Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا اعتبار 80 میلیارد ریالی پیاده‌راه سازی خیابان بوعلی بی‌نتیجه می‌شود

در صورت عدم ساماندهی دست فروشان در همدان؛
اعتبار 80 میلیارد ریالی پیاده‌راه سازی خیابان بوعلی بی‌نتیجه می‌شود

رئیس کمیسیون خدمات شهری حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان از تدوین و ارائه طرح جامع ساماندهی دستفروشان سطح شهر همدان خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان در جلسه کمیسیون خدمات شهری حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورا با اعلام این خبر افزود :  با توجه به برگزاری جلسات متعدد در زمینه ساماندهی دستفروشان و پیگیری های به عمل آمده توسط این کمیسیون طرح جامع ساماندهی دستفروشان توسط معاونت خدمات شهری و اداره کنترل نظارت شهرداری تدوین شد و به شورا ارائه شده است.

گردان با بیان اینکه مبارزه با دستفروشی در قوانین موجود در کشور ما مورد تاکید قرار گرفته و وظیفه اصلی این کار به عهده شهرداریها گذاشته شده است اضافه کرد : در قوانین نیز به شهرداریها اجازه داده شده تا با این افراد برخورد و نسبت به جمع آوری آنها از سطح شهر و معابر اقدام لازم را انجام دهند.

وی اضافه کرد : هدف و منظور شورا و شهرداری همدان این است که دستفروشان ساماندهی شوند نه جمع آوری و حذف آنها ، بر این اساس دست فروشان باید برای فراهم سازی امکانات بهتر و مناسب تری برای خود آنها با شهرداری همکاری کنند.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان اظهار کرد : توجه به تمامی جوانب موضوع و نیز در نظر گرفتن ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر موضوعات این طرح جامع ساماندهی دستفروشان مورد توجه قرار گرفته و نقش تمامی ادارات و سازمانهای مرتبط با در نظر گرفتن وظایف قانونی آنها در طرح لحاظ شده است.

کامران گردان بر لزوم ساماندهی و نظارت بهداشتی و صنفی و مقابله با پدیده دستفروشی و سدمعبر در نقاط مختلف شهر تاکید کرد و افزود : تشکیل جلسه شورای شهر با اتاق اسناف با هدف جلوگیری از انجام دستفروشی توسط واحدهای صنفی ، برنامه ریزی جدید برای بازار شب یا روز با ایده های خلاقانه فرهنگی و دارای جاذبه گردشگری با بهره گیری از ظرفیت های شهر و الگو گیری از بازارهای دستفروشی در سایر کشورهای پیشرفته ارائه فراخوان طراحی بازارهای جدید و جذاب دستفروشان با رویکرد صنفی و نزدیک به محلهای خرید اصلی و دارای امکانات امنیتی بهداشتی و زیر نظارت بازرسان بهداشت و اصناف در مبحث دستفروشان ضروری است.

گردان با اشاره به اینکه معضلات و مشکلات دستفروشی از دغدغه های شورا ، شهرداری و اصناف است گفت : در راستای اجرای درست و صحیح طرح شورا و شهرداری نیازمند همکاری و کمک دیگر دستگاههای اجرایی مرنبط و اصناف است و در صورت اجرای موفق طرح همدان می تواند الگوی خوبی برای دیگر شهرهای کشور باشد.

وی به اجرای پروژه پیاده راه سازی خیابان بوعلی اشاره کرد و افزود : یکی از مشکلات خیابان بوعلی دستفروشی است و اگر طرح جامع ساماندهی در این خیابان به خوبی اجرایی شود می توان در دیگر معابر سطح شهر نیز آن را اجرایی کرد.

وی دستفروشی را مکمل طرح حساس و مهم پیاده راه سازی خیابان بوعلی برشمرد و اظهار کرد : در صورتی که دستفروشی این معبر ساماندهی نشود هزینه 80 میلیارد ریال جهت اجرای طرح بی نتیجه خواهد ماند. پس باید در این زمینه به خوبی وارد شده و با همکاری و همدلی آن را اجرایی کرد.

نایب رییس شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه طرح جامع ساماندهی دستفروشان سطح شهر که توسط معاونت خدمات شهری به شورا ارائه شده است را طرحی کامل دانست و گفت : در این طرح تمامی جوانب و مشخصات و افراد موثر و ذینفعان نیز دیده شده است.

محمدرضا الیاسی با اشاره به اینکه در اجرا و طراحی در ابتدای کار طرح با فشارها و مقاومتهایی مواجه می شود افزود : طرح ارائه شده طرح جامع و کاملی است و در صورت اجرا موفق خواهد بود و می تواند الگویی برای دیگر شهرهای کشور باشد.

الیاسی نیز گفت : شورا و شهرداری به تنهایی قادر به اجرای طرح ساماندهی دستفروشان نیستند بر این اساس می طلبد دیگر ارگانها و دستگاههای مربوطه وارد شده و کمک کنند تا کار با سرعت انجام شود.

رییس کمیسیون معماری شهرسازی و فنی عمرانی شورای شهر همدان هم با بیان اینکه دستفروشی در تمام دنیا وجود دارد اضافه کرد: این دستفروشان در بیشتر کشورها ساماندهی شده و با نظم خاصی فعالیت دارند.

حمیدرضا طبی مسرور با بیان اینکه دستفروشان باید شناسایی و مشخص شوند افزود : بعضی از فروشندگان بومی نبوده و از استانهای همجوار وارد شده اند که باید ساماندهی شود.

سید احمد حسنی حلم عضو شورای شهر همدان هم با بیان اینکه دست فروشی کار جدیدی نبوده و سابقه طولانی دارد گفت : تنها گزینه خوب ساماندهی دستفروشان است.

حسنی حلم اجرای طرح پیاده راه سازی خیابان بوعلی را باعث رونق کسب و کار کسبه این خیابان در آینده ای نزدیک دانست و افزود: در صورتی که دستفروشان ساماندهی نشوند اجرای طرح پیاده راه سازی موفق نبوده و مغازه داران نیز متضرر می شوند.

در ادامه جلسه معاون خدمات شهری شهرداری همدان از برگزاری جلسات متعدد بررسی طرح پیشنهادی ساماندهی دست فروشان خبر داد و گفت : مطالعات زیادی در این زمینه صورت گرفته و از نظرات کارشناسان و نیز تجربیات استانها و کشورهای جهان بهره گرفته شده است.

مجید درویشی با بیان اینکه دستفروشی هم تهدید و هم فرصت است اضافه کرد : بر این اساس باید به سمت فرصت آن حرکت کرد.

رئیس اتاق اصناف همدان هم از همکاری خوب شورا و شهرداری با اصناف همدان تشکر کرد و گفت: طرح ساماندهی دستفروشان طرح بسیار خوبی است که معاونت خدمات شهری و اداره کنترل نظارت شهرداری برای تدوین آن مطالعات و زحمات فراوانی را متقبل شدند که جای تقدیر دارد.

حمیدرضا فرسایی‌وحید با بیان اینکه طرح مورد نظر در جلسه ای با حضور اتحادیه های مرتبط مورد برسی قرار میگیرد، افزود: امید است نتیجه خوبی از این طرح حاصل شود که پس از اجرا همدان الگویی در سطح کشور باشد.

گفتنی است درادامه این جلسه اسدی رئیس اداره کنترل نظارت شهرداری همدان به تشریح طرح پیشنهادی ساماندهی دستفروشان پرداخت.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن