدان نیز در این جلسه اظهار کرد: در پیشگیری باید آیتم‌ها در نظر گرفته شود تا کمترین آسیب به تأسیسات و شهر وارد آید.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، سیداحمد حسنی‌حلم با تأکید بر اینکه ناچار هستیم سیاستی دنبال کنیم که روی رودخانه‌های فصلی پوشیده نشود، یادآور شد: باید تفکیک رودخانه‌های فصلی و فاضلاب‌ها انجام شود چرا که اکثر رودخانه‌های فصلی به کانال تبدیل فاضلاب شده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت: بحران و بلایای طبیعی اجتناب ناپذیر است، اما بسیاری این این رخ دادها قابل پیشگیری بوده است.

محمد تبریزی با اشاره به هشدار مراجع اصلی در خصوص نپوشاندن رودخانه ها اظهار کرد: وقتی مرجع مرتبط تاکید می کند که رودخانه ها نباید پوشیده شوند باید عمل کرد و اگر بنا به اقتضاعات پوشش داده می شود باید تمامی جوانب سنجیده و با دقت بیشتری انجام شود.

تبریزی تاکید کرد: در پوشش رودخانه ها باید پیشگیریهای لازم صورت گرفته و لایروبی فصلی و دائمی، قراردادان توری در مدخل ورودی رودخانه های مسقف و .. نیز انجام شود.

وی با بیان اینکه برای پیشگیری و جلوگیری از خسارات حوادث غیر مترقبه باید تدابیری اندیشید افزود: شهرداری همدان باید آینده نگر بوده و نگاه متفکرانه به این موارد داشته باشد.

تبریزی به امکانات امداد و نجات سازمان آتش نشانی همدان اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه ما دچار کج سلیقگی شده ایم چرا که در زمان درخواست شهرداری برای خرید امکانات باید به دید تجمل گرایی نگاه کنیم در صورتی که به امکانات و تجهیزات بروز جهت خدمات دهی بهتر با امنیت بالا نیاز است.

عضو شورای اسلامی شهر همدان در این جلسه با طرح نامه تفاهم شرکت آب منطقه‌ای و شهرداری، گفت: سالیان سال است شهرداری به آب منطقه‌ای هزینه‌ای پرداخت نکرده است.

علی رحیمی‌فر با اشاره به اختصاص حدود 35 میلیون یورو وام  به طرح فاضلاب توسط بانک توسعه اسلامی، اظهار کرد: هدف از اختصاص وام این بود که رودخانه‌ها پوشیده نشوند که این امر به منظور حفظ محیط زیست بوده و باید مطالبه شود.

رحیمی فر با بیان اینکه باید محل‌هایی که فاضلاب با رودخانه مخلوط می‌شود فاضلاب تفکیک شده و به تصفیه‌خانه منتقل شود خاطرنشان کرد: اکنون قنات‌ها نیز مشکل مخلوط شدن با فاضلاب را دارند که این مورد نیز باید تفکیک شود.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان با بیان اینکه امسال از نظر بارش‌ برف وضعیت مناسبی داشتیم که کمبود آب را رفع می‌کند، گفت: به دلیل بارش سیل‌آسای باران ، برخی نقاط موجب بالا آمدن آب و آبگرفتگی در معابر شده بود.

وی به روان بودن وضعیت آب سطح شهر در بارندگی‌ها و نبود مشکل در خصوص جمع‌آوری آب اشاره کرد و یادآور شد: در آبگرفتگی پل نیازمند در تماس اولیه با مدیران مناطق و مدیران امور شهری عدم وجود مشکل در رودخانه‌ها و وضعیت آب‌های روان گزارش شده بود.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان خاطرنشان کرد: حجم آب از دره مرادبیگ زیاد بود و از مسیر رودخانه بیرون زد و  پس از وقوع آبگرفتگی نیروهای آتش‌نشانی در منطقه حضور یافتند.

درویشی ادامه داد: در صورتی که به هر دلیلی نیروهای شهرداری سرکشی نمی‌کردند و آبگرفتگی ادامه می‌یافت وضعیت ناهنجاری ایجاد می‌شد، هنگام آبگرفتگی پل نیازمند نیز وضعیت بحرانی بود.

وی با تأکید بر اینکه حادثه همیشه از یک اتفاق کوچک شروع می‌شود، گفت: هر سال رودخانه‌ها را لایروبی می‌کنیم و آن شب 16 میلی‌متر میزان بارش بود که در نهایت با باز شدن مسیر مشکل حل شد.

وی مجموع افراد حاضر در اقدام رفع آبگرفتگی پل نیازمند و منازل را 282 نفر دانست و افزود: 23 دستگاه خودروی سبک و سنگین، 12 دستگاه کف‌کش خدمات شهری و 12 دستگاه کف‌کش آتش نشانی به کار گرفته شد و مدیران مناطق موضوع را مدیریت کردند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری همدان نیز به آبگرفتگی اخیر پل نیازمند اشاره کرد و افزود: آبگرفتگی گسترده ای رخ داده بود که با توجه به امکانات سازمان، نیروهای آتش نشانی ایثار کردند.

محمدرضا بیاناتی عنوان کرد: آتش نشانان با حضور در محل حادثه و بررسی موضوع مشاهده کردند تعدادی از منازل به دلیل بارش باران و طغیان رودخانه دچار آبگرفتگی شده و ساکنان آن درون منزل محبوس شده اند.

بیاناتی اضافه کرد: فرشتگان نجات همدان ضمن نجات شهروندان اقدام به تخلیه آب از داخل منازل حادثه دیده کرده و از ایجاد خطر دوباره برای ساکنان آن جلوگیری کردند.

وی افزود: در این حادثه نیروهای معاونت خدمات شهری و امور شهر مناطق شهرداری با تمام توان برای کنترل سیلاب و جلوگیری از بروز خسارت به شهروندان وارد عمل شده و با حضور موثر خود به کنترل کمک حادثه کردند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن