Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر انتظامی - حوادث مراقب خرید با کارت بانکی باشید

مراقب خرید با کارت بانکی باشید

سرپرست معاونت فنی پلیس فتا ناجا تاکید کرد: دریافت رمز کارت های بانکی مشتری از سوی فروشنده تخلف است و ورود رمز کارت بانکی الزاما باید توسط مالک کارت صورت گیرد.

به گزارش "همدان نیوز"، سرهنگ علی نیک‌ نفس سرپرست معاونت فنی پلیس فتا ناجا در تشریح این خبر اظهار داشت : با وجود تاکیدات فراوان هنوز هم برخی فروشگاه ها و مراکز، امکان استفاده از پین پد را برای مراجعان خود فراهم نساخته و پایانه های فروش خود را در محل مناسب قرار نداده اند تا مشتریان شخصاً بتوانند رمز کارت را هنگام خرید وارد کنند .

سرهنگ نیک نفس افزود: برخی از شهروندان نیز هنوز در هنگام خرید، خودشان عملیات بانکی را انجام نمی‌دهند، این افراد برای پرداخت بهای کالا یا خدمات خریداری شده کارت بانکی خود به همراه رمز آن را در اختیار فروشندگان قرار می‌دهند تا عملیات بانکی را فروشندگان انجام دهند.

وی با بیان اینکه این امر اشتباه است و خریدار باید شخصا عملیات ورود رمز بانکی را انجام دهد، افزود: اگر هر فروشگاهی به شما اجازه نداد که شخصا عملیات بانکی خرید را انجام دهید بهتر است از آن فروشگاه خرید نکنید.

این مقام انتظامی یادآور شد: در این زمینه ضرورت دارد نهادهای صدور مجوز و اتحادیه های صنفی نیز نظارت و پاسخگویی به شکایت شهروندان را رسیدگی نموده و با فروشگاه های خاطی برخورد کنند.

سرپرست معاونت فنی پلیس فتا ناجا از شهروندان خواست : برای انجام عملیات بانکی هنگام خرید یا پرداخت الکترونیک وجوه از فروشندگان بخواهند که امکان ورود رمز کارت را در دستگاه کارتخوان در اختیار آنها قرار دهند.

وی همچنین از بانک‌ها و شرکت‌های PSP که ارائه دهنده خدمات دستگاه کارتخوان بانکی هستند ، درخواست کرد: این شرکت ها موارد قانونی و حقوقی که دارنده دستگاه کارتخوان بانکی باید بداند و رعایت کنند را به آنان آموزش داده و در هنگام نصب این دستگاه‌ها در فروشگاه در دسترس بودن مشتری را در نظر گرفته و حتما از فروشندگان بخواهند که دستگاه کارتخوان را برای ورود رمز پرداخت بهای کالای خریداری شده در اختیار خریدار قرار دهند.

سرهنگ نیک‌ نفس با بیان اینکه دستگاه کارتخوان بانکی در فروشگاه‌ها باید در اختیار خریدار باشد تا خودش کارت را کشیده و رمز را وارد کند، تاکید کرد: دستگاه‌ کارتخوان بانکی نباید دور از دسترس یا دید مشتری باشد و همچنین فروشندگان عزیز به هیچ عنوان نباید از مشتری تقاضای اعلام رمز بانکی کند.

سرپرست معاونت فنی پلیس فتا ناجا ادامه داد: مالکان و مدیران فروشگاه دارای دستگاه کارتخوان بانکی باید نظارت کافی بر روی عملکرد کارکنان خود داشته باشند و حتما این موارد را به صندوقداران آموزش دهند.

وی همچنین در توصیه به شهروندان بیان داشت : تغییر رمز ماهانه و دوره‌ای کارت‌های بانکی یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از عملی شدن اهداف مجرمان سایبری است، که شهروندان عزیز باید این موضوع را رعایت کنند.

سرهنگ نیک‌ نفس با بیان اینکه بهترین اقدام در زمان وقوع تخلفاتی همانند درخواست رمز از سوی فروشندگان، عدم پذیرش از سوی مالک کارت است، از عموم مردم خواست : در صورت مشاهده جرائم یا تخلفات سایبری با مراجعه به سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir و ثبت گزارش، پلیس را در انجام وظیفه در راستای ارتقاء حفظ آرامش و امنیت شهروندان یاری کنند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن