Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی قبوض کاغذی آب هم حذف خواهند شد

قبوض کاغذی آب هم حذف خواهند شد

دولت دوازدهم عزم خود را برای حذف قبوض کاغذی جزم کرده است و در حالی که از ابتدای مهرماه سال جاری برای مشترکین برق قبض کاغذی صادر نخواهد شد، پای قبوض کاغذی آب نیز به این ماجرا باز شده و به نظر می‌رسد این قبوض هم به زودی کوله بار خود را از زندگی مردم جمع خواهند کرد.

به گزارش "همدان نیوز"، اواخر پاییز سال گذشته بود که محمدجواد آذری جهرمی- وزیر فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات - از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با این صرفه‌جویی می‌توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را باید نسبت به هدر رفت این منابع حساس کرد. آمارها حاکی از آن است که ۳۵ میلیون کنتور برق، حدوداً همین تعداد کنتور آب و ۲۰ میلیون کنتور گاز وجود دارد و برآوردها نشان می‌دهد ۱,۴۴۰ میلیارد تومان برای قبوض خدماتی هزینه می‌شود. در حالی که به گفته آذری جهرمی ظرفیت کامل دولت الکترونیکی فراهم است که تمام این قبوض را به صورت الکترونیکی صادر کند.

در این راستا وزارت نیرو کمر همت به حذف قبوض کاغذی برق بست و اعلام کرد از ابتدای مهرماه قبض کاغذی برق صادر نخواهد شد. شرکت توانیر نیز راه‌هایی را به مردم معرفی کرد تا از طریق آن‌ها اطلاعات خود را برای دریافت اطلاعات قبض برق از طریق پیامک ثبت کنند.

ثبت اطلاعات ۹۰ درصد مشترکان برق

طبق آخرین آمار وزارت نیرو، نیز از میان ۳۶ میلیون مشترک برق کشور تاکنون اطلاعات حدود ۳۲ میلیون مشترک برای حذف قبوض کاغذی جمع‌آوری شده است. به عبارت دیگر اطلاعات حدود ۹۰ درصد مشترکان برق کشور به منظور حذف قبوض کاغذی در سامانه ثبت شده است که براساس ارزیابی صورت گرفته این رقم تا پایان شهریورماه به ۹۸ درصد خواهد رسید.

همچنین بین ۷۰ تا ۹۰ درصد مشترکان در استان‌های خوزستان، سمنان، گلستان، مازندران، قم، البرز، قزوین، تهران، اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، همدان، لرستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد به این طرح پیوسته‌اند و این میزان در استان‌های ایلام، کرمانشاه، مرکزی و کلانشهر مشهد ۵۰ تا ۷۰ درصد است.

قبوض کاغذی آب تا آخر دولت دوازدهم حذف می‌شوند

بر اساس این گزارش، حذف قبوض کاغذی آب گام دیگر وزات نیرو در این راستاست و آخرین اخبار حاکی است که طرح حذف قبوض کاغذی آب براساس ارزیابی صورت گرفته این طرح تا پایان دولت دوازدهم به طور کامل اجرا خواهد شد.

حمیدرضا کشفی- معاون راهبری و نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور - در این مورد به وزارت نیرو اعلام کرده است که در حال حاضر پایلوت اجرای این طرح در چندین شهر از جمله لرستان، اصفهان، آذربایجان‌غربی و بندرعباس آغاز شده است و پس از ارزیابی نتایج، این برنامه به سایر مناطق کشور نیز تعیم داده خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که در حال حاضر زیرساخت اجرای این برنامه کاملا شده است، ادامه داد: هزینه آب‌بهای برخی از مشترکان به دلیل تعرفه غیرواقعی آب به میزانی اندک است که چاپ قبض کاغذی حتی به صرفه هم نیست.در حال حاضر تعداد مشترکان آب شهری و روستایی کشور از مرز ۲۳ میلیون مشترک گذشته است و سالانه تعداد بسیار زیادی قبض کاغذی میان این تعداد مشترک توزیع می‌شود که در صورت اجرای کامل این برنامه شاهد ثمراث زیست‌محیطی و اقتصادی فراوانی خواهیم بود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن